Är det en egen fastighet så....
Är det arendetomt så är väl stugan lösöre.
 
LasseLund LasseLund skrev:
Hur beräknas kapitalvinst vid försäljning av kolonistuga? På samma sätt som vid försäljning av bostad?
Ja. Och samma skattesats på vinsten.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Kanske lite OT men lawline skriver att man betalar fastighetsskatt som vanligt även för kolonistuga och det stämmer inte. Men det kan bero på att stugorna är så enkla att de faller under strecket (även om vissa stugor numera är så påkostade att de borde betraktas som hus med el, vvs etc). Dottern betalar ingen fastighetsavgift på sin.

Som nämnts ska den beskattas som fastighet vid försäljning.

... har lagt in rättning senare i tråden ...
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det är väl ett arrende? Dvs, man äger ingen fastighet och betalar således ingen fastighetsskatt.
 
D Daniel 109 skrev:
Det är väl ett arrende? Dvs, man äger ingen fastighet och betalar således ingen fastighetsskatt.
Enligt Lawline:
Det är samma regler om beskattning som gäller vid en försäljning av en kolonistuga eller ett hus på arrendetomt som vid en försäljning av ett småhus (2 kap. 8 § IL). Detta innebär att fastighetsavgift eller fastighetsskatt ska betalas av den som är ägare till huset (2 § LKF).
 
(Fortsätter med lite OT.) @Dilato har rätt. Kollade med dottern ... det är på gång med fastighetsavgift även för hennes kolonistuga. Att det dragit ut på tiden kan eventuellt bero på att fastighetsägaren inte får bo där under vinterhalvåret. Men dottern har tex fått ROTavdrag för solpanelsinstallation.

Inte underligt egentligen. Priserna har rusat i höjden i attraktiva, centrala storstadsområden.
 
Då hade jag helt fel, jag trodde man behövde äga en fastighet för att betala fastighetsskatt.
 
  • Wow
Grannens Häck
  • Laddar…
Efter att jag kollat runt lite verkar det som många helt enkelt låter bli att deklarera försäljningen/vinsten. Olagligt och omoraliskt förstås, och jobbigt att gå med dåligt samvete och oro kring rättsliga åtgärder ända tills brottet är preskriberat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.