Bollibompa68 Bollibompa68 skrev:
Inget problem. Har flera gånger gjutit 50m2 med hemblandad betong 10 cm tjocklek. Beställ hem gjutgrus natur 0-30 sen blandar du 1 skyffel cement per 3 skyfflar grus. Alterbativt 1 på 4 , har aldrigt märkt någon skillnad. Armera noga.
Se till att ha riktiga skottkärror inga leksaker
då betong är tungt hyr helst murar kärror
så får du vikten närmare marken och det rinner inte ut en massa betong.Ha minst två stycken i fall att du får punka eller liknande
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi gjöt en platta på 25m2 för ca 2år sedan

Vi var dock ett gäng på ca 6pers, 2 blandare som blandar ca 150-200l färdig betong/st

Hade dock tillgång till traktor .

Gjordes på ca 2,5h

Gjöt på 0-16 och 0-8

25kg cement
12 skyfflar 0-16
4 skyfflar 0-8
Vatten till konsistensen blev bra

Gick även åt några plattor bärs och bespisning till samtliga.

Som andra skrev, ta hjälp av kompisar o släkt .

Underlättar även med rejäla grejor då betong e förbannat tungt .

Så samla ihop ett gäng o gjut på :) o glöm inte vibben.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
På vissa stationer, kanske alla, kan man köpa färdigblandad betong direkt i släp eller om man har en basker att fylla i.
Men är det trångt att komma åt så är det kanske lika bra att blanda själv
 
nino nino skrev:
På vissa stationer, kanske alla, kan man köpa färdigblandad betong direkt i släp...
1 m3 betong väger 2400 kg!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
1 m3 betong väger 2400 kg!
Har du aldrig sett släp med knäckt axel? Brukar vara grus på dem. Om lasten är betong ger det ju en extra krydda till situationen...
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
M MagHam skrev:
1 m3 betong väger 2400 kg!
Jo det vet jag, har man ett skapligt släp så kan man ju iaf ta en halv kubik, jag bor 700m från stationen så några vändor spelar ingen roll
 
M Marcus127 skrev:
12 h låter jobbigt. Hur många m2 var den plattan på? Min är på 15m2.
Hur tunn blir plattan, 1kbm till 15m2 inkl vot?
 
nino nino skrev:
Jo det vet jag, har man ett skapligt släp så kan man ju iaf ta en halv kubik, jag bor 700m från stationen så några vändor spelar ingen roll
Då kan man ju lika gärna blanda några hundra liter då, och några hundra liter senare. Om man tycker det är jobbigt att blanda allt på en gång. Detta vill man ju helst undvika då det är svårt att få en jämn övergång mellan det härdade och den nyblandade betongen.
Men, att överhuvudtaget bara åka en gång och hämta färdig beton, tar väl ungefär lika lång tid som att blanda den. Ska man då dessutom åka två gånger, så tar det väldigt lång tid.
Sannolikt kommer även samma problem som när man blandar själv. Att man alltså får pytsa ut lite åt gången i en skottkärra, och ralla den fram till där det ska gjutas. Sen ska denna basker likförbaskat också rengöras, vilket är betydligt svårare än en tombola.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Ja det där beror ju helt på var man bor och vilka grejer man har tillgång till.
Har man tillgång till större traktor och 2kbm bask och mindre än 1km till stationen så går det betydligt fortare än att handla cement, sten sand, hyra skottkärror blandare mm

Jag har dessutom 6-7mil enkel till närmaste hyrdepå.

Men som sagt det beror ju helt på förutsättningarna.
 
  • Gilla
Klass0n och 2 till
  • Laddar…
Har man någon snäll hjullastare i närheten
finns betong blandare att sätta dit i stället
för skopa som man kan köra in i en grus hög
då har man en viss mängd grus och tillsätter
sedan kanske 8 säckar cement o vatten lite singel när det är klart kan maskinen tippa
ur färdig betong där man vill ha den
otroligt smidigt
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Mes stor riktig tombola gör man om man är van 1 m3 i timmen enligt min erfarenhet. Då med separat cement,sand och makadam..
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
M Marcus127 skrev:
Jag håller på med ett litet projekt och ska gjuta en platta. 1m3 betong kommer gå åt. Tyvärr ligger plattan dumt vilket gör att köpa färdig betong inte är ett alternativ. Tänkte hyra en riktigt cementlandare, ca 150 liter. Kommer köpa färdigblandad betong på 25 kg säck.

Någon som har erfarenhet av att blanda själv 1m3 betong? Tidsåtgång? Andra erfarenheter?

150 l blandare, hur många liter betong kan jag räkna med per sats?
Det där gör du på en dag. Glöm inte singel.
Du kan lika gärna blanda sand o cement o singel själv. En kubik är ju bara tio kärror.
Blandningsförhållanden står på respektive tillverkares hemsida. Se till att inte ha för mycket vatten
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
V Vedhuggarrn skrev:
Mes stor riktig tombola gör man om man är van 1 m3 i timmen enligt min erfarenhet. Då med separat cement,sand och makadam..
Nu verkar han int van så han får en dag på sig
 
nino nino skrev:
Jo det vet jag, har man ett skapligt släp så kan man ju iaf ta en halv kubik, jag bor 700m från stationen så några vändor spelar ingen roll
Det borde bli minst 1500 kg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.