Hej,

Sitter och klurar på ett plank och sprang på den bild som gjorde mig nyfiken på hur man "hänger upp" bänken i konstruktionen, någon sitter på en tanke hur man skulle kunna lösa det ? Har cirka 2 meter mellan plintarna men har ännu inte börjat plattläggningen så kan komplettera med någon ytterligare plint.

Plank med integrerad bänk mellan två plintar och ett träd i kruka framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Väldigt snyggt men utmanar ödet utan extraben. Hur mycket förlorar designen med konventionella stöd?
Planket tycks dessutom relativt tungt pga spjälornas täthet så det krävs stabil grundkonstruktion. Räcker verkligen 2 m mellan plintarna?
Tänk också på att tätheten ger kraftigt vindfång.
 
  • Gilla
Nordjohan
  • Laddar…
N Nordjohan skrev:
Hej,

Sitter och klurar på ett plank och sprang på den bild som gjorde mig nyfiken på hur man "hänger upp" bänken i konstruktionen, någon sitter på en tanke hur man skulle kunna lösa det ? Har cirka 2 meter mellan plintarna men har ännu inte börjat plattläggningen så kan komplettera med någon ytterligare plint.

[bild]
Det där dår man lösa genom en stålkonstruktion som man klär in.
 
  • Gilla
Nordjohan
  • Laddar…
Om du fäster sittytan på ett antal L-profiler i metall i tillräcklig dimension kommer den säkert hålla för vikten ovanifrån. Dessa får du sedan fästa i det lodrätta "benet" i nånting bakom planket, som en gjuten betong-klump (tänk "gråsugga"), ännu bättre kräva ner den ordentligt först såklart..
 
  • Gilla
Nordjohan
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Väldigt snyggt men utmanar ödet utan extraben. Hur mycket förlorar designen med konventionella stöd?
Planket tycks dessutom relativt tungt pga spjälornas täthet så det krävs stabil grundkonstruktion. Räcker verkligen 2 m mellan plintarna?
Tänk också på att tätheten ger kraftigt vindfång.
Helt rätt, jag kommer inte att ha lika tätt mellan spjälorna som detta. Tyckte att det var grymt snygg lösning och enkelt att hålla rent under. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.