Hej,

För några dagar sen uppkom ett visslande ljud från bilen.

Visslar mellan 20-50 km/h, visslandet försvinner när jag bromsar, det låter högre när jag svänger höger och blir tyst när jag svänger vänster. Det låter inte obehagligt högt men man lägger märke till det. Inte helt säker men låter som ljudet kommer från framaxelns vänstra sida.

Vad skulle det kunna vara?

Jag har läst om smuts som fastnar och kärvar, har gjort som stått på internet och bromsat hårt med bromspedal och handbroms, rattat fullt höger och vänster, i riktningarna fram och tillbaks, inget som hjälpt. Ser heller inget smuts vid hjulen eller bromsarna osv.
 
Bump
 
M Mjolnir skrev:
Bump
Gnissel kan ju bero på mängder med saker men jag skulle väl börja med följande:

1. Sten mellan bromsskiva och bromsskölden. Den tunna plåten bakom bromsskivan alltså. Kan försvinna om man backar, ruckar på plåten eller liknande. Ibland är denna bromssköld uppbyggd av flera delar som är nitade ihop, till slut lossnar nitarna och en del blir lös. Då kan denna beroende på vind/väta/hastighet/vibrationer ligga an mot bromsskivan eller ej och skapa ljud i tid och otid.

2. Om det alltid blir tyst vid vänstersväng och låter mer vid högersväng kan det också vara något under punkt 1 men även ett hjullager som börjar bli dåligt. Det belastas olika beroende på hur man svänger.

Men som sagt, kan också vara en lös metallbit eller annat som lägger sig mot skivan när man svänger.
 
  • Älska
Henkarisma
  • Laddar…
Man kan även försöka höra om tonen eller frekvensen på ljudet blir högre ju fortare man kör. Det kan tyda på lager exempelvis. Medans om en metallbit på bromsskölden ligger an så är tonen densamma, även om intensiteten kan öka/minska.

Ändrar sig tonen vid olika hastigheter så är det som skapar ljudet något som varierar. Är tonen konstant så är det något som "står still".
 
  • Gilla
Henkarisma
  • Laddar…
Bromsskiva och bromsok med numrerade delar 1 och 3 för diskussion om bygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mellan 1 och 3 alltså.
 
  • Gilla
Henkarisma
  • Laddar…
@Tomtom79 stort tack för dina svar, jag ska lossa hjulen och undersöka detta i första hand för att se om jag hittar nåt!

tycker att frekvensen i visslandet inte varierar beroende på hastighet t ex, förstår som du beskriver att det kan vara en rad olika orsaker men jag får fortsätta felsöka och om jag inte löser det själv lämna in på verkstad så får de se om de hittar nåt.
 
Två slitna bromssköldar med synliga slitage och nitfästen på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här såg det ut på två bromssköldar jag petade loss för inte så länge sedan. De ska sitta med tre nitar mot bromsskölden på den tidigare bilden. Hörde gnissel på ena sidan. Sen ibland på andra sidan, ibland när man svängde och ibland inte alls. Hade lossnat på båda sidorna och låg emot ibland.
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
[bild]

Så här såg det ut på två bromssköldar jag petade loss för inte så länge sedan. De ska sitta med tre nitar mot bromsskölden på den tidigare bilden. Hörde gnissel på ena sidan. Sen ibland på andra sidan, ibland när man svängde och ibland inte alls. Hade lossnat på båda sidorna och låg emot ibland.
Jag lossade hjulen, såg inget uppenbart fel. Borstade med stålborste på de delar jag kom åt och knackade lite med hammare. Spolade av med slangen och det ramlade av en hel del smuts. Körde en sväng och det lät inget förrän efter 10 minuters körning, dock svagare än tidigare just denna gång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.