Hej

Efter att ha läst många trådar i ämnet "golvvärme på oisolerad källarplatta" kan jag inte själv ta ställning i vad som är bäst eller i vilket svar mitt case passar in.

Detta är mitt scenario:
Jag vill bygga ett rum till sonen i del av gillestugan i källaren på vår 1-plans villa från -78, där jag har mätt ca 40% fuktighet i ca 20 graders temp i rummet.
Idag ligger där ett trägolv, men jag funderar på att lägga nytt golv med golvvärme under för att få det ännu lite behagligare. Golvet där känns inte så kallt annars heller men självklart skulle golvvärme ge en skönare upplevelse.
Källaren är på 114 kvm med ca 70cm höga fönster högst upp vid taket. Delvis omdränerad.
Enligt ritningar så finns ingen isolering under plattan men ca 80mm gullfiber på plattan, sedan luftspalt innan golv.
Har jag bra förutsättningar att lägga golvvärme utan att bila och isolera under plattan?
 
  • Detaljerad byggritning av grundkonstruktionen för ett hus, inklusive mått och materialinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur mycket hade du tänkt riva upp?
Hela källare, bara gillestugan eller delar av gillestugan?
Har du tänkt riva reglar och isolering?


Om du lägger spårade golvspånskivor istället för befintligt trägolv så kommer typ inget av värmen att gå ner i betongen tack vare luftspalten och isoleringen.
 
Detta hus är ju byggt med en klassisk riskkonstruktion. Träreglar och isolering mot oisolerad betong. Börjar man riva i det antar jag att det naturliga är att ta bort den konstruktionen. Jag skulle iallafall inte vilja lägga några pengar på renovering ovanpå detta.

Hur rätt konstruktion ser ut är jag inte säker på, jag bilade bort plattan här istället för att bygga ovanpå - antagligen funkar det med cellplast + rör på det och sedan flytspackel eller golv på det. Det borde finnas färdiga konstruktioner för detta att googla fram, eftersom problemet är så vanligt.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Hur mycket hade du tänkt riva upp?
Hela källare, bara gillestugan eller delar av gillestugan?
Har du tänkt riva reglar och isolering?


Om du lägger spårade golvspånskivor istället för befintligt trägolv så kommer typ inget av värmen att gå ner i betongen tack vare luftspalten och isoleringen.
Tack för svaret!

Jag tänkte bara riva i den del av gillestugan där rummet blir.
Byta reglar och isolering är jag öppen för, men bara i denna del som sagt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.