Hej.
Hur rättar man ett tidigare inlägg?
Jag förstår inte hur man gör
 
Under de 3 prickarna längst ned till höger finns "Redigera". Men det är en tidsgräns på någon timme typ (vet inte exakta gränsen), så gamla inlägg kan man inte göra det på. Annars får man kontakta admin/moderator.
 
  • Gilla
Ludde Jakobsson
  • Laddar…
Nu kanske vi får svar på hur lång tid man har på sig att editera ett inlägg, fast det beror på när Janne inser att har svarat i fel tråd.
 
BirgitS
J Janne Solvik skrev:
En fråga om Bygglov och preskriptionstider.
Och konsekvenser..
Jag förvärvade 2007 en fastighet, byggd 1930 med ett ganska stort boningshus.
Fastigheten ligger i tättbebyggt område men det saknas detaljplan.

På både våning 1 och på vån 2 fanns kompletta kök och badrum när vi förvärvade fastigheten. Övervåningen var kontor/övernattning.
Dessutom finns en källare och tre sovloft på vinden (185cm i takhöjd i mitten. Sadeltak…;-) )
Jag ansökte 2010 om , och fick bygglov för att bygga till en vinterträdgård med en trappa som förbinder de båda planen och en takterass med en dörr in på våning 2.
under åren som gått har våning 2 använts som barnrum, ungomshäng, kontor, boende för anställda och de senaste åren som korttidsuthyrning via Airbnb.

För 2 månader sedan fick vi en tillsyn av både Räddningstjänst och Stadsbyggnadsinspektörer.

De hade fått tips om vår uthyrning och kom därför för att följa upp hur vi hade det med allt från brandvarnare, hur tvättstugan i källaren delades till brandceller och utrymningsvägar.
Väldigt professionella, sakliga och bra på alla sätt och vis.

Nu har jag fått beslut om att våning 2 inte får hyras ut till boende innan:
1) jag har fått bygglov , och slutbesked som flerfamiljshus av stadsbyggnads.
2) jag har gjort vån till egen brandcell c60. ( vilket det till 90% redan är)
3) jag har monterat seriekopplade och fast anslutna rökdetektorer,( istället för vanliga med batterier)
4) att vinterträdgården inte innehåller något brännbart då den ses som en hall, trapphus, som förbinder våningarna.

Vad tänker ni med juridisk kompetens om detta?

- får Räddningstjänsten villkora att det skall finnas bygglov?

- måste det till brandcell för korttidsuthyrning?

- kan de kräva att vinterträdgården blir trapphus för att de anser att dörren dit behövs av utrymmningsskäl?

- kan statsbygg neka bygglov när det sett ut så här i många år och att de dessutom tillåtit bygglov för tillbyggnader där vi tydligt visat att kök o badrummet finns?

- kan stadsbygg hindra att jag hyr ut vån 2 till kortidsboende?

Andra viktiga aspekter att ta hänsyn till?
Det är nog bättre om du startar en egen tråd i lämpligt underforum i stället för att ställa frågor i en tråd som handlar om hur man redigerar inlägg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.