Hej!

Har tagit en ett antal offerter på bergvärme men är osäker kring några saker.

1) Vi har idag ett ouppvärmt garage samt en sovrumsdel ovanför garaget som värms med direktverkande el (resten av huset vattenburet med kombinerad el/oljepanna). Vi funderar på att vänta med att konvertera sovrumsdelen tills vi lägger om golvet vilket säkert kan ta upp till fyra år. Vi vill ju dock inte köpa en för liten värmepump. Samtidigt har jag förstått att det inte är optimalt att ha en för stor värmepump som vi ju i så fall kommer ha tills vi konverterar till vattenburen golvvärme. Ett förslag från en säljare var då att sätta in en "arbetstank" som man sedan tog bort när man konverterade. Är det ett vedertaget sätt att lösa problemet eller vad är era erfarenheter?

2) Vi har även av någon säljare fått rådet att sätta in en fläktkonvektor i garaget och hålla 10-12 grader där. Jag kan tycka att det vore bekvämt och säljaren menar även att huset mår bättre av det. Garaget är dock inte särskilt välisolerat och vi har inga planer på att fixa till det inom den närmaste tiden. Synpunkter?

Tacksam för synpunkter/funderingar kring ovanstående!
 
Självklart ska ni ha en fläcktkonvektor i garaget när ni ändå är där o kladdar. vil du ha kalt där så har du den avstängd. Vil du om 10 år ha varmt, så blir allt så mycke enklare. (men det måste ju vara en stor fördel att inte sovrumets golv kyls så kraftigt!)

en för stor värmepump ska du inte vara orolig för (har själv en tok stor pump & det är bara til fördel)
en arbetstank kan dock vara bra, specielt om du väljer en tok stor pump, me bara på en förstor så går det ändå.
O jag skulle inte demontera arbetstanken när jag bygger ut systemet.
arbetstanken bör vara på 200 liter & sita i serie med värmepumpen, direkt efter värmepumpen.
Du ska också överväga att köpa en modell med extärn vvb, om du nu inte redan tänkt att göra det.
 
Tack för svar!

Separat vvb har vi tänkt från början och det lutar åt en fläktkonvektor o garaget nu. Fortfarande lite osäker angående arbetstanken dock. Vad fyller den för funktion egentligen?

Jag har dels hört att det är lämplig just för att vi innan vi konverterar kommer ha lite överkapacitet på pumpen medan en annan säger att det framför allt är läge att ha en arbetstank om man har golvvärme.

Om det första stämmer är det ju läge att ha arbetstanken innan vi konverterar medan det blir omvänt i det senare fallet...
 
arbetstanken ökar bara mängden vatten i systemet.
en värmepump kan tyver inte gå på halv fart, utan den ger fll effekt helatiden, detta gör att man med liten vatten mängd snabbt når höga tampraturer.
en värmepump har bättre cop, om den arbetar med låga tampraturer.
en arbetstank gör också så att det blir färe start o stopp, då det tar längre tid att värma en störe mängd vatten & den stora mängden vatten är varm längre.

för stor vatte mängd gör att systemet blir trögt, det hänger inte med vid snabba omslag. 200 lite brukarvara en bra mängd
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.