Jag har lagt flera veckor på att rita upp den bästa nya plalösningen i en 1 och 1/2 plans villa jag precis köpt som ska totalrenoveras.
Min önskan var att få med ett litet sparum i anslutning mot spabadet i trädgården, där jag och polarna kan umgås och det var inte lätt att få plats med det. Samt att barnen vill ha ett badkar..

Idag finns en trappa upp till andra våningen i KLK mellan kök och vardagsrum, denna ska rivas och ny trappa ska placeras i hallen. Under trappan ska VVS fördelningen placeras i en garderob, det ska vara lätt att flytta garderoben vid behov.

Sedan blir andra våningen en annan etapp, där blir det 3 sovrum + allrum + badrum för barnen.
Så det ska förberedas med el, vatten och avlopp inför det.

Huset finns i Skåne och är byggt med krypgrund och har direkt el

Frågor:
- Behöver jag 2st luft/luft värmepumpar mittemot varandra?
En i entrén och en på andra på andra sidan,

- Hur tjock behöver väggen vara för vägghängd WC, jag undrar för att GWC blir väldigt liten och jag vill inte att trappan hamnar längre ut i hallen...
- Hur tjock behöver väggen vara för VVS fördelningen?

- Kan man ha 71mm innerväggar som ska användas som avskiljare mot bastu och badkar. Går det att kakla på det?

Endast ny planlösning (se pdf längst ner)
Arkitektritning av enplansvilla med detaljerade planer för renovering inklusive bastu, badrum och sparum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ny med befintligt som bakgrund (se pdf längst ner)
Arkitektritning av enplansvilla med ny planlösning, inklusive spa, badrum och placering av trappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Befintlig planlösning (se pdf längst ner)
Arkitektritning av en 1 ½-plansvilla som visar planlösningen inklusive vardagsrum, kök, badrum, och sovrum anslutna till en central hall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


1 och 1/2-plans villa med tegeltak och integrerat garage i behov av renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Interiörbild av en hall med trätrappa och garderober, som är redo för renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Interiör av oinredd vindsvåning med träbjälkar, parkettgolv och inbyggda fönster i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
BirgitS
Det ser ut som att du tänker riva en bärande vägg och att öppna upp så långt medför att balken blir väldigt hög.

Garaget ska vara en egen brandcell och det är därför som att dörren till garaget inte går direkt till ett rum där man vistas under längre tid utan via en sluss. Om du ska ta bort slussen behöver du säkerställa brandsäkerheten på något annat sätt.

Det går utmärkt att ladda upp bilder direkt i forumet utan att ta omvägen över PDF-filer. Laddar man upp bilder så blir de direkt synliga och många kommer inte att orka med att öppna 3 PDF-filer.
 
  • Gilla
Lastbärarn och 4 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det ser ut som att du tänker riva en bärande vägg och att öppna upp så långt medför att balken blir väldigt hög.
Det stämmer, det ska till en stålkonstruktion där den bärande väggen rivs mellan vardagsrum och kök.
BirgitS BirgitS skrev:
Garaget ska vara en egen brandcell och det är därför som att dörren till garaget inte går direkt till ett rum där man vistas under längre tid utan via en sluss. Om du ska ta bort slussen behöver du säkerställa brandsäkerheten på något annat sätt.
Det visste jag inte, tack för tipset.
Jag antar att det ska vara en godkänd dörr för det.
 
BirgitS
R Rooolle skrev:
Jag antar att det ska vara en godkänd dörr för det.
Något sånt, du får höra med lämplig expert (sotare, räddningstjänst?). Antagligen behövs det en bygganmälan (bygglov?) för det också liksom för att ta bort den bärande väggen.

Med så stora förändringar av planlösningen kanske kommunen kräver att du tillgänglighetsanpassar bottenvåningen: https://www.nacka.se/497ec2/globala...iktlinjer/tillganglighet-och-anvandbarhet.pdf
 
  • Gilla
NL12345 och 1 till
  • Laddar…
Gammelnörden
R Rooolle skrev:
Min önskan var att få med ett litet sparum i anslutning mot spabadet i trädgården, där jag och polarna kan umgås och det var inte lätt att få plats med det. Samt att barnen vill ha ett badkar..
Varför inte bygga ett sparum i det befintliga förrådet intill tvättstugan? Vatten och avlopp finns tillgängligt i tvättstugan och utrymme att bygga till enligt originalritningen.
Badkar finns det ju plats för i badrummet enligt originalritningarna.

