D
Fick idag Tibber Rewards, roligt men känns som om det väcker lite frågor.

Råkade ha bilen i på förmiddagen och det kom in lite slantar men problemet är att bilen blev fulladdad och då var det ju slut på det roliga.

Kravet är att den är på Smartladdning men risken är ju att den laddar fullt rätt snart, hade varit bra om man kunde ladda till X procent men låta den balansera nätet till en högre procent.
 
S
D djac skrev:
Fick idag Tibber Rewards, roligt men känns som om det väcker lite frågor.

Råkade ha bilen i på förmiddagen och det kom in lite slantar men problemet är att bilen blev fulladdad och då var det ju slut på det roliga.

Kravet är att den är på Smartladdning men risken är ju att den laddar fullt rätt snart, hade varit bra om man kunde ladda till X procent men låta den balansera nätet till en högre procent.
Hur mycket betalat får man?
 
D
S sinuslinus skrev:
Hur mycket betalat får man?
Inte helt lätt att svara på, haft det lite mer än en vecka och första dagarna tickade det in mer, det har använts mindre nu de senaste, för dessa tillfällen har jag iaf nu fått 215kr i rewards.
 
S
Så ingen tvekan om att det lönar sig mer än deras 50% prisgaranti?
 
D
Ja men det tycker jag, även om det blir lite lägre så blir det ju en del av det.

Dock gäller det ju bara om man kan ha bilen hemma och inkopplad mycket, annars riskerar man ju missa när behovet uppstår. Glöm inte att du måste ha en laddbox som stöds av Tibber.
 
S
D djac skrev:
Ja men det tycker jag, även om det blir lite lägre så blir det ju en del av det.

Dock gäller det ju bara om man kan ha bilen hemma och inkopplad mycket, annars riskerar man ju missa när behovet uppstår. Glöm inte att du måste ha en laddbox som stöds av Tibber.
Bilen är hemma nattetid men inte dagtid. Det räcker väl?

Jag behöver skaffa Pulse-mätaren om jag ska kunna aktiver det. Men 795kr tjänar man väl in då och på köpet får jag j realtidsmätning och lastbegränsning av laddboxen.
 
D
Ja alltså ju mer den är inkopplad och redo att ta emot laddning, ju större är sannolikheten att du träffar de tillfällen när det är behov, det brukar vara ett tillfälle på natten och något under morgonen
 
B
Hur stora laddningar får du i stöten? Dvs när den väl laddar, är det 15 minuter, 30 min, 2 timmar, etc?

Fungerar rewards om man har effektbegränsat boxen, skulle du kunna prova dra ner till lägst t.ex. 7 A om du har Easee?

Hur ser laddningshistoriken ut över en dag? Hur ser det ut mellan kl 17-22, ingen laddning alls?
 
Jag har haft det i ca 3 veckor nu och för mig så har det väl hänt kanske 7 gånger totalt och pågått mellan 30min till en timme varje. De flesta har nog varit ganska precis en timme.

Det fungerar om man effektbegränsar boxen ja. Du får ju betalt per kWh så du tjänar ju mindre då när den begränsar dock.

Just GR har nog de flesta hänt mellan 17-22. Några har varit mitt i natten istället. Men det är väl främst för att det är då bilen är inkopplad. På vardagar står den på jobbet. Jag klarar mig dock i princip en vecka på en full (80%) laddning så nu med GR så har jag satt att den ska vara laddad på måndag morgon. I praktiken så har det nu när det varit så billigt senaste månaden då i princip bara laddat på helgen och under veckorna fyllt på någon gång med GR med ca 10kWh per gång. Vissa veckor har jag fått så mycket GR att jag i princip fått den fulladdad av det och inte behövt någon annan laddning. Andra veckor har jag inte fått nått GR alls.

Men håller med @djac, vore bra med en "Ladda enbart med GR" funktion eller liknande så man inte får den full av annat och sen händer inget mer. Ändå bättre kanske vore med en egen laddgräns i Tibber appen som den bara laddar "smart" till och så kan man sätta en högre gräns i bilen dit den då kan köra enbart GR efter den laddat klart till Tibbers gräns.
 
B
J Jensa86 skrev:
Jag har haft det i ca 3 veckor nu och för mig så har det väl hänt kanske 7 gånger totalt och pågått mellan 30min till en timme varje. De flesta har nog varit ganska precis en timme.

Det fungerar om man effektbegränsar boxen ja. Du får ju betalt per kWh så du tjänar ju mindre då när den begränsar dock.

Just GR har nog de flesta hänt mellan 17-22. Några har varit mitt i natten istället. Men det är väl främst för att det är då bilen är inkopplad. På vardagar står den på jobbet. Jag klarar mig dock i princip en vecka på en full (80%) laddning så nu med GR så har jag satt att den ska vara laddad på måndag morgon. I praktiken så har det nu när det varit så billigt senaste månaden då i princip bara laddat på helgen och under veckorna fyllt på någon gång med GR med ca 10kWh per gång. Vissa veckor har jag fått så mycket GR att jag i princip fått den fulladdad av det och inte behövt någon annan laddning. Andra veckor har jag inte fått nått GR alls.

Men håller med @djac, vore bra med en "Ladda enbart med GR" funktion eller liknande så man inte får den full av annat och sen händer inget mer. Ändå bättre kanske vore med en egen laddgräns i Tibber appen som den bara laddar "smart" till och så kan man sätta en högre gräns i bilen dit den då kan köra enbart GR efter den laddat klart till Tibbers gräns.
Intressant med GR mellan 17-22, det är då Sveriges elförbrukning är som högst, men också då som produktionen är som högst, vilket antagligen förklarar saken.
 
D
Jag har ofta bilen inkopplad på dagarna också men GR har bara startat något enstaka tillfälle då, för mig är det främst på natten och ibland på kvällarna som det startar.

Det har varit en period nu där det varit glesare med tillfällen för mig.
 
Tycker grid rewards funkar riktigt bra, några timmar igår och 25:- in direkt.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Absolut funkar det bra!
Största problemet nu är ju att ladda ur batteriet i bilen fort nog! 🙈

Graf över smartladdning av elbil med kostnad och effekt, belöningsprogram och förbrukning av energi.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Hur har Juni/Juli sett ut för er med Grid Rewards?
Jag bara en laddhybrid så den laddas fullt rätt snabbt så känns som jag missar många chanser - samt att laddeffekten bara är 3.6kW.
 
Juli = 85.50:- Laddhybrid.
 
  • Gilla
eigenvalue och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.