Poolen läcker inte men någonstans i rörsystemet. Breddavloppet,sugsidan? Har 2 st inlopp, trycksida? Skall gräva men undrar var störst sannolikhet för läckaget, avlopp el inlopp… Spontant känns det som trycksidan men kanske någon som har erfarenhet… Har avlopp fr filtret synligt och inget läck där. Tack för råd, Lars
 
Efter pumpen där det är tryck, på rören som kommer från skimmern har du ju sug, så där kan det bara sugas in luft. Sjunker nivån eller varför tror du den läcker, det är varmt ute så det avdunstar nog mer nu
än vanligtvis.
 
Poolen är ok. Men när jag kör cirkulation genom nedre utloppet, inte breddavloppet, och in genom två inlopp sjunker nivån. Ca 1cm per dygn. Skall köra från breddavloppet sen men som du säger där är sug ju. Är det vanligast med läck i kopplingar på trycksidsm? //Lars
 
Kan vi få lite bilder på installationen så man bättre förstår hur det ser ut? Vad menar du med "nedre utloppet" - har du utsug i botten på poolen eller pratar vi om någon sorts rampool med utlopp under vattenytan?

Har du en nedgrävd pool så är det ju typiskt anslutningarna till inlopp och utlopp/breddavlopp som det händer något med, pga sättningar i marken.

Är det läck på sugsidan brukar det bli små luftbubblor i inloppen.
 
Hej, nedre sitter ca 60 cm lägre än breddavloppet. Jag satte kranar på dem inne v pumpen så jag kan suga från vilken jag vill. Suger nu genom nedre. Har läst om filterventilen men inget vatten i det avloppet..
Så bäst är att gräva/kolla vid inloppen?? //Lars
 
....men menar du att det bara läcker när du suger via det undre utloppet eller även när du kör via breddavloppet?

Det saknas ledtrådar för att avgöra var man ska gräva. Vad händer om du stänger av anläggningen och tex pluggar inloppen eller stänger av någon ventil mot inloppen (på trycksidan alltså), alternativt detsamma på sugsidan?
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Ok, poolpunpen kördes konstant i 4dagar. Upptäckte vattnet sjönk till undre nivån på breddavloppet ock kunde då stängde av det insuget och tog då bara vatten till pumpen via nedre suget. När jag sen stängts av cirkulationen och stått i 2 dagar är nivån konstant. Innebär baljan ok…. Vad jag förstår är minst sannolikt att det är på sugen, nedre och bredavloppet, som kopplingar släpper så då är det trycksidan att felsöka på. Pump o filter står inbyggt o svårt att enkelt kolla ev. läck där…
Är det rätt tänkt att börja med de två inloppen till poolen? Med vänlig hälsning, Lars
 
Jag suger genom nedre därför att nivån gör att skimmer drar in luft. //Lars
 
L LarsOJ skrev:
Upptäckte vattnet sjönk till undre nivån på breddavloppet ock kunde då stängde av det insuget och tog då bara vatten till pumpen via nedre suget. När jag sen stängts av cirkulationen och stått i 2 dagar är nivån konstant. Innebär baljan ok….
Men indikerar inte detta att du har problem med breddavloppet? Antingen mellan breddavlopp och liner (?) eller i slanganslutningen. Ditt läckage slutar ju när du inte använder breddavloppet låter det som - då är det ju inte vid inloppen problemet ligger.
 
Då vattennivån kommer under skimmerns underkant så drar det ju in luft och ger bubbel i utloppen. Därför stänger jag skimmerns slang o tar bara vatten från nedre suget. Annars måste jag fylla på vatten och har sämre koll på nivån..
Egentligen är frågan om jag skall gräva vid skimmern eller eller de två inloppen.. ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.