Hej,

Frågar åt en entreprenörvän som inte vet vad som är kotym. Vi hade väldigt olika syn.

Firman har fastprisavtal med privatperson för projekt. Löpande har kunden informerat om saker som de haft sönder, att de fick beställa ny sophämtning för att entreprenör hade felparkerat och skador de gjort på grannens bil mm mm. Ganska mycket. Entreprenör medger att de är anledningen. Men pga att de tänkt att de inte behöver betala har de ignorerat e-posten från kunden. Entreprenör säger att de har Hantverksformuläret men det står dock inte något specifikt om att prisreduktion kan ske för tex att ”de orsakar att sophämtning uteblev”. Kunden har bifogat exakta utlägg så inget är ”estimerat”/gissat. Det rör sig om självrisk på bilen (grannens krav, 1500kr), nybeställd sophämtning 700kr, inredning (2600kr), repor parkett (antingen att de lagar eller reparera kit ca 300kr) mm mm mm Totalt runt 15,000kr.

Vad är normalt? Jag tycker absolut att det rimliga är att kunden drar av kostnaderna på sin att betala del alt att de reparerar. Min vän vill såklart inte göra så pga komplikationer med ROT tex ….

Hur gör man?
 
  • Gilla
hakber77 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Entreprenören behöver läsa på om konsumenttjänstlagen också.

När det gäller skador som entreprenören orsakar så ska entreprenören åtgärda dem så att alla andra är skadeslösa t.ex. genom att använda sin ansvarsförsäkring och betala dess självrisk. Kunden ska inte åtgärda skador på inredning och parkett själv utan säga till entreprenören att fixa det. Entreprenören börjar med att kontakta sitt försäkringsbolag alternativt se till att ta tag i att allt fixas om hen kommer fram till att det är billigare att stå för pengarna själv än för självrisken. Kostnader för en självrisk som grannen har haft ska betalas direkt till grannen.
 
  • Gilla
13th Marine och 14 till
  • Laddar…
Newgirl84 Newgirl84 skrev:
Hej,

Frågar åt en entreprenörvän som inte vet vad som är kotym. Vi hade väldigt olika syn.

Firman har fastprisavtal med privatperson för projekt. Löpande har kunden informerat om saker som de haft sönder, att de fick beställa ny sophämtning för att entreprenör hade felparkerat och skador de gjort på grannens bil mm mm. Ganska mycket. Entreprenör medger att de är anledningen. Men pga att de tänkt att de inte behöver betala har de ignorerat e-posten från kunden. Entreprenör säger att de har Hantverksformuläret men det står dock inte något specifikt om att prisreduktion kan ske för tex att ”de orsakar att sophämtning uteblev”. Kunden har bifogat exakta utlägg så inget är ”estimerat”/gissat. Det rör sig om självrisk på bilen (grannens krav, 1500kr), nybeställd sophämtning 700kr, inredning (2600kr), repor parkett (antingen att de lagar eller reparera kit ca 300kr) mm mm mm Totalt runt 15,000kr.

Vad är normalt? Jag tycker absolut att det rimliga är att kunden drar av kostnaderna på sin att betala del alt att de reparerar. Min vän vill såklart inte göra så pga komplikationer med ROT tex ….

Hur gör man?
Att entrepenören inte drar av på kostnaden i sig är nog rimligt: det blir strul med både ROT, ev avdrag osv.
Mer rimligt är att dom betalar ersättningen separat, och kanske tom direkt till grannen, vid sådana fall osv.

Men HUR dom betalar är en annan sak: Fakturan kan ju speca orginalpriset, efter ROT. Men sedan kan dom dra av för utgifterna pga skador tex. Beror lite på hur deras fakturasystem är gjort också iofs. I slutändan kommer ju kunden betala samma peng. Så om det är genom att först pfå en ersättning och sedan betala en full faktura, eller inte spelar väl mindre roll ?
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Entreprenören behöver läsa på om konsumenttjänstlagen också.

