Om jag sätter en vedpanna blir det nog en CTC v35 med en acktank på 3000 liter. Den hade jag tänkt att bygga ett litet rum intill pannrummet utanför huset (precis där pannan står så man slipper så lång rördragning). Hur ska man bygga/vad ska man tänka på vid bygge för en rektangulär tank?

Om man kör på tryckkärl, var ska det vara i förhållande till pannan/ack.tank?
 
Jag har funderat på själva golvet tanken ska stå på. Ska man gjuta en platta med isolering eller ska man gjuta plintar och bygga trästomme?
 
Gjut en platta 3000 liter vatten blir rätt så tungt,plattan håller nog längre än vad en trä stomme gör!
 
Ingen tvekan, gjut en platta!
Såg under tråden "Calmarpanna + ack.tank" att du även undrade om färdigbetong eller cement. Har du möjlighet att att nå plattan för gjutning via betongbilens ränna alt. med traktor och betongskopa är det smidigare och billigare än att börja blanda själv. Väljer du att blanda själv rekommendera jag betongbruk på säck istället för att använda cement och ballast. (Frakten för gruset blir hög för liten mängd).
Råder även till att använda extruderad istf expanderad cellplast under plattan då den klarar deformering av långtidslast bättre.
Kom även ihåg att borra in dubb i bef platta (om den motgjuts).
Installationsutrymme för rördragningen samt möjlighet att kunna ta ut tanken utan att riva halva utbyggnaden den dag som ack.tanken ska bytas är två andra saker som du bör fundera på innan byggstart.

P.S
Är själv i slutfasen av min utbyggnad av pannrummmet.

MVH Mattias (Vet ganska mycket om byggande, vet ganska lite om värmesystem)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.