Igår var det dags, inhandling av kök på IKEA Gävle.
Fick hjälp av en säljare på köksavdelningen att gå igenom vår ritning när ja plötsligt kom att tänka på frågan om luckdämparna...

'-Javisst dom ligger där borta i korgen bredvid den där blåa.....' sa hon
'-Nja, inte sånna där som man skruvar fast i stommen..' försökte ja (efter att ha läst här att Blum inte passar osv)
'-Nej nej de e sådana man fäster på gångjärnet..' och började gå bort mot korgen där hon sa de låg..

Och mycket riktigt, IKEA har nu Blumotiondämparna för 40:- /par (om jag inte minns alldeles galet) :)

Ballingslöv ville ha 59:- /st

Om jag inte minns fel så bytte IKEA ut sina gångjärn i höstas nångång?!
Kanske ett byte till Blum eller en uppdatering till den senaste modellen för att kunna använda luckdämparna?
 
49 kr per förpackning (2st) kostar dämpningen och heter liksom gångjärnet "Integral".

Ja, gånggärnet är en uppdatering till Blums senaste modell. Gångjärnet är även lättare att ställa in då ena justerskruven flyttar gångjärnet in-ut och du slipper jobba enligt "lossa, ställa in, skruva fast-principen" som förut. Kanon!
 
Vi har de nya gångjärnen i vårt nya kök... helt otroligt lätta att ställa in.
Vår IKEA kössäljare "glömde" dock att nämna att dämpning inte ingick... så det blev en vända till till IKEA för att shoppa. 1400kr dämpning senare... och ett bonsai träd... var man hemma och klickade det dämpning.:)
 
Hej!

IKEAs dämpare fungerar bara med de nya 125graders gångjärnen. De bytte för ca 1/2 år sedan. Tidigare hette de 130grader och på dem passar inte den nya dämparen. Det går enkelt att byta sina gamla gångjärn till dessa 125 om man vill uppgradera sitt kök med lite lyxig dämpning! Det gjorde jag, riktigt bra resultat!
 
Och villl man så kan man köpa dem på Clas Ohlson!
Blum gångjärn dvs samma som Ikea.
Har köpt och provat... dämparna passar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.