När det gäller skador som entreprenören orsakar så ska entreprenören åtgärda dem så att alla andra är skadeslösa t.ex. genom att använda sin ansvarsförsäkring och betala dess självrisk. Kunden ska inte åtgärda skador på inredning och parkett själv utan säga till entreprenören att fixa det. Entreprenören börjar med att kontakta sitt försäkringsbolag alternativt se till att ta tag i att allt fixas om hen kommer fram till att det är billigare att stå för pengarna själv än för självrisken. Kostnader för en självrisk som grannen har haft ska betalas direkt till grannen.
De har sagt nej till detta (muntligt) så kunden har informerat att denne kommer dra av det på faktura.

Jag misstänker att det är det enda kunden känner att hen kan?
 
  • Gilla
Kaqtuz
  • Laddar…
Newgirl84 Newgirl84 skrev:
Hej,

Frågar åt en entreprenörvän som inte vet vad som är kotym. Vi hade väldigt olika syn.

Firman har fastprisavtal med privatperson för projekt. Löpande har kunden informerat om saker som de haft sönder, att de fick beställa ny sophämtning för att entreprenör hade felparkerat och skador de gjort på grannens bil mm mm. Ganska mycket. Entreprenör medger att de är anledningen. Men pga att de tänkt att de inte behöver betala har de ignorerat e-posten från kunden. Entreprenör säger att de har Hantverksformuläret men det står dock inte något specifikt om att prisreduktion kan ske för tex att ”de orsakar att sophämtning uteblev”. Kunden har bifogat exakta utlägg så inget är ”estimerat”/gissat. Det rör sig om självrisk på bilen (grannens krav, 1500kr), nybeställd sophämtning 700kr, inredning (2600kr), repor parkett (antingen att de lagar eller reparera kit ca 300kr) mm mm mm Totalt runt 15,000kr.

Vad är normalt? Jag tycker absolut att det rimliga är att kunden drar av kostnaderna på sin att betala del alt att de reparerar. Min vän vill såklart inte göra så pga komplikationer med ROT tex ….

Hur gör man?
bil: betala omedelbart till grannen, be om ursäkt
sophämtning: osäker
inredning: betala
repor: osäker, var golvet extra ömtåligt? hur mycket repor?

Sök på "inomobligatoriskt skadestånd" om du vill läsa en massa, ansvar är inte begränsat till vad som avtalats men det innefattar vad som avtalats.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Att entrepenören inte drar av på kostnaden i sig är nog rimligt: det blir strul med både ROT, ev avdrag osv.
Mer rimligt är att dom betalar ersättningen separat, och kanske tom direkt till grannen, vid sådana fall osv.

Men HUR dom betalar är en annan sak: Fakturan kan ju speca orginalpriset, efter ROT. Men sedan kan dom dra av för utgifterna pga skador tex. Beror lite på hur deras fakturasystem är gjort också iofs. I slutändan kommer ju kunden betala samma peng. Så om det är genom att först pfå en ersättning och sedan betala en full faktura, eller inte spelar väl mindre roll ?
Eftersom kunden haft utgifter vill denne inte dra av 30% på faktiskt betalt. Det kan jag förstå. Kunden kan väl inte fakturera entreprenör?

Sopföretaget har kunden som kund och kan inte hantera en faktura till entreprenör.

Vad är lösningen?
 
redarn redarn skrev:
bil: betala omedelbart till grannen, be om ursäkt
sophämtning: osäker
inredning: betala
repor: osäker, var golvet extra ömtåligt? hur mycket repor?

Sök på "inomobligatoriskt skadestånd" om du vill läsa en massa, ansvar är inte begränsat till vad som avtalats men det innefattar vad som avtalats.
Kunden har betalat för allt. Såklart! Vad jag förstår har kunden löpande informerat o frågat men till slut agerat själv.

Entreprenör lyser med sin frånvaro eller via mig luskar här hur hen ska göra.
 
Newgirl84 Newgirl84 skrev:
Kunden har betalat för allt. Såklart! Vad jag förstår har kunden löpande informerat o frågat men till slut agerat själv.

Entreprenör lyser med sin frånvaro eller via mig luskar här hur hen ska göra.
Betala betyder betala till kunden, grannen.

Kunden ska betala fastpris för arbetet och din kompis ska betala skadestånd.

ingen har rätt att hålla på de pengarna för att tvinga den andre att agera korrekt, men en eventuell domstol kommer sannolikt att se snällare på en konsument än en företagare som inte svarat på mail om saken.

