Hej på Er,
Jag har en fråga som jag hoppas att någon av er kunniga gossar kan svara på.

Jag håller på att renovera mitt badrum och ska lägga ner ny vattenburen golvvärme.

Mitt golv består av först ett lager betong sedan massa sten och grus och sedan ett lager betong till över detta. Jag har nu bilat bort det översta lagret och då är min fråga följande. Kan man lägga frigolitplattorna för värmerören direkt på gruset och gjuta betong på detta eller bör man gjuta ett tunt lager betong först och sedan lägga ut plattorna för att få en stadigare bas för dom? och sen gjuta betong.

Ett annat alternativ kanske är att gjuta golvet och sedan lägga värmerören och täcka dessa med flytspackel?

Vet som sagt inte riktigt vad som blir bäst.

Tacksam för svar.

/Jonas
 
man måste ha isolering under golvvärmen så jag skulle rekomendera att man primar(md16) gjuter upp golvet med epscement (lättbetong med frigolitkulor) och sen flytspacklar på det. (Obs man måste flyta inom 3 dygn efter lagd eps)
 
Vad har du för djup från översidan av underbetongen upp till planerad golvyta?

För att få hygglig värmeekonomi rekommenderas att isoleringen under golvvärmen skall vara minst 20 cm cellplast, ju mer dess bättre upp till ca 40 cm. Tillkommer överbetong med golvvärme 7 cm, min 5 cm.

Om du skall gjuta med EPS betong så bör du kunna bygga änny mer på höjden. En fördel är att du slipper isoleringsarbete som är relativt omfattande om det görs ordentligt.

Wirsbo/Uponor har en skrift i ämnet som du kan hitta via deras hemsidan.

Sök med Google på "omvänd fuktvandring" om det skulle vara aktuellt med mindre än 5 cm isolering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.