Telia har ett mobilt abonnemang för sommarstuga, det är begränsat till 5 Mbit/s.
Hastigheten går att öka under en viss tid mot en kostnad.
Datamängden står det inget om, antar att det är obegränsat.
Någon som har erfarenhet av detta abonnemang ?
 
Har testat lite men fick fullständigt tuppjuck på Telia och deras kundtjänst. Jag såg info om tjänsten för några månader sedan och tänkte att det där kunde duga ute i stugan som för tillfället saknar el, vatten och avlopp. Kort och gott en sommarstuga. Kontaktar Telia och får till svar att på min adress där stugan står kan jag inte få "sommarstugebredbandet" utan den enda tjänst dom kan leverera är Mobilt bredband Hemma eller vad tjänsten nu hette. Här börjar det likna en fars men det blir värre. Tillsammans med en kuntjänstmedarbetare hos Telia lyckas vi till slut hitta en installationadress som tillåter att jag beställer tjänsten. (En installationsadress för en trådlös/mobil tjänst är så dumt att färgen flagnar på väggarna men skit samma).

Nu kommer vi till nästa utmaning. Jag har idag en industriell 4G-router med externa antenner och "all the bells and whistles" som jag vill använda. -"Nej det går inte. Tjänsten kräver vår antenn och det år tekniskt omöjligt att använda den utan det". -"Men snälla rara Telia-människan. Det är klart att det inte behövs någon särskild router för tjänsten?"

Precis som du säkert upptäckt är det låga priset en riktig fördel med tjänsten och den ser på pappret ut att kosta 129kr per månad, MEN du MÅSTE köpa deras router och deras externa antenn för 2400kr. Du kan antingen betala routern och antennen direkt eller lägga upp den på finansiering, men du kommer inte undan denna och det är sannolikt dels överpris och i mitt fall en hårdvara jag varken behövde eller ville ha.

Beställde hela paketet för att kunna utvärdera inom ångerrättens tidsgräns mest för att se hur det fungerade. Hämtade aldrig ut routern och antennen men flyttade över tjänsten till ett fysiskt SIM-kort som jag petade i min 4G-router och det fungerade precis som jag önskade men eftersom Telia fortsätter att envisas med att deras router och externa antenner krävs för att det ska fungera och att dom anser att det krävs en godkänd installationsadress så kommer jag så snart uppsägningstiden på mina övriga Telia-tjänster (har ett gäng andra abonnemang till olika funktioner) byta operatör. Är så trött på Telia så det är svårt att beskriva. Deras tjänster är bäst men deras kundtjänstpersonal var direkt otrevlig och dum och hela upplägget är efterblivet så jag väljer att gynna en annan operatör istället för mitt blodtrycks skull.
 
  • Wow
  • Ledsen
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
R RocketScienceSmurf skrev:
Har testat lite men fick fullständigt tuppjuck på Telia och deras kundtjänst. Jag såg info om tjänsten för några månader sedan och tänkte att det där kunde duga ute i stugan som för tillfället saknar el, vatten och avlopp. Kort och gott en sommarstuga. Kontaktar Telia och får till svar att på min adress där stugan står kan jag inte få "sommarstugebredbandet" utan den enda tjänst dom kan leverera är Mobilt bredband Hemma eller vad tjänsten nu hette. Här börjar det likna en fars men det blir värre. Tillsammans med en kuntjänstmedarbetare hos Telia lyckas vi till slut hitta en installationadress som tillåter att jag beställer tjänsten. (En installationsadress för en trådlös/mobil tjänst är så dumt att färgen flagnar på väggarna men skit samma).

Nu kommer vi till nästa utmaning. Jag har idag en industriell 4G-router med externa antenner och "all the bells and whistles" som jag vill använda. -"Nej det går inte. Tjänsten kräver vår antenn och det år tekniskt omöjligt att använda den utan det". -"Men snälla rara Telia-människan. Det är klart att det inte behövs någon särskild router för tjänsten?"

Precis som du säkert upptäckt är det låga priset en riktig fördel med tjänsten och den ser på pappret ut att kosta 129kr per månad, MEN du MÅSTE köpa deras router och deras externa antenn för 2400kr. Du kan antingen betala routern och antennen direkt eller lägga upp den på finansiering, men du kommer inte undan denna och det är sannolikt dels överpris och i mitt fall en hårdvara jag varken behövde eller ville ha.

