Har en tomt där det är lite svårt att komma in med en grävmaskin och där också avståndet mellan hus och garage för det svårt att komma åt även för en mindre grävare.

Marken består av 100% sand. Klarar jag av att gräva detta för hand? Är inte rädd för att bli svettig eller få träningsvärk (och har tidigare grävt ner en studsmatta på tomten utan problem)

Har förstått att jag behöver gräva en bit nedanför plattan, men hur pass brett (hur långt ut från väggen) behöver jag gräva i så fall?

(Har ställt lite närliggande frågor i andra trådar ifall ni känner igen bilderna) 🙂
 
  • Gräsmark längs en trävägg på en tomt, plats ser trång ut för grävmaskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tomt med gräsyta, betongtrappa och träddörr, begränsat utrymme för grävning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tämligen igenvuxen tomt med högt gräs runt ett trähus och garage vilket gör åtkomsten svår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utrymme mellan hus och garage, svårt åtkomligt för grävning, gräsmark och sandig jord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trångt område mellan ett hus och ett garage med begränsad åtkomst för grävmaskiner, omgivet av grönska och sandig mark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Sand är lättgrävt men schaktet det rasar. Det gör att det blir knepigt att gräva.

Men om du har sand - även på djupet - behöver du verkligen dränera?
 
  • Gilla
JensMarttala och 2 till
  • Laddar…
rätt fråga i inl. 2. Vad har du för bekymmer med regnvatten? Står det vatten på golvet när det har regnat? Eller har du bara drabbats av dräneringshysterin?
Putsskador kan man reparera inifrån och måla med rätt färg som andas och vara nöjd i många år framöver utan att knäcka ryggen eller bli begravd av raset. Fundera lite till innan du börjar gräva ...
 
  • Gilla
Mikaela123 och 1 till
  • Laddar…
G gaia skrev:
rätt fråga i inl. 2. Vad har du för bekymmer med regnvatten? Står det vatten på golvet när det har regnat? Eller har du bara drabbats av dräneringshysterin?
Putsskador kan man reparera inifrån och måla med rätt färg som andas och vara nöjd i många år framöver utan att knäcka ryggen eller bli begravd av raset. Fundera lite till innan du börjar gräva ...
Ett förtydligande. Det är alltså inte problem med regnvatten, utan kraftig snöavsmältning som sker flera gånger under vintern, och som resulterar i återfrysning i carport/garage med frostsprängning som följd.
 
Då kan du ju lägga dräneringsröret på bara några decimeters djup. Passa på och lägg en plast som lutar ut från fasaden och lägg tillbaka jorden ovan plasten.
 
  • Gilla
jonaskop och 2 till
  • Laddar…
När snön smälter så är marken under fortfarande frusen och upptinat endast vid husgrunden ( av husets värme) och ditt rinner smältvatten och ner längst grunden. Om du kan skapa en lutning bort från huset på den delen som brukar vara fryst så har du en naturlig skydd som leder smältvatten bort från huset. Att gräva en drän gör ingen nytta som jag ser det...
 
G gaia skrev:
När snön smälter så är marken under fortfarande frusen och upptinat endast vid husgrunden ( av husets värme) och ditt rinner smältvatten och ner längst grunden. Om du kan skapa en lutning bort från huset på den delen som brukar vara fryst så har du en naturlig skydd som leder smältvatten bort från huset. Att gräva en drän gör ingen nytta som jag ser det...
Tack för svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.