För dem som inte brukar använda tofflor kan trägolv vara att föredra. Det är mjukare och varmare att stå på, speciellt viktigt om man står och jobbar på ett ställe en stund.

Golvvärme i trägolv är mindre effektivt och passar väl klinkers bättre.

Vissa är rädda för att förstöra ett trägolv om man spiller vatten på det, men vi har trägolv och en hund som alltid spiller vatten runtom skålen när han dricker. Man orkar inte torka upp varje gång. Har inte märkt att golvet skulle blivit sämre för det.

Är man inte så känslig för hårda golv och planerar att installera golvvärme, då är klinkers att föredra. Annars är nog trägolv bättre i mina ögon.
 

Enligt vår hantverkare beror det lite på underlag vad man bör ha. Vi hade plankor under, alltså blev det trägolv (vitoljat). Jag är inte missnöjd med det, men klinkers hade onekligen varit mer praktiskt. Om man ska ha trägolv så är det nog bra om det är lackat, eller i alla fall ytbehandlat på ett bra sätt.
Min kusin har stengolv, och det är mycket kallt. Stengolv med golvvärme kanske är det ideala.

 
Varför inte stengolv? Läggs med smal fog så inga problem med smuts i fogen. Inte dyrare än klinker heller. Skulle aldrig lägga trägolv och behöva oroa mig för vatten och annat på golvet.
 
Varför inte lägga gummigolv. Det är väldigt slitstarkt och är lätt att lägga själv. Det känns mjukt att gå på och funkar kanon ihop med golvvärme, det finns i många olika färger.
 
Kork Kork Kork
Har just lagt ett klick kork golv från Wicanders i vårt kök.
Super snyggt (som med baken) men det är slitstarkt(används mycket i offentlig miljö) och framförallt VARMT och mjukt att gå på.

Återkommer inom en snarframtid med bilder från vår köksrenovering.

Peter
 
vad kostar korkgolvet ? :-*
 
När jag kollad priset på klick kork golv så låg det mellan 450-550 kr/sqm beroende på om det skulle vara kork eller fanér.
Hade lite flytt när jag hittade 22 sqm på fredells för 100 kr/sqm ca en halv pall som hade blivit över.

Peter
 
Jag vill nog själv undvika trägolv i köket. Ett kök vill man hålla rent och ganska ofta och kanske med lite rengöringsmedel. Trägolv eller lacken rättare sagt har en begränsad livslängd med våttorkning ofta. Visst sten eller klinkergolv då går porslinet i tusen bitar......men man har å andra sidan inte en jädra messa orslin eller glas med någon liten flisa bortslagen ståendes i skåpen. Tråkigt med mormors vas men den kanske går sönder i trägolvet oxå liksom golvet som ficke ett redigt jack... :'(

 
Hej,
jag röstar för sten- eller klinkergolv! Absolut inte trägolv. Har prövat båda och argumentet att tappade saker går sönder håller inte, tycker jag. Det gör det även på trägolv, tyvärr... och hur ofta tappar man saker, egentligen? Väljer du sten eller klinker har du däremot ett slitstarkt och vackert golv som sannolikt överlever själva huset. Kom dock ihåg att välja en bra kvalitè, gärna granitkeramik om du väljer klinker. Väljer du sten är granit det bästa. Du får garanterat inga flisor eller trasiga plattor med dessa golv!

En annan viktig sak är att välja en platta som tillåter minimal fog på 1-2 mm, det är både opraktiskt och fult med en massa fog.

Trägolv är snyggt, men ack så opraktiskt i kök och sällskapsytor, särskilt med hund och barn! Trägolv sparar jag till sovrummen.

Lycka till!
:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.