UlrikaSpg UlrikaSpg skrev:
Så kan man naturligtvis göra, men jag föredrar att låta liv leva om det är möjligt.
Då är det kanske bäst att hålla fönstren öppna och se på när boet växer. Kan bli tusentals nya getingar att betrakta om de får bara i fred. Alla utom drottningen kommer att dö när säsongen är över så hon får chansen att göra om allt nästa år.
Men faktum är att getingar gör nytta genom att hålla nere antalet andra insekter. Bara lite jobbigt eftersom de gillar samma mat som vi.
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Men faktum är att getingar gör nytta genom att hålla nere antalet andra insekter. Bara lite jobbigt eftersom de gillar samma mat som vi.
De gör definitivt nytta. Det är därför det tar emot att döda. Jag föredrar ändå att de bor någon annanstans än i mitt vardagsrum. Därför åkte såväl drottning som bo ut.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Dalbotant Dalbotant skrev:
Bo-attrapp funkar superbra enligt min erfarenhet. Har satt upp på diverse olika vindar och i hönshuset och inga fler bon där efter det. Tog en bit markduk och knölade ihop med diverse jox inuti. Får inga stilpoäng men funkar.
Boattrapp funkar inte alls. Drottningbo typ 20cm från attrappen.
 
  • Haha
Alti
  • Laddar…
Bo-atrapp låter väldigt märkligt att det skulle ha någon effekt. Det jag har lärt mig är att de bygger nya bon varje år och gärna på ett ställe de trivs på. På gamla vindar kan det ju sitta massor med övergivna bon på rätt liten yta, så något är skumt med rådet. Kanske att de undviker att bygga bredvid ett aktivt bo, men då behöver nog attrappen vara rätt avancerad.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Såg igår att en drottning hade börjat att bygga ett bo på balkongen.
Där kan jag ju inte ha ett getingbo, så jag slog ner boet, och väntade tills drottingen kom tillbaka och letade efter sitt bo. Då smällde jag henne med en ihoprullad tidning...
Trist, men så fick det bli.
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
Såg igår att en drottning hade börjat att bygga ett bo på balkongen.
Hur känner man igen en drottning? Större?
 
L larthe skrev:
Boattrapp funkar inte alls. Drottningbo typ 20cm från attrappen.
Tråkigt att det inte funkar för dig, min erfarenhet av det är som sagt god.
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Hur känner man igen en drottning? Större?
Ja, en drottning är större än en vanlig arbetargeting.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
UlrikaSpg UlrikaSpg skrev:
Sitter i min fåtölj och låter blicken vandra upp i taket. Ser då att getingar börjat bygga ett bo på en lampsladd som löper ett par decimeter, från uttaget till där lampan hänger.

Naturligtvis förstår jag att det bara är att riva ner det, det är ju inte ens stort som en pingisboll, men samtidigt undrar jag vad som händer med de getingar som börjar bygga där.

Hittar de nån annanstans att bygga eller dömmer jag dem till döden när jag tar bort deras bo?
Fick tipset idag av Anticimex att ta kål på getingbon på kvällen/natten. Då är drottningen i boet och risken att det startas en ny koloni är mindre.
 
Tobbe.A
Gällande attrapper, så är min erfarenhet att det inte fungerar speciellt bra. Vid flera tillfällen har jag varit med om att det byggs bon väldigt nära attrappen som jag har i carporten.

Ett år när jag slog ner ett bo, blev det ett jäkla liv på getingen när den kom tillbaka. Det såg ut som den försökte ta sig in i attrappen istället eller kanske mucka gräl med getingarna den trodde var där inne. Den studsade mot attrappen i fem minuter, sen orkade jag inte titta mer 🙃
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
Ja, en drottning är större än en vanlig arbetargeting.
OBS, om getingen är abnormt stor (typ WTF är detta?!?!) så är det en bålgeting och de skall man vara snäll med och inte döda, bara försiktigt få ut till naturen igen. De äter bland annat getingar så är mycket bra att ha.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
UlrikaSpg UlrikaSpg skrev:
Jag förmodar att det bara är drottningen än så länge. Är det något jag kan göra för att undvika att hon kommer tillbaks?
Jag har hört att de gärna bygger nytt/mer på samma ställe
Det jag hört (och som verkar ha funkat för mig under årens lopp) är att se till att det inte finns några som helst rester kvar av boet där det fäster sig mot taket. Enligt vissa är risken åtminstone högre om det finns kvar lite rester av deras "papper".
 
B Bonzo2000 skrev:
Det där är en seglivad gammal myt, men jordgetingar är ingen egen art så de är inte giftigare eller farligare än andra getingar.

[bild]

[länk]
Exakt, de kan upplevas aggresivare men det beror på valet av boplats, dvs det är större risk att störa dem och att man ofta missar boet innan det är för sent. Hände mig när jag röjde sly med med röjsåg en höstkväll. Så hörde inget och såg inget inget heller förrän det var alldeles för sent. Fick så där en 20-tal stick innan jag fick loss sågen och kunde ta mig där ifrån. Var rätt mör efteråt.🙂
 
  • Wow
  • Ledsen
  • Gilla
vcx och 3 till
  • Laddar…
Hej,
Sett någonstans att man enkelt blåser upp en ballong större än deras och tejpar fast bredvid boet nära deras och getingar inte gillar det och flyttar självmant, kanske en skröna men en enkel lösning om den funkar
 
UlrikaSpg UlrikaSpg skrev:
Du menar som ersättningslägenhet?
Eller hitta nåt "bi-utrymme"...🤣🤣
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.