Jag anmäler mig som klenisen i det här gänget. Jag blandade 24 säckar färdig betong i somras med blandarstav och hade tennisarmbåge i två månader efteråt.

Vi gjöt ett par kubik i tombola för tio år sedan, men då gjordes jobbet etappvis (därav ingen betongbil) och av tre personer. Istället för hälla från säck i tombolan blandade vi med skyffel. Cement, grus och sand. Skottkärror för att köra det färdiga bruket i.
 
Tricket är att vara minst 2! Töm den färdiga betongen i en skottkärra som nästa person tar över och gjuter med, samtidigt börjar person 1 att blanda nästa omgång. 1 kubik på 4h är klart rimligt, då blandar man 3 säck åt gången.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Nu har jag aldrig kört "färdig" betong i tombola men jag tycker ändå att 3-4säckar som det diskuteras här låter väldigt lite att köra åt gången.
Min tombola är inget märkvärdigt och den är på 120 el 150 L, beroende på vilken typ av betong jag blandar så får jag mellan 70-100L på en 25kg säck cement. Så då kan jag väl tycka att en 6 säckar grovbetong borde väl få plats 😋
 
H
Jag gjöt 2 pall.
Då körde jag 2 st tombola.
En som stod och blanda.
1 som körde skottkärra och 1 som raka ut.
3 säckar är det jag körde i mina tombola.
Det passa bra med skottkärran med när man tömde så inget blev kvar i tombolan.
Då kunde man börja blanda igen direkt utan att man var tvungen tillbaka för att hämta en lite skvätt.
Det gick på någon timme med att gjuta sen skura osv.

Gjöt även en pall när jag gjorde golv i sadelkammaren.
Där bar vi in i hink.
Var vi 1 som blanda 2 som bar och 1 som rakade ut.

När jag titta på att gjuta så om jag skulle till gropen att hämta kärra med sand och grus pluss cement kontra vad jag gav för en pall färdig betong så blev det en pall med färdig betong.
Jag gav då med min rabatt 20 kr säcken för färdig betong.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
gjöt en platta förra veckan 12m2
satte tombolan brevid plattan o snickrade ihop en ränna jag bara hällde betongen i
supersmidigt o slapp gå med kärra bara kratta ur medans andra batchen blanades
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
TA HJÄLP!!!!
Alltså var inte ensam. Å även om det skulle gå, så vid minsta strul så är det kört. 2-3 personer säger jag.

Betong har den dåliga egenskapen att det stelnar fort som faan när man har problem och då är det kört. (däremot, när man går och väntar på att kunna behandla ytan så brinner det alldeles för långsamt... 😂)

Jag har gjutit 5 m² platta till en utbyggnad en gång på en ö där betongbil inte kunde komma. 10 cm tjockt så cirka en halv kubik. Cement, sand och 8-16 fanns klart. Två blandare.
Två personer som enbart blandade och körde fram betongen till tredje killen som var ett riktigt betongproffs och fick stå för finliret på själva plattan.
Det första som hände var ett ena blandaren gick sönder. Så en person fick åka och byta den i närheten.

Minns inte hur lång tid det tog, kanske 1-2 h för själva blandandet och utläggningen. Efter det behövs bara den erfarna gjutaren för att efterbearbeta och göra ytan fin.