Varför gå över ån efter vatten och slänga pengar i sjön?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Varför inte bygga ett sparum i det befintliga förrådet intill tvättstugan? Vatten och avlopp finns tillgängligt i tvättstugan och utrymme att bygga till enligt originalritningen.
Badkar finns det ju plats för i badrummet enligt originalritningarna.

Varför gå över ån efter vatten och slänga pengar i sjön?
Min tanke är att jag ska bo där i 20 år.
Om ändå väggar ska rivas och golv bytas ut så kan man passa på att dra fram vatten och avlopp

Men jag ska tänka på det, det är kanske en mycket bättre lösning att byta plats på kontor och sparum.
Tack för idén. Man behöver fler ögon ibland.. Ska kika på det ikväll och rita upp det.

Såhär var tanken, nu gjordes VVS ritningen ett tag sedan så det har skett lite små ändringar.
Exempelvis att jag inte ska ha vattenburet golvvärme eftersom det var väldigt dyrt att göra om det och det lönar inte sig så mycket mot luft/luft värmepump i Skåne
VVS-ritning för en totalrenovering med markerade vatten- och avloppsledningar för bad, kök och tvätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
Du kommer garanterat behövs göra en bygganmälan för de invändiga ändringarna vad gäller vs, konstruktion och planlösning.

I det ärendet kommer du stöta på problem. Dels kommer inte kökslayouten godkännas, dels kommer inte våtutrymmena godkännas. Detta då måtten inte är tillräckliga för att de ska anses uppfylla kraven i 8 kap. 1 § pbl.

Den bärande balken kommer bli rejält tjock och troligen kommer lasterna på väggarna bli stora. Jag misstänker att en konstruktör kommer föreslå en pelare mitt på för att minska punktlasterna samt hålla ner balk storleken. Jag hade nog tagit mig en liten funderare i v-rum/matplats och bytt plats på dessa, då kan du ha en dörr direkt in i tvättstugan ist och ha kaminen i hörnan mot sparummet. På så vis löser du brandcellen/slussen men också att ni slipper gå igenom garaget för att komma till tvättstugan och det kommer inte "kännas" fel på samma sätt som en dörr till garage el tvätt från v-rummet hade gjort.

Ändringarna gällande skjutdörr och dubbeldörr kommer med största sannolikhet kräva bygglov kan också sägas.


Är alla kryss spotlights? Om ja, så hade jag nog struntat i spotlights i v-rum i matrum och kört på hederliga tak uttag där, risken är annars att taket kommer bli plottrigt samt att man som oftast vill ha mer stämningsbelysning i dessa utrymme och spotlights ger inte riktigt den känslan. Det är dock högst personligt :)
 
Redigerat:
  • Gilla
lillanutten och 3 till
  • Laddar…
Ska man gå genom garaget för att komma till tvättstugan som man använder dagligen och sen ha bastun inne som man använder 7ggr/år?
Jag hade prioriterat annorlunda.
Sen hade jag bytt plats på matbord och soffhörna för att ha kök och matplats närmare varandra (både till vardags och till fest), plus att det är mer ombonat att sitta i soffan inne i hörnet (och kanske kolla på TV)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
K Kontoristen7 skrev:
Ska man gå genom garaget för att komma till tvättstugan som man använder dagligen och sen ha bastun inne som man använder 7ggr/år?
Tror inte ens man når bastun inifrån huset..?
 
@Rooolle varför rita in garderober i en wic? Är väl bättre att bara tänka sig hyllsystem på väggarna?
 
Om ovanvåningen är OK med trappans placering så hade jag nog gjort något i stil med detta i stället.

Arkitektritning av en våningsplan med markerad trappplacering och rumsuppdelning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Arkitektonisk ritning av en våningsplanslayout med möblering, inklusive trappa, sittgrupper och kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nackdelen är att spadelen kommer längre ifrån badet. Positiva är att det blir mindre rördragning.

Detta funkar dock bara om den längsgående väggen har viss bärighet idag eller om det går att få den bärande.
 
Ett annat alternativ

Ritning av en planlösning för ett hem med betecknad "Spa-lounge".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J Jarlsgård skrev:
Du kommer garanterat behövs göra en bygganmälan för de invändiga ändringarna vad gäller vs, konstruktion och planlösning.

I det ärendet kommer du stöta på problem. Dels kommer inte kökslayouten godkännas, dels kommer inte våtutrymmena godkännas. Detta då måtten inte är tillräckliga för att de ska anses uppfylla kraven i 8 kap. 1 § pbl.

