13th Marine 13th Marine skrev:
Vilken tur att det nu kommer slinglösa robotar som klipper i raka linjer (undrar man kan be dem klippa i mönster istället)
Husqvarnas epos har väl ”rakt”, ”triangel” eller ”schackrutigt” att välja mellan idag. Utöver standard slumpmässigt då. Så det kommer mer och mer.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Husqvarnas epos har väl ”rakt”, ”triangel” eller ”schackrutigt” att välja mellan idag. Utöver standard slumpmässigt då. Så det kommer mer och mer.
HQ tar lite väl saftigt betalt tycker jag, men jag såg att Segways Navimow iaf körde "rakt".
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Så jäkla skönt att grannen skaffade robot, de klippte gräsmattan två gånger i veckan med en bensinare, bland annat varje fredag efter jobbet, så lagom till att man själv sitter på altanen och äter kvällsmat så får man lyssna på ett evigt brölande.

Eller när kanterna trimmas med bensintrimmer, WRUMm-WRUMm-WRUMm...

När vi ändå är i farten förbjud tändvätska, finns ingen anledning till att hela grannskapet ska behöva lukta på det längre...
Haha, har detsamma i vårt kvarter. En i kvarteret som envisas med att köra bensinklippare. Han skickar ut sin stackars pöjk (som numera är i dryga 20årsåldern) som med de i särklass största hörselskydd jag sett, vääääldigt segt trocklar sig igenom gräset på deras tomt. Väsnas så man inte hör vad man glömmer. Gärna på fredag/lördag kväll när fadern till slut lyckas få ut honom.
 
  • Ledsen
Roger Fundin
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Så jäkla skönt att grannen skaffade robot, de klippte gräsmattan två gånger i veckan med en bensinare, bland annat varje fredag efter jobbet, så lagom till att man själv sitter på altanen och äter kvällsmat så får man lyssna på ett evigt brölande.

Eller när kanterna trimmas med bensintrimmer, WRUMm-WRUMm-WRUMm...

När vi ändå är i farten förbjud tändvätska, finns ingen anledning till att hela grannskapet ska behöva lukta på det längre...

Jag tror att det enda rätta är att förbjuda grannar helt och hållet.
 
  • Gilla
  • Haha
Jenpet och 7 till
  • Laddar…
B Bonzo2000 skrev:
Jag tror att det enda rätta är att förbjuda grannar helt och hållet.
Framförallt sådana grannar som har åsikter om allt vad deras grannar gör, typ klipper gräset ickePK, tänder grillen ickePK, åker till jobbet med sin bensin eller dieselbil, himla ickePK, och dessutom kanske eldar med VED!
Hjälp, ring efter nationella insatsstyrkan, SOG eller annat som kan hjälpa PK-maffian att uppfostra sina grannar!
 
  • Gilla
  • Haha
Jenpet och 5 till
  • Laddar…
Sen finns det grannar som glömmer bort att de har grannar och tycker det är en självklarhet att väsnas precis när de vill... Hänsyn är ett okänt begrepp...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jag vill ha denna från Stiga
Donera gärna via swish

 
  • Älska
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
När börjar drivningen krångla ??
Min Klippo är bara 21 år, vore kul och veta när den börjar krångla så man är redo.
Har du på 21år aldrig bytt drivremmen?
 
M maxmsm skrev:
Har du på 21år aldrig bytt drivremmen?
Nej. Öppnade kåpan för att titta för kanske 5 år sen, men det såg fint ut, så jag skruvade tillbaka den igen.
Rörde aldrig drivningen på min tidigare Klippo heller, den köpte jag begagnad 1986 av Hedemora kommun och körde med till 2002 då motorn vissnade. 1991-2002 hade jag 3.500 kvm tomt att klippa.
Bytte tändspole, drivhjul 2 ggr, men det var nog allt.
Å andra sidan, jag använder sällan spaken till drivningen, Klippo är ju framhjulsdrivna, så man lyfter bara hjulen lite när man ska vända etc.
Är man som grannen och drar i spaken varje vändning, typ 40 ggr på en klippning kanske det slits ??
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
H Henric79 skrev:
Jag har också haft en väldig otur med gräsklippare under åren. Tror i snitt de hållit i sisådär 2 år. Värst var en Stiga med femtioelva olika finesser, som började trilla i bitar efter ca 1,5 månad...
Så jag har dessvärre ganska mycket erfarenhet av vad man inte ska köpa.

