Hej

Då jag kom över en begagnad rutschkana modell Hags så kom tankarna fram att göra en kombinerad klätterställning/lekstuga/gungställning med rutschkana på till barnen hemma.
Efter lite pillande i CAD så blev grunden som nedan, en 8-kantig konstruktion med en gungställning plats för två gungor till vänster och rutschkanan till höger.

CAD-ritning av en åttkantig lekställning med gungor och trappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tanken är att det skall finnas både en utvändig trappa som en invändig stege.
Då den skall användas av 6-8 åringar i dagsläget så vill jag gärna ha en trappa med en steghöjd som är lagom till dem, har ni något förslag här?
Har spånat på följande nedan, höjden upp till taket/golvet är 1700 mm och trappans bredd blir 600 mm.

CAD-ritning av klätterställning med mått för trappa och rutschkana-layout.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det kommer givetvis tillkomma mer skydd i form av handräcke och dylikt senare.

Bild på det som är klart hittills.

Träkonstruktion i trädgård, påbörjad lekställning med åttkantig grund och stående stolpar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fatsuG7 och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Gå till en kommunal lekplats och mät trappstegen? Tror det är svårt att hitta måtten.
 
Japp, får nog göra det. Hags var inte så pigga på att dela med sig av den informationen (vilket man iofs kan förstå ur ansvarsfråga etc)
 
Tips. Läs standard SS-EN1176 för att få mått på allt som kan skada. Där står även minsta mått för hål mellan trappsteg.
Vad en bra höjd är däremot vet jag inte.
 
Hemmakatten
Glöm inte att ha rätt sorts sand eller gummimatta under ställningen så att inte barnen gör sig illa om de ramlar ner.
 
Både gummimatta och rätt sorts sand är rätt kostsamt. Fallskyddsträflis är billigare men fastnar gärna i kläder och skor.
 
Hemmakatten
Men visst vill man skydda sina barn på bästa sätt?
 
Men vad är det här? Om de klättrat i skogen så finns väl varken fallskydddflis eller gummimatta? Var tusan tog Darwin vägen? 6 år! Då cyklade man själv till lekskolan genom skogen och kom hem med nyckel i bandet runt halsen. Granntanten tittade ibland till en i bästa fall...
För att inte nämna de flera meter höga järnrörskupolerna i lekparkerna!! Fast där dog väl tyvärr flera tragiskt.
 
  • Gilla
Merkurius och 2 till
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Men visst vill man skydda sina barn på bästa sätt?
Ledande fråga? Då borde väl barnen sitta inomhus ;). Personligen tycker jag dessa bestämmelser är lite för långtgående, men regler är regler. Även om de bara gäller på offentliga lekplatser.

Fallskyddsflis är också godkänt men som sagt inte lika kostsamt.
 
Redigerat:
Hemmakatten
Flisskydd är väl bra, bara man gör något för att mildra fallskador.
 
Det är säkert bra med flis/sand/gummimattor eller dylikt för att öka säkerheten. Men som tidigare skribenter ovan skriver så är det nog rätt overkill på gungställning hemma, gräsmatta har ju funkat sedan tidernas begynnelse och så länge man har kunnat gjort gungor eller liknande.
 
B Blixtmaskin skrev:
Hej

Då jag kom över en begagnad rutschkana modell Hags så kom tankarna fram att göra en kombinerad klätterställning/lekstuga/gungställning med rutschkana på till barnen hemma.
Efter lite pillande i CAD så blev grunden som nedan, en 8-kantig konstruktion med en gungställning plats för två gungor till vänster och rutschkanan till höger.

[bild]

Tanken är att det skall finnas både en utvändig trappa som en invändig stege.
Då den skall användas av 6-8 åringar i dagsläget så vill jag gärna ha en trappa med en steghöjd som är lagom till dem, har ni något förslag här?
Har spånat på följande nedan, höjden upp till taket/golvet är 1700 mm och trappans bredd blir 600 mm.

[bild]

Det kommer givetvis tillkomma mer skydd i form av handräcke och dylikt senare.

Bild på det som är klart hittills.

[bild]
Extremt trådlyft, men tråden dyker upp när man googlar på trappor till lekställning.

Har du något minne av vad det blev för vinkel och mått på trappstegen till slut? Här i närheten finns inget lämpligt objekt att mäta på.
 
M mikio skrev:
Extremt trådlyft, men tråden dyker upp när man googlar på trappor till lekställning.

Har du något minne av vad det blev för vinkel och mått på trappstegen till slut? Här i närheten finns inget lämpligt objekt att mäta på.
Hej!

Oj, om jag minns rätt så tog jag samma mått som från en lekställning vid ett dagis, men skulle jag gissa så är det ca 1,7 m högt och drygt1 meter ut med 10 trappsteg, se bild nedan. Skulle jag ha gjort om den idag så hade jag nog gjort den lite längre ut så den inte blev så "stolt"

Hembyggd lekställning i trä med rutschkana, 10 trappsteg, bakgården av ett rött hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gjorde det enkelt för mig, gjorde först ramen till trappan, lutade den mot en vägg och placerade sedan ett vattenpass på nedersta steget. En passbit mellan första trappsteget upp till nästa och mäta med vattenpass så den var i lod etc.

En hemgjord trätrappa med fem steg lutad mot en svart skjulvägg utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
SusoDus och 8 till
  • Laddar…
Nu är jag nervöst lagd, men jag skulle nog lämnat kvar distansklossarna mellan trappstegen (fast lite tillsnyggade), så att stegen inte bara hänger i skruvarna.

Jag har haft mycket problem med C2- och C4-skruv som rostar av i impregnerat virke, fast de inte borde.
 
T Troberg skrev:
Nu är jag nervöst lagd, men jag skulle nog lämnat kvar distansklossarna mellan trappstegen (fast lite tillsnyggade), så att stegen inte bara hänger i skruvarna.

Jag har haft mycket problem med C2- och C4-skruv som rostar av i impregnerat virke, fast de inte borde.
Eller bara en liten list, typ 45x45 som sitter direkt under skulle göra enorm skillnad.
 
  • Gilla
39x
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.