Den bärande balken kommer bli rejält tjock och troligen kommer lasterna på väggarna bli stora. Jag misstänker att en konstruktör kommer föreslå en pelare mitt på för att minska punktlasterna samt hålla ner balk storleken. Jag hade nog tagit mig en liten funderare i v-rum/matplats och bytt plats på dessa, då kan du ha en dörr direkt in i tvättstugan ist och ha kaminen i hörnan mot sparummet. På så vis löser du brandcellen/slussen men också att ni slipper gå igenom garaget för att komma till tvättstugan och det kommer inte "kännas" fel på samma sätt som en dörr till garage el tvätt från v-rummet hade gjort.

Ändringarna gällande skjutdörr och dubbeldörr kommer med största sannolikhet kräva bygglov kan också sägas.


Är alla kryss spotlights? Om ja, så hade jag nog struntat i spotlights i v-rum i matrum och kört på hederliga tak uttag där, risken är annars att taket kommer bli plottrigt samt att man som oftast vill ha mer stämningsbelysning i dessa utrymme och spotlights ger inte riktigt den känslan. Det är dock högst personligt :)
Tillägg till dessa kommentarer är att det väl även är ett krav att ha en sluss mellan garage och bostadsutrymmen, alltså att dörren från garaget inte kan gå rakt in i vardagsrummet utan ytterligare en dörr.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Du kommer garanterat behövs göra en bygganmälan för de invändiga ändringarna vad gäller vs, konstruktion och planlösning.

I det ärendet kommer du stöta på problem. Dels kommer inte kökslayouten godkännas, dels kommer inte våtutrymmena godkännas. Detta då måtten inte är tillräckliga för att de ska anses uppfylla kraven i 8 kap. 1 § pbl.

Den bärande balken kommer bli rejält tjock och troligen kommer lasterna på väggarna bli stora. Jag misstänker att en konstruktör kommer föreslå en pelare mitt på för att minska punktlasterna samt hålla ner balk storleken. Jag hade nog tagit mig en liten funderare i v-rum/matplats och bytt plats på dessa, då kan du ha en dörr direkt in i tvättstugan ist och ha kaminen i hörnan mot sparummet. På så vis löser du brandcellen/slussen men också att ni slipper gå igenom garaget för att komma till tvättstugan och det kommer inte "kännas" fel på samma sätt som en dörr till garage el tvätt från v-rummet hade gjort.

Ändringarna gällande skjutdörr och dubbeldörr kommer med största sannolikhet kräva bygglov kan också sägas.


Är alla kryss spotlights? Om ja, så hade jag nog struntat i spotlights i v-rum i matrum och kört på hederliga tak uttag där, risken är annars att taket kommer bli plottrigt samt att man som oftast vill ha mer stämningsbelysning i dessa utrymme och spotlights ger inte riktigt den känslan. Det är dock högst personligt :)
Jag har uppdaterat kökslayouten, det jag inte kan få till är 90 dörrar överallt, men jag river inte väggarna överallt i min nya ritning.
Kommer man va tvungen att följa PBL tror ni?

Bygglov är jag medveten om för skjutdörr mot altan och dubbeldörren.

VI har tänkt om gällande spotlight, jag håller med! Det blir för mycket. Det räcker med endast spotlights i kök och hall. Eller att man har vanliga taklampor i hallen också, det är lätt att ändra på när elen är framdragen för spotlight.

K Kontoristen7 skrev:
Ska man gå genom garaget för att komma till tvättstugan som man använder dagligen och sen ha bastun inne som man använder 7ggr/år?
Jag hade prioriterat annorlunda.
Sen hade jag bytt plats på matbord och soffhörna för att ha kök och matplats närmare varandra (både till vardags och till fest), plus att det är mer ombonat att sitta i soffan inne i hörnet (och kanske kolla på TV)
Det är en smaksak som nästa ägare kan skifta.
Jag tycker vardagsrummet är det sociala utrymmet med 2 soffor mittemot varandra.
Sedan blir det för mycket utrymme med endast matbord..

Violina Violina skrev:
@Rooolle varför rita in garderober i en wic? Är väl bättre att bara tänka sig hyllsystem på väggarna?
Det är snyggare med garderober, jag har plockat bort garderoben på kortsidan och ersatt med 2 klädstänger i höjd. Men det kan självklart ändras till ELFA system i slutändan ändå. Vi har tänkt på det och får se hur vi gör när det är dags att inreda.
Även VVS fördelarskåpet flyttas så man kommer åt den från garderoben, och vi kan nu bygga förvaring under trappan.
J Jarlsgård skrev:
Om ovanvåningen är OK med trappans placering så hade jag nog gjort något i stil med detta i stället.

[bild]

[bild]

Nackdelen är att spadelen kommer längre ifrån badet. Positiva är att det blir mindre rördragning.