  • Den ska vara så "primitiv" som det bara går. Ingen drivning, uppsamling eller andra specialfunktioner som bara går sönder och lägger till onödig vikt.
  • Har man väl provat batteridrivet, går man aldrig mer tillbaka.
  • Vikten är otroligt viktig. Låg vikt gör en enorm skillnad.
  • För batteriklippare - köp av ett känt märke, så man kan köpa utbytesbatterier och reservdelar några år senare. Hade bl.a. en Greenworks-Jula-klippare som fungerade jättefint, men som jag fick slänga efter ett par år eftersom jag inte hittade något ersättningsbatteri (ska också sägas att Gerrenworks-batteriet höll kort tid och åldrades väldigt snabbt, så aldrig mer Greenworks för min del även om själva gräsklipparen var trevlig).

Så efter mycket efterforskningar landade jag på denna, när jag skulle köpa ny för några månader sedan:
[länk]

Ja, locket känns väldigt sladdrigt. Men för övrigt fungerar den bra, är relativt lätt, har typ noll specialfunktioner som kan gå sönder, rejält tilltagen klippbredd och det medföljande batteriet räcker till en bra bit mer än en 700 kvm tomt på en laddning.
Därmed itne sagt att den passar alla. Men för min del fungerar den i varje fall bra.
Hej , är du fortfarande nöjd med royobin nu när du haft den ett år ?
 
R riderx skrev:
Hej , är du fortfarande nöjd med royobin nu när du haft den ett år ?
Jag är iaf fortfarande nöjd med min ryobi, är någon liknande RLM36X41H50G. Har haft den kanske 3-4 år och inget har gått sönder ännu, batterier fungerar, den tuggar i sig det mesta om man nu vill det. Jag "kanske råkade" köra över en hög med pinnar, upprepade gånger, istället för att åka iväg med de vid något tillfälle.. så den kan dubbla som kompostkvarn i nödfall.

Konstigt nog har jag fått slipa bladet flera ggr, undrar varför :) Och ja, det är väl kanske en liten nackdel, på denna är det inte ett rakt blad utan kurvat, förmodligen för att ger mer "sugeffekt" och det gör det besvärligt att slipa hela eggen. Men den klipper ju i princip bara med yttersta delen (som är rak) iaf så det spelar ju ingen roll.
 
  • Gilla
riderx
  • Laddar…
S sandos skrev:
Jag är iaf fortfarande nöjd med min ryobi, är någon liknande RLM36X41H50G. Har haft den kanske 3-4 år och inget har gått sönder ännu, batterier fungerar, den tuggar i sig det mesta om man nu vill det. Jag "kanske råkade" köra över en hög med pinnar, upprepade gånger, istället för att åka iväg med de vid något tillfälle.. så den kan dubbla som kompostkvarn i nödfall.

Konstigt nog har jag fått slipa bladet flera ggr, undrar varför :) Och ja, det är väl kanske en liten nackdel, på denna är det inte ett rakt blad utan kurvat, förmodligen för att ger mer "sugeffekt" och det gör det besvärligt att slipa hela eggen. Men den klipper ju i princip bara med yttersta delen (som är rak) iaf så det spelar ju ingen roll.
Samma har också någon billig roybi, köpte extra batteri på amazon så klara 1500 m2. Sen att man har samma batteri till trimmen, motorsågen, och div verktyg skadar inte... Jag har också jobbig terräng och uppskatar att el-klipparen inte väger så mycket samt om jag halkar i backen har den dödmansgrepp så den stänger av snabbt. ÄR också så pass tyst man ej behvöer hörselskydd vilket även det ökar säkerheten när det är barn på trädgården.

Förresten kollade du oljan i den du köpte?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.