Hej, håller på att bygga ett oisolerat förråd på 6 kvm men har fastnat lite med taket. Blir osäker på om jag sågat vinkeln rätt på takreglarna? Jag gjorde en mall där jag hade 12 grader och la emot enligt bild och sen sågade efter det. Men det känns ändå inte rätt och som om råsponten inte kommer följa takreglarna. Vad har jag gjort fel?
 
  • Hand håller en trämall med 12 graders snitt mot takregel i byggprojekt utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takregel med fel vinkel utskjutande från toppen av ett oisolerat förråd under konstruktion, i en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takstolens överkant med en tillsågad 12 graders vinkel vid ett oisolerat förråd under konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggt oisolerat förråd med omonterat tak och synliga takreglar som visar en 12 graders vinkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oisolerat förråd under konstruktion med ofullständigt tak, omgivet av grönska och en röd byggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oisolerat förråd under byggnation med osäker sågning på takreglar visande 12 graders vinkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, du skulle nog ha sågat takreglarna med 90-graders vinkel, dvs bara lagt vinkelhaken och ritat. Nu får du en glipa mellan sponten och den tvärgående regeln högst upp och längst ned.

Illustration av felaktigt sågade takreglar med glipor och korrekt sågning med 90-graders vinkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Givepeasachance
  • Laddar…
S
Ville du ha vindskivor utan lutning? Har du monterat takreglarna upp och ned?

PS. jag frågar alltså om du egentligen tänkt dig mitten-exemplet i @Alexander HB inlägg ovan. Där behöver man sned-klyva den tvärgående regeln för att få allt att linjera.
 
Det blir väl då konstigt på undersidan istället, om det är samma höjd på takreglarna och den tvärgående innan man börjar såga?
 
Tomture61
Finns olika smak men tycker takfotsbrädan borde följa fasadens linje .
Både längst upp och längst ned .
Men det är jag det 🙂
 
A Alexander HB skrev:
Nej, du skulle nog ha sågat takreglarna med 90-graders vinkel, dvs bara lagt vinkelhaken och ritat. Nu får du en glipa mellan sponten och den tvärgående regeln högst upp och längst ned.

[bild]
Toppen, tack snälla. Känns rimligt.
Nu sticker takreglarna ut ca 15 cm från huset. Eftersom jag måste kapa ytterligare så blir det ännu mindre. Men det kanske blir mest estetiskt? Spelar inte så stor roll rent tekniskt med regn?
 
S
A Alexander HB skrev:
Det blir väl då konstigt på undersidan istället, om det är samma höjd på takreglarna och den tvärgående innan man börjar såga?
jag har bara byggt med att avsluta takreglarna med brädor vid takfot och nock, inte ytterligare reglar, och eftersom brädorna sticker ner en bit ser det inte alls konstigt ut. Sen ska det kanske dit underslagsbrädor också, det kan bli lite tokigt om man som TS har en regel istf endast bräda som avslut.
 
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
Ja, det har du förmodligen rätt i. TS, ska det dit fler brädor som avslut (takfotsbrädor, vindskivor, etc), eller tänkte du bara klä takreglarna med råspont och nöja dig så?
 
A Alexander HB skrev:
Ja, det har du förmodligen rätt i. TS, ska det dit fler brädor som avslut (takfotsbrädor, vindskivor, etc), eller tänkte du bara klä takreglarna med råspont och nöja dig så?
Yes, ska dit takfotsbräda och vindskivor
 
Nu känns det bättre, tack för hjälpen! :)
 
  • Nytt vitmålat byggprojekt av förråd med öppen dörr och byggmaterial framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyligen färdigbyggt trädgårdsförråd av vitt plåt och trä, sedd genom ett fönster, med träd i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.