smh
Hej! Mitt hus har plintgrund och står i en backe, vilket gör att plintarna på ena sidan är rätt höga (1,5 meter). Eftersom de också är betonggrå så syns de för mycket tycker jag, och jag skulle vilja måla dem svarta/mörkgrå. Det behöver inte bli prydligt, jämnt eller perfekt på något vis, jag vill bara komma undan så enkelt och billigt som möjligt.
Vad ska jag köpa för färg? Putsfärg verkar liksom lite överkurs... Slamfärg?
 
Du kommer ångra dej när färgen släpper, klä in plintgrunden eller fyll upp runt plintarna om du inte lyckas vänja dej vid det befintliga utseendet.
 
RoTe
Man kan väl också klä in plintarna med fibercementskiva t.ex? Den är ju underhållsfri.
 
smh
Men det måste väl finnas något sätt att färga betongen? Jag vill inte klä in grunden, tycker att själva strukturen är lite fin med stolparna. Jag vill bara inte att de ska lysa vitt, liksom.
 
RoTe
Färga betong gör man vid gjutning. Efteråt målar eller putsar man.
 
smh
Sorry, fel begrepp! Det är måla betongen jag vill göra. Om jag skulle måla med slamfärg, vad händer om (/när) den släpper? Börjar den flaga eller är det mer att den skulle bli utmattad och ojämn? (Det senare skulle jag nämligen inte ha något emot.)
 
Golvfärg av typen man använder till garage borde funka bra.
 
BirgitS
smh smh skrev:
Sorry, fel begrepp! Det är måla betongen jag vill göra. Om jag skulle måla med slamfärg, vad händer om (/när) den släpper? Börjar den flaga eller är det mer att den skulle bli utmattad och ojämn? (Det senare skulle jag nämligen inte ha något emot.)
Det finns särskild färg som är avsedd för betong.
https://www.bygghemma.se/reportage-och-guider/guide-mala-pa-betong-inne-eller-ute/
 
smh
Tack! Någon som vet om denna flagnar, eller hur "fäster" den liksom på betongen? Jag är lite rädd för flagor nämligen, men skulle däremot inte ha något alls emot om det blir ojämnt och/eller flammigt.
 
BirgitS
Vi målade betongelementens "gavlar" på balkongen för många år sen (närmare 10 tror jag) och det har inte flagnat.
 
smh
BirgitS BirgitS skrev:
Vi målade betongelementens "gavlar" på balkongen för många år sen (närmare 10 tror jag) och det har inte flagnat.
Tack så mycket, då blir det ett försök med det!
 
Måla med silikatfärg
 
smh
Bo arnold Bo arnold skrev:
Måla med silikatfärg
Varför är det bäst?
 
Den andas och binder i betongen är det enda som håller länge
 
smh
Bo arnold Bo arnold skrev:
Den andas och binder i betongen är det enda som håller länge
Okej, tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.