Hej,
Är det någon som har ett mockfjärds elementhus och vet om det är möjligt att lägga ut nät, golvvärme och sedan flytspackla direkt ovanpå elementblocken? Eller är det ett måste med skruv/limmad 22mm spånskiva?

Tanken är att flytspackla och lägga klinkers i hallen.
 
Ingen?
 
Bronken
Hej, jag kan inte dessa hus och vet inte vad elementen består av, är det dessa hus som har papp+sågspån i väggarna (och kanske golven) ?

Men är det inte så att så länge det är stabilt golv så finns det väl inga hinder att flytspackla.
Om golvet svajjar får man lösa det först?

/Bara antaganden
 
Bronken Bronken skrev:
Hej, jag kan inte dessa hus och vet inte vad elementen består av, är det dessa hus som har papp+sågspån i väggarna (och kanske golven) ?

Men är det inte så att så länge det är stabilt golv så finns det väl inga hinder att flytspackla.
Om golvet svajjar får man lösa det först?

/Bara antaganden
Elementblocken ser ut som på bilderna, ihopspontade med varandra och dessa ligger sedan på källarväggarna. Lite svaj är det på dessa eftersom varje element är ca 4 meter långa och 20cm breda i hallen.

Tanken var den att om man flytspacklar så kanske man kan ”fördela” ut vikten mera mellan elementen när man går på dom, så att svajet minskar och på samma gång slipper man 22mm till på bygghöjden om jag slipper spånskivan. Men har ingen aning utan bara mest funderingar om det är möjligt.
 
  • Teknisk illustration av ett yttre väggelement och ett bjälklagselement med beskrivningar av orientering och materialkomponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Illustration av olika typer av byggelement för väggar och bjälklag, inklusive hel- och kompletterande element.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två män monterar ihopspontade elementblock ovanpå källarväggar på en byggplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bronken
Tack intressant läsning för mig personligen.
Jag ska nog inte ge dig några råd, men det borde motsvara att flytspackla på råspont vilket verkar vara en historia i sig. Googla "flytspackel råspont" för tips (du hamnar säkert på byggahus :) )
 
  • Gilla
Jowke
  • Laddar…
Jag sitter och funderar på att göra samma sak.. Flytspackla upp hela våningen.
Hur gjorde ni, gick ni vidare med flytspackel?
 
Jag är också nyfiken - hur gjorde ni och blev det bra?
 
Sent omsider har jag hittat den här tråden. Vi har en 1 1/2-plansvilla, och vi flytspacklade direkt på elementen på ovanvåningen. Innan detta lyfte vi golvbjäklaget så mycket vi vågade och sen förstärkte vi i förebyggande syfte upp med 45x170-reglar undertill (inte enbart för flytspacklingens skull), som skruvades fast ovanifrån med 8x240-skruv. Därefter var steg 1 att försöka spackla igen de håligheter som fanns mellan olika sektioner i golvbjälklaget. Detta till trots rann det igenom bjälklaget på flera ställen när flytspacklet hälldes ut (särskilt där bjälklaget hade satt sig genom årens lopp).

Lyftning + förstärkningen med reglar minskade knarret i golvet rätt mycket, och flytspacklingen tog bort det sista knarret som fanns kvar. Summan av kardemumman är att det absolut går att flytspackla direkt på elementen, men det är lite pill med det. Och jag är osäker på hur mycket bjälklaget skulle svikta utan föregående förstärkning.
 
  • Gilla
Anorlunda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.