Hej!
Har denna i min trädgård för att ansluta en Gardena-slang till en 16 mm PEM-slang. Lyckades köra över den med klipparen så behöver en ny, men kan inte hitta hur jag än söker.

Vet ni vad den heter?

Beskadjad koppling med texten "PRK" på metall för att ansluta en Gardena-slang till en PEM-slang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JohanDenLarsson
  • Laddar…
En PRK-skarv där man tagit bort ena tryckmuttern och ersatt med en sexkantsnippel? Gissningsvis gänga g15 (1\2 tum) så att man kan sätta en krankoppling direkt på? Om prk-skarven klarat sig bör det räcka men en ny sexkantsnippel.

Om någon som kan bättre tycker att jag har fel får dom gärna rätta mig :D
 
ullet ullet skrev:
Här kallas den sexkantsnippel. Du behöver kolla vilken storlek du ska ha.
[länk]
Ah, jag trodde hela metall-grunkemojen var en del :)

Så väldigt svårt att hitta hur jag ska återskapa den där när det är koppling efter koppling som ska passa ihop.
 

Bästa svaret

wildeside
Japp den löser problemet
 
wildeside wildeside skrev:
Japp den löser problemet
Tack!
Saknar rörsax, är det okej att såga trots att man aldrig någonsin under några som helst omständigheter får såga? ;)
 
L Lund skrev:
Tack!
Saknar rörsax, är det okej att såga trots att man aldrig någonsin under några som helst omständigheter får såga? ;)
För att kapa PEM-slangen? Jag klippte en med sekatör, blev ett riktigt fint snitt :)
 
  • Gilla
Lund
  • Laddar…
Det är inget problem att såga. Se bara till att grada av efteråt.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
För att kapa PEM-slangen? Jag klippte en med sekatör, blev ett riktigt fint snitt :)
Ah, har en helt ny som är vass och bra!

Ska man ha gängtejp på metallgängan?
 
En gardenakoppling brukar ha planpackning i botten och då borde det räcka.
 
  • Gilla
Lund
  • Laddar…
wildeside
L Lund skrev:
Tack!
Saknar rörsax, är det okej att såga trots att man aldrig någonsin under några som helst omständigheter får såga? ;)
Brukar kapa med bågfilen och grada av med vass kniv, när det inte finns någon sax.
 
  • Gilla
Lund
  • Laddar…
Dett jobbiga med prk-kopplingarna är att man behöver ha rörtång eller större skiftnyckel än vad en vanlig hemapulare har i garaget :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.