I mitt fall hade helikopter med betong i behållare under varit enda alternativet för att slippa blanda själv. Men i typ alla andra lägen är det bättre att få färdigblandat, finns pumpbilar med långa slangar och ett flertal andra alternativ. Betong i skottkärra eller minidumper är även det bättre än att handblanda skulle jag säga.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Fyra 25-kg säckar i taget går bra att blanda men man behöver en riktig brukskärra att tömma tobolan i. En vanlig skottkärra duger inte. Det blir för tungt och för hög tyngdpunkt i den. Med en brukskärra är det inget problem med de drygt 100 kg betong man får från fyra säckar.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
1m3 är ju inget större jobb. Det fixar nan lätt på en förmiddag. MEN, köp för allt i världen inte grovbetong, eller annat färdigblandat. Köp vanlig byggcement, samt ta hem lite sand och lite grus. Går även att köpa sand/grus 0-16 så behöver du bara en sort.
Även om det går fint att göra det ensam, så är det ändå bra att vara två, för att slippa stress. En som blandar, och en som tar emot och jämnar ut. Det kommer alltid tillfällen då det är bråttom när man är ensam.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Tänk på att även om en vanlig betonglastbil med ränna inte är ett alternativ så finns det ju möjlighet att pumpa färdig betong också. Finns betonglastbilar som har egen pump så att det bara behövs ett fordon. 1 m3 borde inte vara något problem att få med ett sådant fordon. Det blir ju ingen billig kubikmeter men du spar ju en massa arbete och får antagligen ett bättre resultat.
 
Finns ju brukspumpar/blandare där man knäcker säcken i ett kärl och sen kommer det ut färdigt bruk, brukar kanske användas mest till ROTbruk men borde funka bra till vanligt också
 
N
M MagHam skrev:
Max 4 säck är vad du kan blanda i en 150 l tombola. Alltså 50 liter betong i taget.
Sliter man som ett djur kanske det går att få ut 5 blandningar i timmen.
Det är lätt att vara överoptimistisk. Och ett par medhjälpare är ett måste om allt ska gjutas i ett svep.
Det finns ju "retard" att sätta till som ger mer tidsmarginal.
Eller så kan man sektionera golvytan, men det blir ju inte lika fint och hållbart med skarvar.
En säck är väl på 13 liter.
Jag får lätt i 5 säckar med 25kg, 6 säckar om det är 20 kg.
Dock första blandningen, sen får man minska en säck.
Använder då en baron 90 liters blandare.
Men ska TS ändå hyra, ska han ju inte hyra en skräp tombola.
Utan en riktig blandare.
 
N neo11 skrev:
En säck är väl på 13 liter.
Jag får lätt i 5 säckar med 25kg, 6 säckar om det är 20 kg.
Dock första blandningen, sen får man minska en säck.
Använder då en baron 90 liters blandare.
Men ska TS ändå hyra, ska han ju inte hyra en skräp tombola.
Utan en riktig blandare.
Den största av mina Tombolor 150 l har jag köpt ut från Cramo och renoverat upp, så det är ingen Jula-leksak. Tycker ändå att gränsen går vid 4 säckar 25 kg. Det blandar sig effektivare om man inte behöver vinkla upp för mycket.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Inget problem. Har flera gånger gjutit 50m2 med hemblandad betong 10 cm tjocklek. Beställ hem gjutgrus natur 0-30 sen blandar du 1 skyffel cement per 3 skyfflar grus. Alterbativt 1 på 4 , har aldrigt märkt någon skillnad. Armera noga.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
N
M MagHam skrev:
Den största av mina Tombolor 150 l har jag köpt ut från Cramo och renoverat upp, så det är ingen Jula-leksak. Tycker ändå att gränsen går vid 4 säckar 25 kg. Det blandar sig effektivare om man inte behöver vinkla upp för mycket.
Jag använder ju inte tombola, då det är väldigt dålig blandare.
Utan använder alltid en sådan på länken.
https://www.cramo.se/sv/category/by...2/bruksblandare-snabb--150l-230v-soroto120l30
Och då går det utmärkt att blanda som jag sa, denna är på 120 liter.
Den jag använder är på 90 liter.
Fast min är baron, så lite annat märke.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jag och min fd granne blandade runt 80 säckar grovbetong på kanske två timmar. Körde med två blandare, det var klart trevligt.

Vidare så var den ena en enfasblandare på 160 liter. Den orkade inte sno runt om man lastade i för mycket, så räkna inte med att du kan blanda trummans volym delat med säckvolymen på en gång...
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.