Illustration av ett snedtak med synliga takbjälkar och potentiellt bärande vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mörkt kattvind med takbjälkar, isolering och oöppnade lådor, möjlig bärande vägg synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mörkt kattvind med takbjälkar, isolering och oöppnade lådor, möjlig bärande vägg synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Upprivet hörn av en vägg som visar träreglar och skumisolering, möjlig fråga om bärande struktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inre hörn av en delvis demonterad vägg med träpanel och exponerade reglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej allesammans,
Jag ska slå ut väggen mot kattvinden för att få mer yta, men är lite fundersam på ifall väggen kan vara bärande. Jag bifogar lite bilder så kanske ni kan hjälpa mig på vägen.

tack på förhand//Felix
 
Enligt min ödmjuka åsikt (och erfarenhet) är den där kattvindsväggen bärande, det ser helt klart ut så.
Jag bor själv i hus med mansardtak.
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Okej ja förstår.
Blir lite fundersam då det inte verkar vara spänn i timret och det ligger inte dikt mot hammarbandet.
 
Nu är jag sjukt dryg här, men mtp att du kallar det stående 3-tumsplanket för "timmer" och dessutom nämner "hammarband" i samband med en innervägg, får det mig att tro att det är viss språkförbistring här.
Om du tvivlar på det jag skriver om kattvindsväggarnas bärande funktion, är det bäst att du kontaktar en snickare i bekantskapskretsen, som får komma och titta på plats och göra en bedömning.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Topptur Topptur skrev:
Okej mister. En innevägg kan väl fortfarande ha en syll och ett hammarband? Hur skulle du benämna de?
Jag brukar inte tituleras mister :D.
"Väggband" tycker jag låter bättre.
 
BirgitS
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Om du tvivlar på det jag skriver om kattvindsväggarnas bärande funktion, är det bäst att du kontaktar en snickare i bekantskapskretsen, som får komma och titta på plats och göra en bedömning.
Jag rekommenderar en byggkonstruktör som verkligen är utbildad i hållfasthet och liknande.
 
Ja de får nog bli så, två snickare har inte kunnat konstaterat ena trodde inte den var bärande den andra trodde den var det.
 
Topptur Topptur skrev:
Ja de får nog bli så, två snickare har inte kunnat konstaterat ena trodde inte den var bärande den andra trodde den var det.
Kom du fram till något vettigt? Typ dimension på avväxlingsbalk? Sitter själv i samma sits o ska öppna mot kattvind
 
Johneyoo Johneyoo skrev:
Kom du fram till något vettigt? Typ dimension på avväxlingsbalk? Sitter själv i samma sits o ska öppna mot kattvind
Hej, sorry sent svar. Jag stämpa upp med en 90x90 stolpe på varje sida.
 
BirgitS
Johneyoo Johneyoo skrev:
Kom du fram till något vettigt? Typ dimension på avväxlingsbalk? Sitter själv i samma sits o ska öppna mot kattvind
Vilka dimensioner som behövs för att avväxla en takstol beror på väldigt mycket som snözon, taklutning, takvikt, nuvarande dimensioner etc. så man kan ju inte göra som någon annan har gjort utan att veta att allt sånt är likadant.

Föreslår att du börjar med att förstå hur en takstol ser ut och fungerar: https://www.byggahus.se/sa-fungerar-en-takstol
"Ett problem man ofta möter på i forumet på Byggahus.se är att man vill flytta stödbenen i sidled (för att göra större eller mindre kattvindar) eller ta bort dem helt och hållet. Det enkla svaret är att detta i de flesta fall kräver en förstärkning av högbenen/överramen. En fullt möjlig åtgärd med som regel omfattande konsekvenser, eftersom stora delar av vindstaket måste rivas."
Arbetet kräver en väl insatt byggkonstruktör och oftast en godkänd bygganmälan.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
BirgitS
Topptur Topptur skrev:
Hej, sorry sent svar. Jag stämpa upp med en 90x90 stolpe på varje sida.
Ska jag tolka det som att du nu har takstolar som saknar stödben och som inte heller har förstärkts för att klara det?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ska jag tolka det som att du nu har takstolar som saknar stödben och som inte heller har förstärkts för att klara det?
Du kan vara lugn. Har haft en konstruktör på plats
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.