Måste man ansöka om bygglov om man vill flytta kök till ett annat rum i en bostadsrätt, eftersom man måste flytta på vatten och avlopp?
 
Det måste minst göras en bygganmälan.

Och givetvis (fast det vet ni nog redan) godkännande från bostadsrättsföreningen.
 
I och med att det är en bvostadsrätt så är du ju inte fastighetsägare. Så ev bygglov behöver ansökas av föreningen.

Ni innebär inte ett köksombyggnad ett bygglov för det mesta - men ansök om lov från föreningen (krävs eftersom du flyttar avlopp/vatten) så får dom ta ställning till att göra en bygganmälan eller ej.

/K
 
Tack! Ansökan till föreningen är förstås givet, det jag var osäker på var om bygglovsansökan behövdes göras och vem som skulle skicka in den. Nu vet jag! :)
 
Borde kanske förtydliga:
Som jag har förstått det så kan iof vem som helst söka bygglov/göra en bygganmälan (?) (för alla fastigheter) - även om man inte för den skull får börja bygga på ngn annans fastighet förstås...

Men det är dock föreningen som borde ha kunskap om det krävs en bygganmälan - sen om du eller dom skriver den i praktiken, och vem som sedan skriver på, är en annan sak..

/K
 
I en bostadsrätt så måste man göra en ansökan till styrelsen som sedan i sin sak godkänner eller säger hur man måste gå vidare. Vissa BRF är petiga med att godkänna sådana omfattande projekt medans andra gör det lättvindigt. Men kom ihåg att ett nej inte alltid är ett nej i slutändan.
 
Det låter som att det vore en god idé att bifoga en ifylld bygganmälan i min ansökan till styrelsen, för att underlätta för dem att säga ja. :)

Ahlesten, tack för din uppmuntran!
 
I din ansökan till styrelsen så bör du skicka med en beskrivning på vad du tänkt göra, hur du tänkt göra det och gärna ritning före och efter. Har svårt att se att det skulle krävas något bygglov från byggnadsnämnden då det är inne i ett hus, det krävs i regel bara i ett k-märkt hus, och inte ens i alla sådana.

Kan nämna att jag har själv ändrat planlösningen och byggt nytt kök (dock på samma plats) i vår lägenhet och jag pratade med de på byggnadsnämnden innan detta och de undrade i stort sett varför jag var där. Och då är vårt hus halvt k-märkt, det är markerat som ett intressant hus för k-märkning i framtiden.
Det jag däremot gjorde sen var att ta ut ritningar över huset, kollade så att det inte var några bärande väggar, konsulterade en byggnadsingenjör som konstaterade samma sak och sen skickade in alla de papperena till styrelsen, inga problem.

Har hört från en bekant som skulle göra om lite hemma där styrelsen sa nej, han drog det vidare och fick rätt mot styrelsen, så det är det jag menar med att ett nej inte alltid är ett nej för oftast besitter inte styrelsen tillräcklig kunskap och säger hellre nej än ja med rädsla för att gå med på för mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.