Hej! Frugan är förtjust i de här stolarna och jag funderar på om jag kan renovera dem. Träribborna är helt slut och måste ersättas. De i sitsen är inget problem, men hur kan jag få till skålningen på ryggstöden? 🤔

Två äldre trädgårdsstolar med sliten rosa träribbor och vit metallram på en träveranda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stolarna verkar vara tillverkade av Brio och modellen verkar heta antingen Böjen eller Ferie. Jag kan inte hitta något ställe på nätet som säljer träsatser.
 

Bästa svaret

Vanligt trallvirke eller ytterpanel går att använda till väldigt mycket.

Att böja trä själv är inte så svårt som man kan tro. Lägg i blöt så det suger åt sig riktigt mycket — gärna ett dygn eller mer. Värm med varmluftspistol, böj försiktigt, gärna runt ett lämpligt mothåll, fixera i läge samt låt torka. (Det går lättare om du inte kapar till längderna först utan har lite hävarm genom att brädan förblir lång. Det är bara den del som du tänker böja som måste blötläggas och värmas.)

Träet kommer att vilja böja tillbaka sig en del även efteråt, så räkna med att både böja en aning mer än du behöver, kapa till och skruva fast längderna så snart det går, och använd kraftigare infästningar i stolramen än de befintliga. Jag skulle t ex kolla på om det fanns vagnsbult i lämplig storlek som man fäster med mutter och hyfsat stor bricka på baksidan.
 
  • Gilla
SvanteC och 1 till
  • Laddar…
Tack för svaret! Med lite tur har jag ett betongrör med ungefär rätt radie som jag kan använda som mall.

Själv har jag funderat på att skiktlimma tunn plywood med befintliga ribbor som mall, men jag har på känn att det i slutändan blir dyrare än att köpa nya stolar i liknande stil.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Jag har böjt färdig 9mm plywood på ovanstående sätt. Så nog är det overkill att skiktlimma egen.
 
OK, då lägger jag stolarna i högen "kommande sommarprojekt" istället för att göra mig av med dem.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.