Jag ska bygga en friggebod (3 x 4,2 m) på plinter och funderar nu på hur man bäst gör bjälklag för att undvika fukt från marken. Jag blir inte riktigt klok på vad som är praxis när jag läsar runt på olika forum.

Bifogat finns en skiss.

Mot marken hade jag tänkt följande:
1) Markduk
2) Singel
3) Ångspärr/plastfolie

Sedan bjälkar/regel på plink med syllpapp som fuktskydd. Mellan bjälkarna tänkte jag lägga en trossbottenskiva som vilar på en 45-regel.

Lite frågor:
Ska 45-regeln vara tryckimpregnerad för att undvika fukt?
Ska bjälkarna behandlas med någon form av skydd? Eller t.o.m. också vara tryckimpregnerade?
Vilken typ av trossbottenskiva ska jag välja?

Boden ska isoleras men kommer enbart använda till förvaring.

Tacksam för hjälp!

Mvh,
Kasper
 
  • Skiss av friggebodens grund med plintar, markduk, singel, ångspärr och bjälklag med isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle skippat all plast.

Om man placerar plintarna så de inte sticker ut utanför färdig vägg ser det snyggare ut och har bättre förutsättningar att hålla länge
 
K kasperw skrev:
Lite frågor:
Ska 45-regeln vara tryckimpregnerad för att undvika fukt?
Nej, tryckimpregnerat är normalt sätt mycket fuktigare när du köper dem än obehandlat virke. Under din friggebod kommer det ju vara torrt och luftigt, ingen impregnering eller behandling behövs och ingen kommer väl att se botten på bjälklaget när friggeboden är färdig så det finns knappast skäl att måla för det estetiska
 
F fribygg skrev:
Jag skulle skippat all plast.

Om man placerar plintarna så de inte sticker ut utanför färdig vägg ser det snyggare ut och har bättre förutsättningar att hålla länge
Varför skulle du skippat plasten? Kan tänka mig att man vill sätta upp mineritskivor runtom för att förfina byggnaden och då lär det vara guld värt. Se bara till att den har avrinning utåt från mitten.
Största orsaken till fuktiga torpargrunder lär vara avsaknad av plast. Inte att det saknas avfuktare.
Markfukten trycks upp utan. Lätt att testa, sätt upp ett tält av presenning, först utan plast på "golvet" och när du sett resultatet lägg dit plasten.
 
Om jag förstår TS rätt ska han bygga en friggebod på öppen plintgrund, i det fallet skulle jag skippa all plast och markduk då det inte behövs.
 
Min tanke är att stänga igen sidorna på grunden med någon sorts skiva. Hade mest tänkt detta för estetiken, men ni säger alltså att det är bra för att minska fukt också?

Om det är plast mot singel/mark och stängt på sidorna bör vara minimalt med fukt som påverkar bjälklag underifrån. Är det rätt förstått?
 
Nej skivorna kan göra att du behöver plast eftersom ventilationen blir sämre.
 
K kasperw skrev:
Min tanke är att stänga igen sidorna på grunden med någon sorts skiva. Hade mest tänkt detta för estetiken, men ni säger alltså att det är bra för att minska fukt också?

Om det är plast mot singel/mark och stängt på sidorna bör vara minimalt med fukt som påverkar bjälklag underifrån. Är det rätt förstått?
Om du bygger sluten plintgrund kan du behöva både plast och avfuktare så kör med öppen plintgrund.
 
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Nej skivorna kan göra att du behöver plast eftersom ventilationen blir sämre.
F fribygg skrev:
Om du bygger sluten plintgrund kan du behöva både plast och avfuktare så kör med öppen plintgrund.
Om jag kör öppen plintgrund, är det då bättre utan eller med plast?

På vintern kan det väl blåsa in snö som måste kunna smälta ner i marken. Eller klaras det genom att ha avrinning/lutning på plasten?
 
Redigerat:
K kasperw skrev:
Om jag kör öppen plintgrund, är det då bättre utan eller med plast?

På vintern kan det väl blåsa in snö som måste kunna smälta ner i marken. Eller klaras det genom att ha avrinning/lutning på plasten?
Om du kan bygga öppen plintgrund behöver du ingen plast.
 
Och det blir inte problem med snö som blåser in under huset och orsakar fukt när den smältar?
 
K kasperw skrev:
Och det blir inte problem med snö som blåser in under huset och orsakar fukt när den smältar?
Om du skulle ha plast under plintgrunden kunde det möjligtvis bli problem, med öppen plintgrund behövs ju ingen plast och inblåsande snö är inget problem.
 
Tomture61
K kasperw skrev:
Jag ska bygga en friggebod (3 x 4,2 m) på plinter och funderar nu på hur man bäst gör bjälklag för att undvika fukt från marken. Jag blir inte riktigt klok på vad som är praxis när jag läsar runt på olika forum.

Bifogat finns en skiss.

Mot marken hade jag tänkt följande:
1) Markduk
2) Singel
3) Ångspärr/plastfolie

Sedan bjälkar/regel på plink med syllpapp som fuktskydd. Mellan bjälkarna tänkte jag lägga en trossbottenskiva som vilar på en 45-regel.

Lite frågor:
Ska 45-regeln vara tryckimpregnerad för att undvika fukt?
Ska bjälkarna behandlas med någon form av skydd? Eller t.o.m. också vara tryckimpregnerade?
Vilken typ av trossbottenskiva ska jag välja?

Boden ska isoleras men kommer enbart använda till förvaring.

Tacksam för hjälp!

Mvh,
Kasper
Om du på undersidan av golvreglar spikar fast en bräda , tex 21 x 95
Du får då en bra vilopunkt för trossbottenskivor .
Din konstruktion med en 45 x 45 stjäl tjocklek på isolering .

Ang oskyddat trä utomhus , hade bra att ha virke i en hög utomhus under bar himmel , ej markkontakt . Låg huller om buller , luftigt .
Låg så i säkert 10 år , när jag sågade upp en träbit var det grått trä mindre än 1 mm ned i virket , resten såg nytt ut .

Trossbottenskiva https://www.beijerbygg.se/privat/sv/produkter/byggmaterial/byggskivor/board/trossbottenskiva
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.