Hej.

Har flyttat in i ett hus från 1890 och ska renovera ett rum.

väggarna har lager med tapet och har sprickor och hål (det satt hyllor i hela rummet som vi har tagit bort). elkabel sitter längst hörnet av rummet och det är tapetserat över ledningen så hörnet är rundat 🤔. Jag har inget emot förarbete och att väggarna inte är helt raka osv men här vet jag inte ens om det är möjligt att få väggarna någotsånär snygga - därför undrar jag:

Ska jag ta bort skivan som sitter i rummet och sätta upp nya skivor (tex gips). skickar bild på vad som verkar vara under tapeten (man kan se i nederkanten för golvet är upptaget) eller sätta på nya skivor ovanpå (måste man regla på det befintliga då?). Undrar också vad man kan använda som alternativ till gipsskiva (är lite känslig för akustik i rum och gips har en väldigt hård akustik )? Eller skulle ni låta väggen vara, skära ut kablar och sätta up något annat(renoveringstapet eller liknande) för att få det snyggt?

Råd skulle vara mycket uppskattat!
 
  • Bild av en gammal vitmålad vägg med sprickor och hål efter borttagna hyllor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med flera lager tapet och rundning över elkabel, synliga sprickor, hål, och en gammal eluttag vid golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på skadade gamla väggar med flera lager av tapet, exponerade träbrädor och slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg i gammalt hus med synlig spricka, tapetskikt och rundat hörn där en elkabel är dold.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Skivan du har är nog en Treetex-skiva som var populär några årtionden kring 60-talet eftersom den isolerar lite och är lättare att få slät än den kloasongvägg som troligen är bakom (om det inte är ett timmerhus).
https://sv.wikipedia.org/wiki/Treetex
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kloasongvägg
https://www.byggahus.se/forum/threads/treetex-foerdelar-och-nackdelar.105500/
https://byggnadsvard.se/laga-tretex-och-tapet-som-slappt/

Om man tycker att gamla hus är charmiga därför att det syns att det är hantverk och att det har karaktär medan nyfunkishus är trista eller om man vill ägna sig åt byggnadsvård så ska man inte sätta in gipsskivor. Även synlig eldragning, inmålade kablar etc. hör ihop med så gamla hus.
 
  • Gilla
Naiv entusiast
  • Laddar…
Hej! Tack för svar och information. Det låter som Treetex.
Jag vill helst inte sätta in gipsskivor (eller några skivor alls om det går att undvika) utan göra något åt väggen som är där. Men måste då skära i tapeten för att ta ut elkabeln i hörnet av rummet och även få sprickorna i treetex plattan snygga. Är det möjligt tror du?
Kan man gipsa i sprickorna på väggen och hörnet (när kabeln borta) och sen sätta på ny renoveringstapet i hela rummet? Kan det funka?
 
BirgitS
Om du byter ut gipsa mot spackla så låter det vettigt. Kanske komplettera med en tapethyvel om det är överlappande tapeter (svårt att se).
 
Jag hade dragit om elen inne i väggarna även i ett gammalt hus. Skall man ändå ge sig på med en större renovering så är det värt det att slippa se kablarna och dessutom få jordat.
 
BirgitS
pacman42 pacman42 skrev:
Jag hade dragit om elen inne i väggarna även i ett gammalt hus. Skall man ändå ge sig på med en större renovering så är det värt det att slippa se kablarna och dessutom få jordat.
Men jordade uttag har man väl sällan nytta av idag med alla dubbelisolerade lampor och apparater. Ett byte kan väl ställa till en del problem om man vill kunna ha en gammal lampa som är gjord för isolerad miljö.
 
Vi kör totalrenovering av de flesta rum i huset. Senaste rummet var väl i skick som ditt. Huset är från 1850-talet och väggarna är timmer-masonit-tapetlager. Just för målningen tar vi in målare eftersom vi bedömer att de gör det både bättre och snabbare än vi själva och vi har inte tid eller ork att ta även invändiga rum. De körde spackel och pappremsor så vitt jag kunde se. Kanske att det var lite renoveringstapet också, vet att de satte det i ett annat rum iaf.

Sedan spikar vi utanpåliggande ny el. Jordad.

Jag bryr mig absolut inte om att kablarna syns. Nästan så jag föredrar det eftersom det är ett gammalt hus. Dessutom lättare att se vad som finns. Kablarna målas in och fixas till fint och vi kör nya kulodosor i porslin.

Så jag vet vad jag hade gjort i ditt ställe.
 
  • Gilla
Erica R
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Men jordade uttag har man väl sällan nytta av idag med alla dubbelisolerade lampor och apparater. Ett byte kan väl ställa till en del problem om man vill kunna ha en gammal lampa som är gjord för isolerad miljö.
Lampor som kräver ojordat finns det inte många av. De går (och många gånger bör) byggas om för jordat ändå.

De gamla eluttagen bör troligen bytas ändå. Så även kablarna i vissa fall, då är det lika bra att bygga in - tycker jag i alla fall.

Men jag har ju å andra sidan senilfosor (rot-dosor) i mängder hemma då jag satt in många fler uttag än vad det var i original. Ett hus från slutet av 80-talet har alldeles för få eluttag! Hur är det då inte i ännu äldre hus?
 
tensiden tensiden skrev:
Vi kör totalrenovering av de flesta rum i huset. Senaste rummet var väl i skick som ditt. Huset är från 1850-talet och väggarna är timmer-masonit-tapetlager. Just för målningen tar vi in målare eftersom vi bedömer att de gör det både bättre och snabbare än vi själva och vi har inte tid eller ork att ta även invändiga rum. De körde spackel och pappremsor så vitt jag kunde se. Kanske att det var lite renoveringstapet också, vet att de satte det i ett annat rum iaf.

Sedan spikar vi utanpåliggande ny el. Jordad.

Jag bryr mig absolut inte om att kablarna syns. Nästan så jag föredrar det eftersom det är ett gammalt hus. Dessutom lättare att se vad som finns. Kablarna målas in och fixas till fint och vi kör nya kulodosor i porslin.

Så jag vet vad jag hade gjort i ditt ställe.
Tack för alla råd! Det börjar luta åt att jobba lite med de väggarna som sitter där, med lite pappremsor, spackel mm. Lite olika bud här med kablarna. I det här fallet blir det nog utanpå och synligt (mest för att resten av huset ser ut så). :)
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.