Detta funkar dock bara om den längsgående väggen har viss bärighet idag eller om det går att få den bärande.
Snygga ritningar!
Tack för det, vi fick en tankeställare.
Nackdelen med planlösningen är att det inte är fönster åt bägge hållen, vi vill kunna ha en öppen planlösning mot 2 väderstreck för bättre ljusinsläpp om dygnen.
Samt att trappuppgången på ovanvåningen tar mycket plats och det blir svårt att få till ett allrum om trappans placering är i mitten.

Vi har ändrat oss gällande badkar, den hamnar på ovanvåningen i badrummet.
Det är mest att barnen i småbarnsåldern ska få bada i badkar.. som man kan byta ut mot dusch senare.

Sedan har jag även släppt projektet med sparum när den ändå flyttas ut, det får bli ett eget projekt senare tillsammans med tvättrum och garage. Vatten/avlopp och el centralen finns i bi arean så det blir inga problem att göra det senare.

L lillanutten skrev:
Tillägg till dessa kommentarer är att det väl även är ett krav att ha en sluss mellan garage och bostadsutrymmen, alltså att dörren från garaget inte kan gå rakt in i vardagsrummet utan ytterligare en dörr.
Jag har ändrat plats på kamin och dörr. Lite sämre placering på kamin men jag tror ändå det kan funka bra med närhet till köksö och vardagsrum.


Här kommer mina reviderade ritningar, samt en köksritning.
Om det måste vara enligt pbl så vet jag inte hur jag får till 900dörrhål i bef.rum samt att det nya badrummets WC inte är 500mm C/C från vägg.
Men nu är det mindre väggar som ska rivas om man jämför mot bef. ritning och jag hoppas att det är en mindre "omfattande" renovering och att man kan undvika kraven.
Jag har även ritat in en pelare vid soffan, jag vet ej dimensionen men vi räknar med en pelare.
De små ringarna är tryckknappar
 
  • Arkitektonisk planritning av ett hus med markerade möbler, dörrar och installationer för kök, vardagsrum och övriga utrymmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-ritning av en öppen planlösning med kök, matplats och vardagsrum, inklusive möblering och pelare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-ritning av en uppdaterad kökslayout inklusive möbler och belysningsplan.
  • 3D-ritning av en öppen planlösning med kök, matbord, soffor och inritade pelare samt tryckknappar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Reviderad arkitektritning av ett hem med nya kökslayouter, möblering och badrumsplacering markerat i rött.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
BirgitS
R Rooolle skrev:
Kommer man va tvungen att följa PBL tror ni?
Ju mindre du rör av dagens rum desto mindre är det som byggavdelningen har att göra med. Det kan därför vara bättre att försöka behålla dagens badrum och i stället göra en klädkammare där du har ritat in det nya badrummet. Om du flyttar väggen mellan hallen och köket 60 cm åt vänster får det plats garderober där och dagens gästtoalett kan vara kvar. I stället kan köket växa uppåt eftersom det inte längre finns någon dörr till garaget att ta hänsyn till.

R Rooolle skrev:
Jag har ändrat plats på kamin och dörr. Lite sämre placering på kamin men jag tror ändå det kan funka bra med närhet till köksö och vardagsrum.
Hur är det med ljud från luft-luft-värmepumpar nu för tiden?
Jag tänker att man vill ha det tyst i vardagsrummet. Många har ju sin i hallen och om du har det så kan du ha kaminen där du har ritat in LLVP, väl synlig från både matplats och soffor.
R Rooolle skrev:
Jag tycker vardagsrummet är det sociala utrymmet med 2 soffor mittemot varandra.
Det tycker vi också men vi skulle ju inte vilja ha soffan i ett utrymme som är genomgång, det känns lätt lite oroligt i stället för avkopplande. Det är inte heller så rogivande att se stöket i köket från soffan.

Det är också onödigt jobbigt att hålla på och bära porslin, mat etc. extra långt. Det är lätt att börja irritera sig på det efter ett tag.
R Rooolle skrev:
Sedan blir det för mycket utrymme med endast matbord..
Ser väl ut ungefär så här:
Arkitektritning av en våningsplanslösning med rumsuppdelning och möblemang, inkluderande kök, vardagsrum och sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eller om man breddar hallen och låter köket växa uppåt:

Arkitektonisk planritning av ett hus med markerat förslag på att flytta garderoben för ett mer funktionellt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Då kan man ha hallgarderoben bort till där ena av dagens två bärande väggar går så att man kan ha pelaren längs garderobens gavelsida. Dock oklart vilka väggar som är bärande nu.
 
  • Gilla
lillanutten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.