Vid besiktning av småhus så upptäcktes en area (säg 30*60 cm) där fuktvärdet var förhöjt, pga avsaknad/brustfälliga av fönsterbleck. Besiktningsmannen konstaterar att det måste göras ett konstruktionsingrepp för att se hur stor skada det är.

Jag har två problem: - dels att kostnadsskatta åtgärden - (jag tänker 30-50 000 för att öppna vägg, ev åtgärda ngn regel, fukta ur och sätta igen väggen.)

- men också att inflyttningen är först 30 april dvs om 4½ månad. och att skadan kan förvärras under den tiden.

Någon som känner till vad som är brukligt i sådana här fall? Jag har en köparvänlig återgångklausul avseende besiktningsresultatet.
 
Jag tror du kan uppskatta kostnaden till en tiondel av vad du har gjort, och om det inte syns något, så gör det nog varken till eller från att ta upp en vägg mitt i vintern. Vänta tills i sommar istället.
 
Hemmakatten
En tiondel kan jag inte hålla med dig om, swetrot. Faktum är att ingen vet hur stort ingrepp som behövs, besiktningsmannen hade ju skrivit att man med den nuvarande besiktningen inte kan säga hur stor skadan är.

Men även om det är ett ganska litet ingrepp, så nog tar det mer än en dag totalt för en snickare att åtgärda räknat på att en snickare kostar ca 3.500 kr per dag.
 
OK, tar man dit en hantverkare kan det säkert kosta mycket flis, jag tänkte mer på att göra det själv.
 
Hemmakatten
Det bästa är väl att komma överens med säljaren om att ni får göra en mer långtgående besiktning för att på så sätt konstatera hur stor skadan är. Att ta bort några ytterpanelbrädor eller ta bort fodret på in eller utsidan av fönstret kanske räcker.
 
KAn det inte vara så att med en fuktskada så kommer där med mögel och småkryp som kan angripa resten av huset?
Jag och min sambo har precis samma problem. Vi vill köpa ett hus men inflyttningen vet vi inte när den sker efter sm huset och tomten måste avstyckas. Och det finns en vattenskada som till kommit pågrund av fel läggda takpannor. Skadan syns både på ut och in sidan av huset.
Säljaren har sagt att han ska ta ned en vägg för att se hur skadan verkligen ser ut. Läckan är åtgärdad men skadan är kvar. Eftersom inflyttningen sker så sent (6 månader om det nu blir så) så hinner det ju bli varmt och småkryp kan börja bosätta sig.

Vad ska vi göra? Finns en till tråd jag har skrivit om just detta http://forum.byggahus.se/koepa-saelja-hus/83245-avstyckning.html

Tack å hej!
 
Att det skulle komma småkryp med mögel har jag aldrig sett eller hört talas om (det är möjligen murket virke du talar om, men det gäller ju främst träd i skog och mark, även om jag antar att det kan tänkas gälla hus i slutändan iaf - men då är det nog inte mkt kvar av huset!?)
Däremot kanske möglet sprids om inte fukt fortsatt hindras - och det är ju inte bra.

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.