Hej!

Har köpt en Ikea-taklampa med två ledare (N och L). Jord saknas, men på etimetten inuti lampans armatur syns en symbol som ser ut som en kvadrat med en lindre kvadrat inuti. Är detta symbolen för dubbelisolering? I taket sitter ett dcl-uttag och jag har en jordad dcl-kontakt som jag tänkte koppla ihop sakerna med. Men hur gör jag med jordledaren?

Bifogar bilder för säkerhets skull.

Tack på förhand
 
  • En hand håller en taklampskabel med blå och brun ledare och ändhylsor nära ett takuttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inuti en Ikea-taklampa, anslutningsblock med L och N märkta för ledarna, ingen jordledare synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Etikett på en Ikea-taklampa med tekniska specifikationer och dubbelisoleringssymbol.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Precis, lampan är dubbelisolerad och ska inte jordas. Isolera jordledaren med t.ex. ett par lager el-tejp.
 
  • Gilla
Johncarpenter
  • Laddar…
J Josth skrev:
Precis, lampan är dubbelisolerad och ska inte jordas. Isolera jordledaren med t.ex. ett par lager el-tejp.
Ok, tack! Och N = Neutral = Blå, L = Fas = brun!?
 
Precis, enligt nuvarande standard är blå nollan och brun fas. Men är det utanpåliggande kabeldragning kan blå ibland användas till annat såsom tändtråd från strömbrytare.
 
Ja, om du precis köpt en sladd med DCL kontakt, bara att koppla in.
Som alla andra gör här på forumet när det kommer till kablar och färger så helgarderar jag mig och säger att enda sättet att veta är att mäta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.