@
Newgirl84 Newgirl84 skrev:
Hej,

Frågar åt en entreprenörvän som inte vet vad som är kotym. Vi hade väldigt olika syn.

Firman har fastprisavtal med privatperson för projekt. Löpande har kunden informerat om saker som de haft sönder, att de fick beställa ny sophämtning för att entreprenör hade felparkerat och skador de gjort på grannens bil mm mm. Ganska mycket. Entreprenör medger att de är anledningen. Men pga att de tänkt att de inte behöver betala har de ignorerat e-posten från kunden. Entreprenör säger att de har Hantverksformuläret men det står dock inte något specifikt om att prisreduktion kan ske för tex att ”de orsakar att sophämtning uteblev”. Kunden har bifogat exakta utlägg så inget är ”estimerat”/gissat. Det rör sig om självrisk på bilen (grannens krav, 1500kr), nybeställd sophämtning 700kr, inredning (2600kr), repor parkett (antingen att de lagar eller reparera kit ca 300kr) mm mm mm Totalt runt 15,000kr.

Vad är normalt? Jag tycker absolut att det rimliga är att kunden drar av kostnaderna på sin att betala del alt att de reparerar. Min vän vill såklart inte göra så pga komplikationer med ROT tex ….

Hur gör man?
Vad tror du din vän tycker skulle vara rimligt om det var han som beställt tjänsten av någon annan och de förstörde hemma hos honom? 😆
 
Redigerat:
  • Gilla
MartinP666 och 2 till
  • Laddar…
@ @ndreas skrev:
Vad tror du din vän tycker skulle vara rimligt om det var han som beställt tjänsten av någon annan och de förstörde hemma hos honom? 😆
Han säger att det var olyckligt och inte medvetet och att om en vän gjorde likadant skulle han betala själv , typ
 
BirgitS
Newgirl84 Newgirl84 skrev:
Han säger att det var olyckligt och inte medvetet och att om en vän gjorde likadant skulle han betala själv , typ
Men nu gällde det ju inte en inbjuden vän utan ett företag som ska göra något bättre och inte förstöra.
 
  • Gilla
maxmsm och 4 till
  • Laddar…
S
Newgirl84 Newgirl84 skrev:
Han säger att det var olyckligt och inte medvetet och att om en vän gjorde likadant skulle han betala själv , typ
Den där inställningen kommer leda till en massa tvister i hans företag och han lär förlora. Dessutom brukar det ge dåligt rykte om man rättar till sin fel och missnöjda kunder.
 
  • Gilla
maxmsm och 3 till
  • Laddar…
Newgirl84 Newgirl84 skrev:
Han säger att det var olyckligt och inte medvetet och att om en vän gjorde likadant skulle han betala själv , typ
Här är en skillnad mellan skador där det finns ett avtal mellan parterna och andra skador.

Inom- & utom-obligatoriskt skadestånd. Du har högre krav på hur försiktig du ska vara om det finns ett avtal.

Därför:
Skadad bil: bilar syns, kör du på den med fordon är lagen glasklar. Repar du den med planka så har du nästan helt säkert varit vårdslös.

Skadade inventarier: de syns. Du kan plocka undan eller kräva undanplockning.

Golv: golv repas ibland, svårt att döma. Hur repades de? Jättegrusiga skor? Någorlunda normalt slitage? Superkänsligt golv och ingen anmodan från kunden? Kund som hela tiden vad om mer försiktighet?

Sophämtning: sa kunden tydligt att hantverkaren inte kunde stå där? Betala. Sa kunden inget alls, då är det sannolikt inget att betala för.

Vidare till viss del konsumenträtt. Även om det inte uttryckligen nämns i kontraktet så torde det vara implicit att hantverkare ska installera golvskydd e.motsv. om det är påkallat.

Men om din vän verkligen vill kan hen be ARN att döma. (kan företag anmäla dit själva?)
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
redarn redarn skrev:
Här är en skillnad mellan skador där det finns ett avtal mellan parterna och andra skador.

Inom- & utom-obligatoriskt skadestånd. Du har högre krav på hur försiktig du ska vara om det finns ett avtal.

Därför:
Skadad bil: bilar syns, kör du på den med fordon är lagen glasklar. Repar du den med planka så har du nästan helt säkert varit vårdslös.

Skadade inventarier: de syns. Du kan plocka undan eller kräva undanplockning.

Golv: golv repas ibland, svårt att döma. Hur repades de? Jättegrusiga skor? Någorlunda normalt slitage? Superkänsligt golv och ingen anmodan från kunden? Kund som hela tiden vad om mer försiktighet?

Sophämtning: sa kunden tydligt att hantverkaren inte kunde stå där? Betala. Sa kunden inget alls, då är det sannolikt inget att betala för.

Vidare till viss del konsumenträtt. Även om det inte uttryckligen nämns i kontraktet så torde det vara implicit att hantverkare ska installera golvskydd e.motsv. om det är påkallat.

