Hej.
Idag värmer vi med pellets, men det har blivit mycket dyrare de senaste åren, samtidigt som det blivit svårt att få leverans i bulk, så vi vill byta till luft/vatten värmepump.

Då uppstår frågan vilken maskin man ska köpa...
1. Jag skulle vilja ha en maskin som man kan undvika att köra vissa timmar (tex 6-10 och 17-21 (bäst vore om systemet själv kollar elpriset och undviker "dyra" tider)) under dygnet, förutsatt att temperaturen inte sjunker mer än x grader. Behöver man acktank då, eller är huset/systemet tillräckligt värmetrögt i sig själv?
2. Jag skulle vilja automatiskt stänga ner värmepumpen när någon kör annan storförbrukare, tex bastun (dvs när övrig förbrukning överstiger y kW).
Vi har inte timpris idag, men min gissning är att det kommer att bli mer fördelaktigt i framtiden, därför vill jag kunna begränsa både maxeffekt och undvika dyra timmar.
3. Jag skulle vilja koppla på komfortkyla några sommarveckor.

Jag hade första installatören här på besök idag, men han sa att ett och två inte finns, samt att tre är så jobbigt att det är bättre att sätta en separat luft/luft duopump i de två (sov)rum där man vill ha det.

Har han rätt, eller finns min maskin?

Bonusfråga 1: spelar det roll om man sätter utedelen på norr- eller södersidan av huset? Jag tänker att medeltemperaturen kanske är en grad varmare på södersidan?
Bonusfråga 2: Ska man behålla pelletspannan, för effekttopp och flexibilitet, med möjlighet att köra den ena, den andra, eller båda samtidigt?

Förutsättningar:
Tegelhus byggt ca 1880, beläget utanför Malmö, i vindutsatt läge.
250m2 boyta med 15 stora tunga gjutjärnselement. Dessutom 50m2 golvvärme i källare med ca 10cm isolering nedåt.
Max uppskattad framledningstemp denna vintern, för att hålla ca 21 grader inomhus, ca 45 grader.
Total uppskattad vattenmängd i systemet 500-700l.
Utvändigt isolerat med 10cm stenull+puts. Snedtak med 30cm isolering. Tvåglasfönster med bred luftspalt och energiglas i innerbågen.
Kaminer och kakelugnar, primärt för mys, men även som viss stödvärmemöjlighet
Under mars i år hade vi problem med pelletsen och körde därför enbart på elpatron. Förbrukning 4000kWh vid medeltemp 5,5 grader, dvs värmebehov 5,5 kW vid 15 graders temperatursskillnad. Då var golvvärmen i källaren avstängd. Det borde väl betyda 11kW värmebehov vid 30 grader temperatursskillnad (-10 grader). Dubblera det, för att få marginaler och golvvärme?
Marken här är lermark, som tydligen inte ska vara lämplig för bergvärme och tomten är för liten för ytjordvärme.

Fler/andra tankar och ideer?

/ Hälsningar, Fredrik
 
Vilken framledningstemperatur till värmesystemet behövs för att hålla 21 grader vid DUT/DVUT? DUT/DVUT brukar antas vara -10 °C i södra Skåne. 15 radiatorer till 250 kvm låter som väldigt lite även om de är stora och tunga.

1. Bl.a. NIBE har finesser som du söker såsom SPA, Smart Price Adaption, som tar hänsyn till timmar med högt el-pris och inte kör då utan vilar. Om det behövs ackumulatortank eller inte är svårt att säga i förväg och det beror ju på hur hårt man kör SPA. Eftersom huset är så gammalt och vindutsatt är det förmodligen bra med en hyfsat stor tank som bidrar till att jämna ut temperaturen.

2. Det grejar en vanlig effektvakt och det har funnits till el-pannor och värmepumpar sedan länge om man väljer rätt modell.

3. Det går också bra att få kyla från en luftvattenvärmepump men man bör då jämföra kostnaden med att att bara skaffa ett eller två enkla AC-aggregat (som liknar luftluftvärmepumpar). Vill man ha kyla i många rum blir det en fördel att dra kyla från luftvattenvärmepumpen.

Jag gissar på att huset har ett värmebehov på ca 14-15 kW vid -10 °C ute. En värmepump som då skulle kunna vara aktuell är t.ex. NIBE F2120-16 med innerdel förslagsvis VVM500. Den sistnämnda ger en rejäl varmvattenkapacitet i huset och räcker till många personer.
 
Redigerat:
  • Gilla
Tornhill 2
  • Laddar…
När det gäller bonusfråga 1 så är det så att en utedel LVVP omsätter enorm mängd uteluft så det är luftens temperatur, inte solstrålarnas, som är avgörande och då spelar det ingen roll om utedelen står på södra eller norra sidan av huset.

Bonusfråga 2. Jag tror det är svårt att få en pelletspanna att vara en säker spetsvärme som bara ska gå när det är som allra kallast på året. Då riskerar man att den kärvar någonstans. Enklare med el-spets. Om man har ett stort hus kan man ju dock behålla pelletspannan och manuellt koppla om ventiler på ledningarna om man skulle vilja köra pellets en period eller om det blir fel på luftvattenvärmepumpen.

Såg att jag missade en liten mening i texten ovan "Då var golvvärmen i källaren avstängd.". Värmebehovet kanske då är högre än det jag gissade på och en värmepump som F2120-20 passar bättre. Kör man med smart prisstyrning är det också bra att ha en överdimensionerad värmepump som klarar att köra ifatt värmen på de timmar den tillåts arbeta utan att använda el-spets.
 
I installationanvisningen för IVT AirX sidan 13 anges
"Installera inte värmepumpen så att fläktsidan är vänd rakt mot söder."

Men det motiveras märkligt nog inte varför.

Fläktsidan är väl den sida där luften sugs in, antar jag.
 
  • Sida ur en installationsanvisning med text och illustrationer om placering av IVT AirX värmepump, riktlinjer för installation undviker söder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.