Ja, det måste finnas ett skikt som förhindrar luftrörelser. Sen hur ångtätt det måste vara finns det olika åsikter om...
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Ibland kallar man plasten luft- och ångspärr.

Spacklade gipsskivor som är vanligt idag ger en rätt bra lufttätning ändå, men här är det lätt att förstå hur mycket luft som läcker igenom mellan brädorna.

Brädorna är fina så jag tycker som redan föreslaget, ta ner, sätt dit plast och sätt tillbaka. Ska inte vara så stort projekt som snickaren säger.
 
U
Nu ligger vårt hus i Stockholmsområdet. Men timmerhus byggt 1847, med kopplade 2-glasfönster från sekelskiftet.
1.5-plans 80kvm byggarea och 120kvm boarea. Vi har LVVP och hade inte några problem alls att få till 21 grader inomhus och vi saknade isolering både på innertak och ut mot kattvindar i vintras.
När det sjönk ned mot -18C ute så sjönk väll inomhus tempen till 19C, vi har lite för få radiatorer för att tillräcklig värmeavgång med max 50c framledning. Behöver inte alls va så svårt att få varmt i mindre hus.

Tro inte bara vad grannarna säger. Våra grannar trodde att tvättstugan i vår källare fortfarande hade jordgolv.
 
Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
PatrickJ och 1 till
  • Laddar…
Tack alla för fantastiska svar, mycket att ta in och ta del av! Visar det sig att värmen faktiskt flyr huset i den mån som grannarna påstår, så får vi undersöka närmare var exakt felet faktiskt ligger - kanske skulle räcka att lägga isoleringen tätare. Snickaren behöver inte svar direkt heller utan är öppen till att avvakta för att se hur det faktiskt står till. Håller tummarna! :)
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Hej igen!
Vintern är nu bakom oss och vill lämna en uppdatering kring hur det gått. Vintern blev ju brutal just detta år, ett rejält test för hur det faktiskt stod till med värmeisoleringen i huset. Kan summera det såhär:

Kallaste veckan klarade XRH40 lvvp och elementen tillsammans inte att hålla temperaturen över nollan, trots att allt kördes på full kareta. Kallaste temperaturen uppmättes i köket, -11, innan mätarna gav upp och dog. Fick skicka in grannar med bärbara värmefläktar. Bortsett från en död hifi-förstärkare och en rasad dusch (som tyvärr skadade klinkern) klarade sig dock allt annat som tur är - i det stora hela skönt!

Vi är såklart besvikna över resultatet, och inser att något måste göras om vi vill flytta in permanent i år. Rivit mer av innertaket och haft två snickare på plats som konstaterat samma sak:
* Ingen luftspalt
* Ingen ångspärr
* För tunt lager med mineralull för området (sommerstugestandard).

Kommer påbörja åtgärda detta i slutet av månaden, får hjälp som tur är, och beslutat att sänka taket trots allt för att få dit en ordentlig mössa på huset.

Lyfter frågan igen, nu när resultatet är inne. Har förstått att byggfusk är ett begrepp som kanske inte riktigt passar här, och överlag är svårt att få igenom. Det som svider är att huset annonserades ut med året-runt-standard, och i det signerade frågeformuläret under frågan om ägarna uppmärksammat brister med värmeisolering i väggar, golv och tak har de skrivit tydligt "Nej". Finns det något hopp om få ut något från försäkringen här, är det ens värt besväret och lägga energi på detta nu med facit i hand?
 
  • Gilla
Jonobe och 1 till
  • Laddar…
Att det inte gick att ens hålla sig över noll är helt orimligt. Måste vara något fel på värmeanläggningen. Det borde gå att hålla sig över nollan även om ett fönster står på vid gavel.

Så även om det finns stora brister i isoleringen, måste det vara något mer som är fel.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 6 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Att det inte gick att ens hålla sig över noll är helt orimligt. Måste vara något fel på värmeanläggningen. Det borde gå att hålla sig över nollan även om ett fönster står på vid gavel.

Så även om det finns stora brister i isoleringen, måste det vara något mer som är fel.
Värmeanläggningen är en ny XRH40, som fungerar bättre än tidigare lvvp från Fujitsu som förra ägarna installerade, samt element (Adax - el). Tror inte det är tekniskt fel på något av dessa, åtminstone inget jag märkt (båda levererar fin värme).

Här uppe är det ju dagar det är kryper under -40, öppnar du fönstret blir det snabbt kallt. Lvvp är ju inte direkt effektiv vid dessa temperaturer, speciellt inte om värmen snabbt försvinner ut genom taket som nu.
 