Beställde hela paketet för att kunna utvärdera inom ångerrättens tidsgräns mest för att se hur det fungerade. Hämtade aldrig ut routern och antennen men flyttade över tjänsten till ett fysiskt SIM-kort som jag petade i min 4G-router och det fungerade precis som jag önskade men eftersom Telia fortsätter att envisas med att deras router och externa antenner krävs för att det ska fungera och att dom anser att det krävs en godkänd installationsadress så kommer jag så snart uppsägningstiden på mina övriga Telia-tjänster (har ett gäng andra abonnemang till olika funktioner) byta operatör. Är så trött på Telia så det är svårt att beskriva. Deras tjänster är bäst men deras kundtjänstpersonal var direkt otrevlig och dum och hela upplägget är efterblivet så jag väljer att gynna en annan operatör istället för mitt blodtrycks skull.
Tack för svaret, jag har för tillfället en D-link 4g-router med Wifi som täcker hela tomten på 1800 kvadratmeter, som jag vill behålla. Vad menar du med att du "flyttade över tjänsten till ett fysiskt SIM-kort" . Vet du om det är obegränsad datamängd på tjänsten.
 
Tjänsten verkar levereras på E-SIM.

Datamängden är "obegränsad" - någon på kundtjänst nämnde ca 1,7TB vilket i praktiken blir obegränsat. Speciellt med 5 Mbit. Det är i princip tekniskt omöjligt att nå taket hur man än gör.

Om du vill behålla din nuvarande router kommer du få fajtas med deras kundtjänst för att lyckas flytta över tjänsten till en fysiskt SIM-kort du kan använda i din befintlige router, men jag kan nästan garantera att det kommer fungera - Telias påståenden om att deras hårdvra KRÄVS till trots. Routern och den externa antennen får du väl försöka sälja på blocket eller lämna in till elektronikåtervinningen.

Jag blir tokig på att man ska bli påtvingad grejjer som man inte vill ha eller ens behöver.
 
Tjästen levereras med ett vanligt fysiskt simkort som du kan sätta i vilken enhet du vill, bara det går att stoppa in ett simkort.

4G/5G routern som man måste köpa, är ju bara att sälja, den är bra rabatterad dessutom.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
T Torbjörn 4903 skrev:
Telia har ett mobilt abonnemang för sommarstuga, det är begränsat till 5 Mbit/s.
Hastigheten går att öka under en viss tid mot en kostnad.
Datamängden står det inget om, antar att det är obegränsat.
Någon som har erfarenhet av detta abonnemang ?
Har du någon länk till produkten
 
R RocketScienceSmurf skrev:
(En installationsadress för en trådlös/mobil tjänst är så dumt att färgen flagnar på väggarna men skit samma).
......eller kanske inte om man tänker efter.

Det kommer bli vanligare när man i större omfattning säljer sk Fixed Wireless access, där man vill säkerställa att de siter du kommer använda har rätt kapacitet och kan leverera den tjänst du köper utan att sänka nätet för alla andra....och ännu tydligare kommer detta bli när man börjar använda högre frekvenser.
 
Jag använder stugbredband från chili. Då betalar man bara för de dagar man använder det med obegränsad surf, man har ju då tyvärr inte dom där 5 MB/s hela tiden. Men dom har just höjt från 19 till 25kr per dag som det används.

https://chilimobil.se/bredband/stugbredband/
 
Det är i många fall paketerade tjänster anpassade att vara enkla och även hantera supportmässigt
Vill man ändra en lösning får man fixa det själv om det går eller välja annan tjänst ev. också leverantör. Men leverantör blir ju också beroende av täckning. Och då kan även priset bli annorlunda.
 
Jag kör Telenor 5G med obegränsad datamängd för 349kr/månad.
Resonerar som så att 200kr till per månad kan jag faktiskt avsätta för min mentala hälsa.
Jag får 5G, slipper bry mig om kvoter på datamängd, och allt bara fungerar.
Telia kanske har motsvarande?
Men utvärderade Telia, och då var det betydligt sämre fart på det jut där, och det är ju naturligvis en parameter man måsta ta med.
 
Har haft Tele2 trådlöst för all internettrafik härhemma i många år nu. Funkar oklanderligt. Har på eget bevåg kompletterat med två riktantenner som pekar mot deras närmaste basstation för säkerhets skull. Inga som helst restriktioner på datamängd.
5G har ännu inte kommit hit men 4G går lika bra. Har haft anledning att skicka stora bild- och videofiler ibland och det har inte varit några större problem. Samma sak med TV-, film- och ljudstreaming.
Mina erfarenheter av deras kundtjänst är genomgående bra, även de gånger jag varit sen med räkningen.
 
  • Gilla
Klabbis 3000
  • Laddar…
Kollade Telias alternativ hos mig nu.
För 249kr/månad så får man obegränsad 5G.....kan man luras att tro...
Man måste nämnligen också ta deras externa antenn för 100kr/månad, sjukt när man inte behöver den???
Så det verkliga priset är 349kr/mån även för Telia i mitt fall, och det funkar säkert bra, men jag är nöjd med Telenor, så ser ingen anledning att byta nu.
 
Om man har ett vanligt mobilabonnemang med fri surf hos Telia, så kan man skaffa ett extra simkort, s.k. familjeabonnemang, för 219 kr/månad. Då får man fri surf i stugan. Men det kräver som sagt ett riktigt abonnemang också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.