Hej,

Jag har en pump med beteckningen DAB JET 61M i mitt fritidshus. Den är drygt 20 år gammal och har fungerat alldeles utmärkt tills alldeles nyligen då axeltätningen i pumphuset börjat läcka. Pumpen suger vatten från en ca 3 meter djup brunn och har alltid varit skyddad av ett grovfilter.

Nu är frågan; är det lönt att renovera pumpen eller bör jag köpa nytt? Googlar man på "DAB JET 61M" så blir det inte många träffar men jag hittade en reservdelslista (företag i Nya Zeeland) i vilken det anges att samma axeltätning passar en rad andra modeller, bl.a. 62M som verkar säljas i dagsläget.

Följdfråga; om lönt att renovera, var hittar jag reservdelar i Sverige?

Tillägg: fastigheten kommer inom kort att anslutas till kommunalt vatten och pumpen kommer då endast användas sekundärt till bevattning o.s.v. och inte ha en kritisk roll.
 
  • Utdrag från reservdelslista som visar axeltätning för DAB JET pumpmodeller med priser.
Redigerat:
Tack för tipset! Det verkar som att samma pumpar går under olika namn hos olika företag. Då är det kanske inte så svårt med delar trots allt.
 
Om du tar ut axeltätningen och tar måtten så kan du säkert köpa en hos en firma som säljer packningar. Typ Hydroscand eller liknande
 
L lordi skrev:
Om du tar ut axeltätningen och tar måtten så kan du säkert köpa en hos en firma som säljer packningar. Typ Hydroscand eller liknande
Ja, det funkar iaf när kommunala vattnet är på plats och pumpen endast nyttjas till bevattning. Allra smidigast hade naturligtvis varit att bara beställa axeltätningen då jag har 30 mil till fritidshuset och inte är där så ofta. Jag funderar även på om det är läge att byta kullager till elmotorns rotor.
 
M Magnus_78 skrev:
Ja, det funkar iaf när kommunala vattnet är på plats och pumpen endast nyttjas till bevattning. Allra smidigast hade naturligtvis varit att bara beställa axeltätningen då jag har 30 mil till fritidshuset och inte är där så ofta. Jag funderar även på om det är läge att byta kullager till elmotorns rotor.
Löste det sig med pumpen? Jag har exakt samma problem och modell.
 
Adrian Tepes Adrian Tepes skrev:
Löste det sig med pumpen? Jag har exakt samma problem och modell.
Jag valde att köpa en ny pump från Rinkaby Rör. De har även många reservdelar tillgängliga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.