Hej. Jag sitter och funderar på lampor(stolpar) längs gången i trädgården.Men givetvis så dyker det upp frågor..

Min första tanke är kabelslang mellan stolparna, men den tunnaste jag hittat är 50 mm Ø vilket ju känns som galet mycket. Jag brukar försöka sikta på "öppna" lösningar, inte "cementerade" lösningar som är svåra att ångra/ändra på/bygga ut senare om man skulle vilja eller få tillfälle till det.. Men är det kanske att ge sig själv mycket mera jobb i det här fallet?

Nästa punkt blir övergångarna(är det rätt ord?) mellan markfästen och kabelslang. Markfästena är - under jord - metallrör, med runda hål i röret, kanske 25-30 mm, på motsatta sidor, där kabeln går in och vidare upp till stolpen. Men total mismatch i diameter mellan kabelslang och markfäste.

..så det känns som att jag inte riktigt är på rätt spår här. Jag får skylla på att det är första gången. Har nån gjort nåt liknande(trädgårdsbelysning är väl inte helt ovanligt ;))? Med/utan kabelslang?
 
A
Det finns också jordkabel som är godkänd att ligga nedgrävd i mark utan rör.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Avsluta kabelskyddsröret någon dm ifrån stolpen, dra i kabel som får förläggas fritt i marken, "plugga" ändarna på kabelskyddsrören så att grus/jord/etc inte kan rinna in i röret.
 
T Tobbe St skrev:
Hej. Jag sitter och funderar på lampor(stolpar) längs gången i trädgården.Men givetvis så dyker det upp frågor..

Min första tanke är kabelslang mellan stolparna, men den tunnaste jag hittat är 50 mm Ø vilket ju känns som galet mycket. Jag brukar försöka sikta på "öppna" lösningar, inte "cementerade" lösningar som är svåra att ångra/ändra på/bygga ut senare om man skulle vilja eller få tillfälle till det.. Men är det kanske att ge sig själv mycket mera jobb i det här fallet?

Nästa punkt blir övergångarna(är det rätt ord?) mellan markfästen och kabelslang. Markfästena är - under jord - metallrör, med runda hål i röret, kanske 25-30 mm, på motsatta sidor, där kabeln går in och vidare upp till stolpen. Men total mismatch i diameter mellan kabelslang och markfäste.

..så det känns som att jag inte riktigt är på rätt spår här. Jag får skylla på att det är första gången. Har nån gjort nåt liknande(trädgårdsbelysning är väl inte helt ovanligt ;))? Med/utan kabelslang?
Dra fram dina gula slangar i marken, avsluta ca 30 - 40 cm från stolpen, sen har du som du säger hål in i stolpfästet , bör vara 2 hål. Stoppa i en bit PEM-slang som sticker upp i stolpen och tryck i kabeln, då blir lätt att få in kabeln i stolpen, ta gärna till ett decimeter extra ini stolpen. Se bara till att det inte bara ett rör rakt upp. det ska vara en lucka där sammankopppling kan göras. Är då som en fot nertill. Ytterligare tips är att mellan stolpfoten och betong tätas nertill med silikon runt så det blir absolut tätt. Om inte det görs får du hyresgäster i stolpen om något år. Dom små svartmyrorna flyttar in med jord och annat, det blir då fukt kring kopplingen och jordfelsbrytaren kommer att lösa ut. Gula rören tätas enklast med att pressa in en bit av en vanligt plastpåse. Lycka till.
 
Tack för svar! Men min tanke var en öppen kanal, och om det är vettigt och värt det. Eller om man ska göra det enkelt för sig och lägga en kabel i marken, som ni är inne på.
 
T Tobbe St skrev:
Tack för svar! Men min tanke var en öppen kanal, och om det är vettigt och värt det. Eller om man ska göra det enkelt för sig och lägga en kabel i marken, som ni är inne på.
Normalt utan slang så är det ca 50 - 60 cm djupt och sandas med finsand utan sten i. jord sjunker och kan ge tryck och skada kabeln. Lättast är en grävning till ca 30 cm, lite mer än spaddjup, med slang i ( kabelskydd mot grävning ) och då går det att byta kabeln lätt om det skulle behövas, troligtvis inte på många år. Att lägga den direkt i jord är godkänt, det gjordes många gånger för länge sedan, men inte numera.
 
Ta en PEX-slang, den finns i olika storlekar och duger utmärkt som markslang om du vill ha tunnare än en 50-slang.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.