U
P PatrickJ skrev:
Värmeanläggningen är en ny XRH40, som fungerar bättre än tidigare lvvp från Fujitsu som förra ägarna installerade, samt element (Adax - el). Tror inte det är tekniskt fel på något av dessa, åtminstone inget jag märkt (båda levererar fin värme).

Här uppe är det ju dagar det är kryper under -40, öppnar du fönstret blir det snabbt kallt. Lvvp är ju inte direkt effektiv vid dessa temperaturer, speciellt inte om värmen snabbt försvinner ut genom taket som nu.
Var det en LVVP innan men ni nu bytt till en LLVP? Varför det kanske ologiska valet?

Under -30 finns det ingen luft-VP som kommer ge nämnvärd effekt speciellt en LLVP som saknar elpatron, en LVVP hade gått in med ren el och stöttat. Hur många elradiatorer har ni, sammanlagd effekt? Jag tror mer att det är värmesystemet som inte klarar av att ge adekvat effekt, även om isoleringen hade saknats så borde de klara hålla högre temperatur.

Som sagt jag har ett hus där vi första vintrarna saknade isolering helt i taket, temperaturen inne sjönk nån grad vid de kallaste tiderna (-20 ute) men inte på långa vägar att det skulle va obeboeligt.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi installerade ny llvp då 1.) den gamla sjöng på sista versen och nu åkt ut till gäststugan, 2) går att styra på distans och 3) mer effektiv vid kalla temperaturer. Fullt medveten om att llvp inte ger bra effekt vid riktigt kalla temperaturer. Kortfattat kan jag säga att läget ser ut såhär efter att ha mätt temperaturen under vintern både på distans och besök under vintern:

0 til -20:
Temperaturen går att hålla bra.

-20 till -24
Inga problem med frusna rör eller liknande, men kan vara lite kallt om fötterna.

-24 till -30
Fortfarande inga frusna rör, men inte helt bekvämt inomhus.

Bortom -30
Nu mäktar system och huset inte längre med...över tid. Temperaturen sjunker lite varje gång när llvp:n avfrostar, och den hinner inte hinner ikapp innan det är dags för nästan avfrostning. Huset står på plats i Sverige där det kan vara dessa temperaturer under längre tid, så till slut hamnar vi under nollan.

Vill tillägga att under kallaste vintern hade huset ingen nämnvärd mängd snö på taket att orda om, med istappar från lofttakets överhäng som i vissa fall nästan nådde marken. Samtliga grannars tak har samtidigt massvis med snö - jag kan inte tolka det som annat än att värmen läcker ut genom taket. Sen att värmesystemet kanske skulle behöva mer krut är en annan sak.

Vi bytte cirka hälften av befintliga element under hösten till Adax. De nya är totalt på 3600W, placerade under fönster och i hall, och skulle gissa på att de gamla som fortfarande är monterade ger ungefär lika mycket.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Oj låter ju helt galet att huset inte håller sig varmt med 4-4,5Kw elvärme samt en pelletskamin!

Värme mitt oisolerade torp med mindre installerad effekt och en gammal köksnora!

Du borde ha kört med värmekamera under vintern för att se vart värmen tar vägen
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
När temperaturen kryper ner till -30 finns det knappast ngn luft-baserad maskin som är effektiv. Dvs du har kanske 4.5kw totalt i bästa fall. Det är inte mkt om det är dåligt isolerat med de temperaturerna. Om ett hus drar 5kw för att hålla 20c vid noll grader, krävs det kanske 10kw vid -20 och 15kw vid -30.
Och sen har du pga av undermålig isolering ingen snömössa (som ger en hel del isolering).
.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Men har inte luftvatten VPn någon inbyggd tillskottsvärme? Vid kallare än -30 trrodde jag att all luftbaserade värmepumpar helt stänger av. Men då istället kör tillskottsvärme.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
P PatrickJ skrev:
Hej igen!
Vintern är nu bakom oss och vill lämna en uppdatering kring hur det gått. Vintern blev ju brutal just detta år, ett rejält test för hur det faktiskt stod till med värmeisoleringen i huset. Kan summera det såhär:

Kallaste veckan klarade XRH40 lvvp och elementen tillsammans inte att hålla temperaturen över nollan, trots att allt kördes på full kareta. Kallaste temperaturen uppmättes i köket, -11, innan mätarna gav upp och dog. Fick skicka in grannar med bärbara värmefläktar. Bortsett från en död hifi-förstärkare och en rasad dusch (som tyvärr skadade klinkern) klarade sig dock allt annat som tur är - i det stora hela skönt!

