Hej,

Jag tänkte köpa och montera "svävande hyllor" på mina väggar i sovrummet. Grejen är att jag inte vet riktigt vad det är bakom väggarna. Alltså vilken skruvanordning som krävs.

Dessa hyllor tänkte jag montera:
vidaXL Svävande vägghylla vit 90x23,5x3,8 cm MDF

Vit svävande vägghylla i MDF, 90x23,5x3,8 cm, omonterad och utan bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svart svävande vägghyllas fästanordning isolerad på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Vad jag vet om väggar och huset:
  • Ett lägenhetshus byggt ca 1943
  • Slitytorna är nyrenoverade för kanske 10 år sedan.
  • Det är vitmålade gipsskivor som sitter på alla innerväggar. Åtminstone 1 st skiva troligen i vanlig tjocklek.
  • När man bankar på väggen låter det rätt tjockt och tungt och lite ihåligt och inte för klent
  • När vi har borrat i andra väggar så har det först varit en gipsskiva och sedan bakom denna har det varit något slags väldigt hårt trämaterial som vi inte vet vad det är. Det har ofta varit problematiskt att montera mollypluggar, så vi vet ej om mollypluggarna sitter helt OK, men grejerna (gardinstänger och mörkläggningsgardinernas ramar) sitter väldigt OK ändå.

Men hur är det när man "renoverar en lägenhet" och sätter in gipsskivor. Gör man det enkelt för sig och monterar gipsskivor på befintliga väggar? Kanske det är träskivor från 40-talet kvar bakom gipsskivorna?


Så frågan är om jag kan använda någon slags vanlig skruv för inomhusbruk eller om jag måste använda mollyplugg/gipsexpander. Det verkar bli 8 skruv per hylla och kanske då 8 gipsexpander per hylla.
 
Reglar måste ju ändå finnas där, så skaffa en regeldetektor. Sedan kan man eventuellt få borra nya hål i upphägningen om det är en avvikande standard.
 
BirgitS
På 40-talet byggdes det med lite av varje pga. att kriget orsakade brist på mycket. Det förekom tegel, slaggsten, kloasongvägg etc.

Om det är trä (plankvägg/kloasongvägg) så är det nog oftast bäst att skruva med träskruv i träet.

Kan vara bra att lära känna sina grannar och styrelsen för att få del av deras erfarenheter gällande t.ex. väggmaterial.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.