Men om din vän verkligen vill kan hen be ARN att döma. (kan företag anmäla dit själva?)
Hej,
Det verkar som följande. Skador har skett pga slarv/misstag (ej medvetet). Tex att kofot tappats (synliga ja). Kunden hade bett entreprenör att ställa bilen korrekt på gatan. Utöver det så stod sop kärlen synligt. Grannens bil skadades av plankor och möbler o sådant. Att han nu skulle plocka undan saker som gått sönder är för sent. Ingen håller inne med betalning ännu. Men projektet är slut om ett par dagar och då ska kunden faktureras.

Jag har pratat med honom om att jag tycker det snygga är faktura = slutsumma minus 15kkr. Det kommer ev rädda dåliga referenser.
 
Redigerat:
S sinuslinus skrev:
Den där inställningen kommer leda till en massa tvister i hans företag och han lär förlora. Dessutom brukar det ge dåligt rykte om man rättar till sin fel och missnöjda kunder.
Ja. det tror jag med. Denna kunden är nog redan förlorad. Jag tänker att han borde erbjuda tex -20kkr , lite extra. Han håller dock på att lägga ner o starta nytt…verkar vara standard om man börjar gå däligt / få krav / dåliga referenser? Skum bransch
 
  • Gilla
DakerScania och 2 till
  • Laddar…
S
Newgirl84 Newgirl84 skrev:
Ja. det tror jag med. Denna kunden är nog redan förlorad. Jag tänker att han borde erbjuda tex -20kkr , lite extra. Han håller dock på att lägga ner o starta nytt…verkar vara standard om man börjar gå däligt / få krav / dåliga referenser? Skum bransch
Är bara standard om man är oseriös.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Newgirl84 Newgirl84 skrev:
Ja. det tror jag med. Denna kunden är nog redan förlorad. Jag tänker att han borde erbjuda tex -20kkr , lite extra. Han håller dock på att lägga ner o starta nytt…verkar vara standard om man börjar gå däligt / få krav / dåliga referenser? Skum bransch
Nu och här är jag lite ond på din vän.

Om du känner kundens kontaktuppgifter så be gärna denne att be oss här på forumet om råd.

Ingen skugga över dig, ibland måste man hjälpa vänner som begår misstag.

Med förhoppningar om att din vän kommer på bättre tankar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Din vän borde få näringsförbud i 50 år. Det är inte ens så att tvisten gäller vem som orsakat skada, utan bara att h*n inte vill ta ansvar. Se till att aldrig ta hjälp av denna vän i något projekt du genomför.
 
  • Gilla
Hasse Sandin och 7 till
  • Laddar…
Är din vän dum i huvudet eller vad håller han på med? Hade blivit skogstokig om jag anlitar ett företag som förstör saker för mig och min granne och dessutom erkänner det men vägrar ersätta.

Klart som fasen att han ska ersätta kunden, förstår inte ens varför det är ett frågetecken.
 
  • Gilla
Hasse Sandin och 4 till
  • Laddar…
Tack för er hjälp! Jag har pratat med honom och visat input. Han har insett att han måste göra detta rätt. Jag försökte argumentera det redan från början.

Han kommer dra av allt på slutpriset till kunden. Något annat är orimligt.

Leder det till problem med något?

Exempel

Arbete 100,000kr
- Rot 30,000kr
Material 60,000kr
Resor 2500kr
Att betala 132,500kr ink moms

Rabatt -20,000kr
Att betala: 112,500kr ink moms

Är det ett bra upplägg?
 
  • Gilla
Hasse Sandin och 5 till
  • Laddar…
Newgirl84 Newgirl84 skrev:
Tack för er hjälp! Jag har pratat med honom och visat input. Han har insett att han måste göra detta rätt. Jag försökte argumentera det redan från början.

Han kommer dra av allt på slutpriset till kunden. Något annat är orimligt.

Leder det till problem med något?

Exempel

Arbete 100,000kr
- Rot 30,000kr
Material 60,000kr
Resor 2500kr
Att betala 132,500kr ink moms

Rabatt -20,000kr
Att betala: 112,500kr ink moms

Är det ett bra upplägg?
Jag hade inte kallat det rabatt. Då borde det påverka rotavdrag. Var ärlig skriv prisreducering pga orsakade skador. På det sättet är det mer tydligt att kunden betalat för alla tjänster dom är rot-berättigade, Men sen fått en kvittning mot entreprenörens ”skuld”. Blir lättare att förklara om skattemyndigheten undrar.
 
  • Gilla
NoiseMaker och 6 till
  • Laddar…
Jag tycker att det ännu hellre kan stå Ersättning för orsakade skador. Mer tydligt att det inte är priset på själva tjänsten som sänkts, utan att det är en fristående kreditpost.

Och skriv Att betala endast för hela fakturans slutsumma, dvs. beloppet som faktiskt ska in på konto. Kalla en delsumma för något annat, eller ta bort den.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.