Tänkte byta direktverkande el mot luft-luftvärmepumpar. Tror ni placeringarna av luftvärmepump 1 och 2 i bilden är lämpliga?

Undrar också om någon vet om slangarna från innedelen måste gå ut genom ytterväggen bakom innedelen. Hade önskat dra dem till höger i bild (nr 1) ut genom ytterväggen till utedelen. Alla bilder jag sett har dock kablar/rör bakom innedelen.
 
  • Ritning av ett hem med markerade föreslagna placeringar för luft-luftvärmepumpar i vardagsrum och sovrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ö Österlenlängan skrev:
Tänkte byta direktverkande el mot luft-luftvärmepumpar. Tror ni placeringarna av luftvärmepump 1 och 2 i bilden är lämpliga?

Undrar också om någon vet om slangarna från innedelen måste gå ut genom ytterväggen bakom innedelen. Hade önskat dra dem till höger i bild (nr 1) ut genom ytterväggen till utedelen. Alla bilder jag sett har dock kablar/rör bakom innedelen.
Man kan dra rören åt höger , gäller bara att rören som sitter på innerdelen är tillräckligt långa så skarv av köldmedierör och kondensvatten inte hamnar i väggen vilket man helst vill undvika.
Placeringen ser ut att fungera såvida det inte är någon soffa eller liknande som man blåser på så man blir tokig.

En innerdel i sovrum kan vara praktiskt för att köra kyla om dörrar är stängda men tänk på att det kan pysa och väsa när köldmediat transporteras i rören/innerdelen.
 
  • Gilla
Österlenlängan
  • Laddar…
L
Jag har en LVP i mitt Attefallshus och där går rören ca 2 meter i en kanal på innerväggen innan de går ut genom väggen till utedelen och det fungerar bra. Kanalen har jag målat med väggfärg så att den inte syns så mycket.
 
  • Gilla
Österlenlängan
  • Laddar…
L Lennart 57 skrev:
Jag har en LVP i mitt Attefallshus och där går rören ca 2 meter i en kanal på innerväggen innan de går ut genom väggen till utedelen och det fungerar bra. Kanalen har jag målat med väggfärg så att den inte syns så mycket.
Gäller bara att det är tillräckligt med fall på kondensslangen så vattnet rinner ut vid kyldrift
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.