Har din kompis gömt sig så gissar jag han är ganska skyldig till golvet också.

https://www.hallakonsument.se/frago...nstlagen har du rätt,har utfört hemma hos dig.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
redarn redarn skrev:
bil: betala omedelbart till grannen, be om ursäkt
sophämtning: osäker
inredning: betala
repor: osäker, var golvet extra ömtåligt? hur mycket repor?

Sök på "inomobligatoriskt skadestånd" om du vill läsa en massa, ansvar är inte begränsat till vad som avtalats men det innefattar vad som avtalats.
Jag tycker att ts bör informera sin kompis och ge detta råd. Om kunden stämmer entreprenören (vilket är kundens utväg om entreprenören krånglar.) så kan det bli mycket dyrt för entreprenören.
 
  • Gilla
Hellwiz och 1 till
  • Laddar…
redarn redarn skrev:
Betala betyder betala till kunden, grannen.

Kunden ska betala fastpris för arbetet och din kompis ska betala skadestånd.

ingen har rätt att hålla på de pengarna för att tvinga den andre att agera korrekt, men en eventuell domstol kommer sannolikt att se snällare på en konsument än en företagare som inte svarat på mail om saken.

Har din kompis gömt sig så gissar jag han är ganska skyldig till golvet också.

[länk] konsumenttjänstlagen har du rätt,har utfört hemma hos dig.
Hur betalas skadestånd? Kunden vill nämligen dra av det på faktura. Jag tror att det beror på att hen förstår att det är det ens sättet?

Kunden har nu tydligen meddelat att denne ämnar dra av summan från faktura. Om entreprenör vill kan denne driva frågan till domstol. Skulle ni rekommendera entreprenör att driva till inkasso och tingsrätten? De riskerar att gå i konkurs och vill helst inte tydligen.

Det låter som att hen kanske inte är helt betalning skyldig? Ska entreprenör föreslå skadestånd? Hur betalad det? Kund är privatperson
 
Redigerat:
Newgirl84 Newgirl84 skrev:
Kunden kan väl inte fakturera entreprenör?
Varför inte?
 
  • Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
redarn redarn skrev:
Betala betyder betala till kunden, grannen.

Kunden ska betala fastpris för arbetet och din kompis ska betala skadestånd.

ingen har rätt att hålla på de pengarna för att tvinga den andre att agera korrekt, men en eventuell domstol kommer sannolikt att se snällare på en konsument än en företagare som inte svarat på mail om saken.

Har din kompis gömt sig så gissar jag han är ganska skyldig till golvet också.

[länk] konsumenttjänstlagen har du rätt,har utfört hemma hos dig.
Min vän säger att hans killar har tagit på sig allt som skett så det är ingen tvist om att de inte orsakat skada. Även golvet.

Gör kunden fel menar du, i att kräva entreprenör på detta?
 
Är entreprenören helt nystartad eller bara väldigt naiv? Om företaget inte är pinfärskt, har garanterat liknande situationer uppkommit tidigare. Om de duckat och gömt sig då med, kanske inte en konkurs och karriärbyte vore helt fel.
 
  • Gilla
Qwerty987654 och 2 till
  • Laddar…
S
Newgirl84 Newgirl84 skrev:
Min vän säger att hans killar har tagit på sig allt som skett så det är ingen tvist om att de inte orsakat skada. Även golvet.

Gör kunden fel menar du, i att kräva entreprenör på detta?
Vad tycker din vän att han ska göra? De har ju uppenbarligen orsakat skador och han tycker inte att han ska stå för det?

Du kan visa din vän den här sidan:
https://www.konsumentverket.se/for-...retagare/fel-pa-tjansten-som-kunden-bestallt/
 
  • Skärmdump från Konsumentverkets webbplats som förklarar regler för skadestånd och prissättning vid fel på tjänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Newgirl84 Newgirl84 skrev:
Min vän säger att hans killar har tagit på sig allt som skett så det är ingen tvist om att de inte orsakat skada. Även golvet.

Gör kunden fel menar du, i att kräva entreprenör på detta?
Din vän gör fel som inte betalas sin skuld då den är otvistig och fordringsägaren (kunden) anmodat (bett om betalning).

Kunden gör fel om denne håller inne med sin betalning om den förfallit för betalning.
 
  • Gilla
maxmsm och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.