Hej!

Jag försökte mig på att behandla trallen med linolja och något gick hemskt fel. Jag antar att trallen var antingen för torr eller för hög koncentration koncentration av olja, eller båda ock. Oavsett, här är resultat. Fläckar på trallen. Sista bilden ser man där jag slutat, så det är stor skillnad på övriga trallen. Finns det något jag kan göra för att rädda trallens utseende? 😔
 
  • Trädäck med fläckig och ojämn linoljebehandling som visar skarpa gränser mellan behandlade och obehandlade områden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädäck med ojämn linoljebehandling som resulterat i mörka fläckar mot ljusgrå träbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädäck behandlat med linolja med synliga mörka fläckar och ojämn färgnyans.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har precis samma problem. Tacksam för tips på lösning o bättre resultat :)
 
Jag förutsätter att det är linoljesåpa av god kvalitet. Har själv använt detta under många år utan problem. Har TS & @Kroken2010 hällt koncentrerad såpa på torr, smutsig trall skulle jag kunna förstå märkena. Först måste trallen blötas rejält och tvättas ren (ev med vatten utblandad med svag såpa - jag tvättar bara med vatten) och därefter, på ren trall, stryks med vatten och mer koncentrerad såpa.

De här fläckarna försvinner troligen med tiden. Skrubba eventuellt lite extra med vatten.
 
  • Gilla
Kroken2010
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Jag förutsätter att det är linoljesåpa av god kvalitet. Har själv använt detta under många år utan problem. Har TS & @Kroken2010 hällt koncentrerad såpa på torr, smutsig trall skulle jag kunna förstå märkena. Först måste trallen blötas rejält och tvättas ren (ev med vatten utblandad med svag såpa - jag tvättar bara med vatten) och därefter, på ren trall, stryks med vatten och mer koncentrerad såpa.

De här fläckarna försvinner troligen med tiden. Skrubba eventuellt lite extra med vatten.
Tack @yonna för snabbt svar. Kanske blötte vi inte altanen tillräckligt innan... Vi får prova göra om och se om det blir bättre 🙏
 
K Kroken2010 skrev:
Tack @yonna för snabbt svar. Kanske blötte vi inte altanen tillräckligt innan... Vi får prova göra om och se om det blir bättre 🙏
Det bästa är att fixa trallen halvregnig/mulen dag - även om det är mysigare att jobba i solsken.
 
  • Gilla
Kroken2010
  • Laddar…
@yoanna Det är första gången vi gör detta. Tacksam om du skulle vilja dela med dig och ge tips på märke på linoljesåpa och hur har du gjort vid dina rengöringstillfällen? 😉🙏 Förstår att det kan bli mycket bättre än vad det blev för oss nu 🤩
 
yonna yonna skrev:
Jag förutsätter att det är linoljesåpa av god kvalitet. Har själv använt detta under många år utan problem. Har TS & @Kroken2010 hällt koncentrerad såpa på torr, smutsig trall skulle jag kunna förstå märkena. Först måste trallen blötas rejält och tvättas ren (ev med vatten utblandad med svag såpa - jag tvättar bara med vatten) och därefter, på ren trall, stryks med vatten och mer koncentrerad såpa.

De här fläckarna försvinner troligen med tiden. Skrubba eventuellt lite extra med vatten.
Vi har använt Herdins linoljesåpa. Vi har rengjort ordentligt men gissar att det fallerade på det vackra vädret. Blötte trädäcket ordentligt men det var stekande sol, så kanske därav att vissa partier tagit skada. Jag som skulle underlätta för sambon som sliter med renovering inomhus.. man får lära sig av sina misstag till nästa gång helt enkelt!
 
K Kroken2010 skrev:
@yoanna Det är första gången vi gör detta. Tacksam om du skulle vilja dela med dig och ge tips på märke på linoljesåpa och hur har du gjort vid dina rengöringstillfällen? 😉🙏 Förstår att det kan bli mycket bättre än vad det blev för oss nu 🤩
Vi använde Herdins linoljesåpa. Skrev till dem och frågade och fick till svar det man kunde förvänta sig ”Blöt ner ytan/såpalösning och rotborste över hela ytan/skölj rent. Får se om fettfläckarna försvinner efter det.”. Får hålla tummarna att detta i vart fall mildrar och sen göra bättre nästa år! 😁
 
  • Gilla
Kroken2010
  • Laddar…
om 14 dagar kommer du se mindre av det och efter en vinters blötläggning kommer det förmodligen vara helt borta - förmodligen tidigare än så.

Själv undviker jag för stark konc. såpa direkt på trä - brukar skura med ca 1.5 dl såpa som som fylls upp till 1 liter färdig blandning och sedan skurar på torr trall - trallen suger så mycket av såpa-lösningen att det mesta går in i trädet men utan att det blir för stark eller ojämnt.

Man skurar så att det inte ligger någon såpalösning med klar blank yta kvar på ytan efter senast 5-10 minuter när man är färdigt utan trädet är matt men fortfarande fuktig - undvik att ha för mycket stora bubblor/skum kvar på ytan då det kan ge märkbart synligt runda ringar när det sedan spricker upp.

Har provat med 2 dl såpa och 8dl-vattenblandning men ser tendens att det är lite för starkt och kan ge bruntoning av trallen (som förvisso bleknar bort igen med tiden) om trallen inom närmaste dygnet grillas på hårt av solen, såpskurning skall inte göras om trallen är varm i solen, utan vänta till kvällen när det är svalare och det har natten på sig att sugas in djupare innan solen börja grilla dagen efter - det är bättre att köra flera gånger med några dagars vila mellan med svagare läsning än en enda gång med starkare lösning - och det går rätt fort eftersom det handlar bara om att just med hink med såpalösning och skura med en skaftborste som kan hålla lite vätska i borsten.

och nej - jag kör inte med någon 'dyr' linoljesåpa utan den billigaste (för närvarande biltemas i 4-literdunk) som går att köpa - och det gör inget att den är grön heller då det är en färgämne som bleks ganska fort i solen. - Jag har så många kvadratmeter trall att det skulle inte fungera med dyr linoljesåpa när man kan få 5-dubbelt mer med vanlig såpa för samma pengar och ser inte att linoljesåpa skulle ge någon märkbar benefit över vanlig såpa då trallen bör gås över med såpa minst 1 ggr per år ändå.
 
Eftersom såpan inte ger något bestående skydd så tvivlar jag på att fläckarna på något sätt är permanenta. Testa att skrubba med vatten och se om de bleknar eller så väntar du på att väder ich vind löser det.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.