Vi är såklart besvikna över resultatet, och inser att något måste göras om vi vill flytta in permanent i år. Rivit mer av innertaket och haft två snickare på plats som konstaterat samma sak:
* Ingen luftspalt
* Ingen ångspärr
* För tunt lager med mineralull för området (sommerstugestandard).

Kommer påbörja åtgärda detta i slutet av månaden, får hjälp som tur är, och beslutat att sänka taket trots allt för att få dit en ordentlig mössa på huset.

Lyfter frågan igen, nu när resultatet är inne. Har förstått att byggfusk är ett begrepp som kanske inte riktigt passar här, och överlag är svårt att få igenom. Det som svider är att huset annonserades ut med året-runt-standard, och i det signerade frågeformuläret under frågan om ägarna uppmärksammat brister med värmeisolering i väggar, golv och tak har de skrivit tydligt "Nej". Finns det något hopp om få ut något från försäkringen här, är det ens värt besväret och lägga energi på detta nu med facit i hand?
Låter som en jobbig situation, men instämmer med andra här att det måste vara ngt mer än bara isoleringen i taket. Förvisso är -30-40 grader extremt, och såklart vill man då ha rejält med isolering (kanske uppåt 500 mm i taket och säkert 200-300 i väggarna) för att få en effektiv uppvärmning. Men har ni säg 150-200 mm så borde det inte ensamt ge den usal värmenekonomin...ångspärr/luftspalt är ju mer för husets långsitkiga hälsa...

En LLVP är ju inte det man använder i de temperaturerena utan ni behöver isf någon markvärmepump eller elvärme.

Jag byggde en sommarstuga 2008 och hade då 95mm i väggarna och 195 mm i taket (med luftspalt men inte ångspärr - då det var byggt för att kunna kallställas). Hade bara elelement, men det fungerade jättebra nedåt -25 iaf ). +20 inne var inga problem, eller mer: Däremot fanns visst kallras. (någon enstaka gång var vi där nedåt -27-29 grader, inga problem då heller, men lite mer kallras

Att bo året runt i den stugan är inga problem (sålde till ett par som gör just det, även om den såldes som firtidshus) men en annan värmelösning än el-element, samt en effektivare kamin än den jag hade, är bra för ekonomin då, och man kanske skulle tänka på om man skulle dra på 45mm extra i väggarna också.

Så utfästelse om "året runt" är nog svårt att få som ett fel: Men om utförandet är slarvigt (glipor, kanske saknas isolering ngn stans osv) då kanske det är ett fel..
 
Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
B
Har du inget mått på isolering i tak och väggar? Vad är det för fönster? Dörrar drevade korrekt? Vindduk i väggar? Tycker också du bör köpa eller hyra värmekamera för att helt förstå problematiken.

Att få ett hus att vara varmt kan brytas ned i tre delar.

Tillförsel av värme
Isolering
Täthet

Hur ser det ut med den sista biten? Även om du har 500 mm isolering i taket kommer det bli problem om det forsar in -40 gradig luft genom otätheter, öppningar, ventiler och liknande.
 
Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Det jag fått lära mig är att en korrekt installerad Luft/Vatten stänger av och kör elpatron vid extrema (kallare än typ -30) temperaturer.
Luft/luft har oftast(kan inte alla modeller) INTE någon elpatron att ta till även om de inte rakt av stänger ned.

Har massor med vänner och släktingar i Norrland och Norrlands inland.
Det som gäller är Berg/jordvärme eller pellets/ved.
Luft/luft har man som komplement samt av AC på sommaren om man känner behov av det.
Farsan testade med en 9kW Luft/vatten till maskinhallen då han ville sluta hålla på med pellets... den fungerade hyffsat ned till -20, sen tappade den och vid -25C körde den enbart på elpatron. Inte så optimalt då det var -30C en vecka om vi säger så.
Så han kör nu via jordvärme och 800m kollektorslang istället
Fungerar hur bra som helst mot luft/vatten under de kalla veckorna.

så TS har två problem:
Det första (och viktigaste) är för lite isolering.
Mer isolering -> värmen som producers försvinner inte lika fort.
det andra är troligen felaktig värmeproducent för var huset befinner sig i Sverige.
Min högt personliga rekommendation:
Fixa isolering först, komplementera med typ braskamin för att kunna både få värme och mys då det blir kallt.
Börja gärna elda en gång om dagen minst vid -15C och mer då kylan sätter in
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.