Hej,

Jag anlitade en VVS-firma i Dalarna som skulle installera en bergvärmepump som redan var inköpt och stod redo på plats för installation. Borrningen var utförd av en annan borrfirma.

VVS-firman utförde:
- Indragning av rör från borrhålet i redan av mig grävd gång (4 m från huset)
- Borr igenom källarväggen (enkel betong)
- Pumpen stod precis innanför väggen i källaren
- Påkopplad på befintligt vattenburet radiatorsystem på samma plats som en tiidgare pelletspanna stod.

Är det rimligt antal komponenter för detta? Varför är alla summor så jämna - har man kryddat antalet rör/vinkelrör? är det rimliga priser? VVS:aren var där 2 dagar ca 7/8-tiden till 16/17 tiden och de har ändå fakturerat 22,5 h?

Tacksam för er erfarenhet av vad som är rimligt och vad som är överdrivet i fakturan?
 
  • Faktura för installation av bergvärmepump med detaljerad lista på material och arbetskostnader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
OM man har kryddat antal vinklar osv kan bara du själv svara på om du går och räknar. Vi kan omöjligt veta hur det ser ut hos dig.

Ang tiden så kanske det fanns annat att göra utanför tiden hos dig. (plocka ihop grejer, inhandla material, städa/kasta allt) sånt får man återigen såklart oxå betala för.
 
Turbo-Danne Turbo-Danne skrev:
OM man har kryddat antal vinklar osv kan bara du själv svara på om du går och räknar. Vi kan omöjligt veta hur det ser ut hos dig.

Ang tiden så kanske det fanns annat att göra utanför tiden hos dig. (plocka ihop grejer, inhandla material, städa/kasta allt) sånt får man återigen såklart oxå betala för.
Ser rätt rimligt ut. Skulle nästan hellre tro att installatören missat skriva ner en del materiel på fakturan. Det borde gått åt några klämringskopplingar och övergångar till gänga mot filter mm. Även isolering till kopparrör verkar saknas.
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Om man tittar på arbetskostnaden, 13000 kr, så är det ungefär vad jag hade gissat på utifrån din beskrivning. Inkoppling av bergvärmepump där det mesta är förberett. Man tänker 10 000 kr. Två dagar, 16h, 500 kr /h (minst), avgift för bil. Det känns inte orimligt med 13000 kr.

Materialet måste du ju själv kolla om du misstänker de kryddat med saker de inte använt. Jag har ingen aning om det är rimlig mängd material.
 
Du kan ju inte bara utgå från närvarotid på plats.
Plocka ihop grejer, inköp, kast av överblivet material till återbruk mm.
13.000 låter rimligt för installationen.
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.