Hej,

jag har egentligen samma fråga som bizzmo och fundera att installera en AC för varma dagar.
Jag har solceller och då blir det en perfekt kombination.
Uppvärmning har jag en nyinstallerat NIBE Fighter S-735 och behöver ingen extra värme.
2 plan. 187 m2 totalt.
Installation ska ske på övre våning.

Jag hittade

Auratsu
Pro Nordic 18 Fast installerad AC​

Den verkar vara perfekt som endast AC.
Inkl. installation 12500 SEK. Se inte riktig mervärde att använder en värmepump för kylning.

Eller tänker jag fel?

Tack för hjälpen!





 
När är huset byggt och isolerat? Var i landet står det? Antar du menar S735-7(?) En värmepump av kvalitetsfabrikat såsom Daikin, Fuji/Fujitsu, Mitsubishi, Panasonic eller Toshiba har sannolikt längre garanti och livslängd samt kan användas för värme som reservalternativ.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Huset är byggd 2010 och välisolerade.
Vi bor södra om Stockholm 3 mil.

NIBE: S735-7 R EM 3x400V SEJ

Antar jag använder ACn förmodligen bara några veckor under året när det är varmast. Då blir det även med isolering varmt på övre våning.
 
Ok, då räcker en S735-7 till även på vintern. Fördelen med välisolerat hus är ju också att det isolerar mot värme men man får inte glömma fönstren som kan ta in oerhört med solstrålning om det saknas persienner eller markiser.

Började använda luftkonditioneringen redan i måndags i veckan som gick. Rekordtidigt. Undrar hur lång och varm denna sommar blir?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe
M_A_N M_A_N skrev:
Huset är byggd 2010 och välisolerade.
Vi bor södra om Stockholm 3 mil.

NIBE: S735-7 R EM 3x400V SEJ

Antar jag använder ACn förmodligen bara några veckor under året när det är varmast. Då blir det även med isolering varmt på övre våning.
Den frånluftspumpen borde ju inte behöva någon hjälp med uppvärmningen, så skall du ha en AC lyx så kan du nog ignorera värmeegenskaperna.

Sen förstår jag inte vad du menar att solcellerna har för inverkan? Dagtid så har man väl dörrar och fönster öppna och vistas inte heller på övervåningen utan utomhus (iaf om man inte har hemma kontor). Det är väl den tropiska natten man ev. vill nyttja AC?
 
S
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Den frånluftspumpen borde ju inte behöva någon hjälp med uppvärmningen, så skall du ha en AC lyx så kan du nog ignorera värmeegenskaperna.

Sen förstår jag inte vad du menar att solcellerna har för inverkan? Dagtid så har man väl dörrar och fönster öppna och vistas inte heller på övervåningen utan utomhus (iaf om man inte har hemma kontor). Det är väl den tropiska natten man ev. vill nyttja AC?
Varför ska man ha dörrar och fönster öppns dagtid? Då blir det ju ännu varmare inomhus.
 
  • Gilla
Prodigys och 2 till
  • Laddar…
Attitudeswe
S sinuslinus skrev:
Varför ska man ha dörrar och fönster öppns dagtid? Då blir det ju ännu varmare inomhus.
För att man vill vara i sin trädgård och inte orkar öppna och stänga dörrar hela tiden?
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
För att man vill vara i sin trädgård och inte orkar öppna och stänga dörrar hela tiden?
Har man påslagen AC orkar man stänga dörren..
Är man i trädgården behöver man ingen påslagen AC.
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Dagtid vill jag kyla ner övervåning (stängda fönstrar) att det blir svalare för kvällen och då hjälpa solcellerna då elen finns.

Nere har vi för mycket spring, 3 barn och en hund. Vi försöker uppmana att stänga men det funka inte 100%.

Vilken AC står för val?
Vad tycker ni?
 
Attitudeswe
Det måste gå åt mycket mer energi art hålla övervån sval hela dagen jfr att den får jobba max vid 21-23 för att kyla just in time?
 
Om en bra ac ”bara” ska hålla en temperatur dygnet runt så kommer kompressorn gå på ganska låga varvtal och därmed går den väldigt effektivt.
Ska man starta den när det är väldigt varmt inne så kommer kompressorn gå på högvarv och med dålig effektivitet.
Under dom timmarna med högt effektuttag så kommer den troligen förbruka minst lika mycket som att gå på dellast dygnet runt.
Låter man alla dörrar och fönster stå öppna och inte skyddar alls mot solinstrålning via markis eller annat så bör den inte gå dygnet runt så klart.
Här går dom dygnet runt på ca 22-23 grader och balkongdörren är oftast öppen med väldigt låg förbrukning .
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Har du kollat runt bland mer lokala kylfirmor om dom kan erbjuda något till någorlunda liknande pris?
Köpa via postorderfirmorna kräver lite ”tur” att man får en bra montör.

Är det ren AC så fungerar nog dom flesta billiga, om den kommer gå väldigt mycket så kan det dock i längden löna sig att kika efter en riktigt effektiv, speciellt om nätavgifter eller elpriser blir dyrare kommande år även sommartid.
 
M_A_N M_A_N skrev:
Ok tillbaka till ursprungsfråga 😉

Nån bra rekommendation eller prata nånting emot:

Auratsu Pro Nordic 18?

[länk]
Intressant nog så visar produktbladet hos Polarpumpen att det är en ”vanlig” värmepump… den kanske fryser ihop vid -5? Förstår att priset lockar.

Tycker den verkar vara tillräckligt bra som ac, frågan är hur bra jobb installatören gör. Polarpumpen är kända för att betala dåligt till installatörer…

Mvh
 
D Dortmunder DAB skrev:
Intressant nog så visar produktbladet hos Polarpumpen att det är en ”vanlig” värmepump… den kanske fryser ihop vid -5? Förstår att priset lockar.

Tycker den verkar vara tillräckligt bra som ac, frågan är hur bra jobb installatören gör. Polarpumpen är kända för att betala dåligt till installatörer…

Mvh
Dom flesta AC som säljs som rena AC har värmefunktionen men saknar oftast smart värmekabel i tråget och vettig logik för avfrostning så bör nog bara användas i värmeläge vid tex +5 ute och varmare.
 
  • Gilla
M_A_N och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.