Jag ska plocka ner ett gammalt timmerhus den här sommaren och sedan timra upp det igen nästa sommar. Huset är 17x6 meter och 1,5 våningar.

Nu undrar jag hur mycket plats timret från huset kommer ta?

Jag behöver nämligen hitta en lämplig plats att förvara timret på men har svårt att uppskatta hur mycket plats jag behöver. Är det någon som har en bra uppskattning eller erfarenhet?
 
  • Gilla
Peter #11
  • Laddar…
surris
J jpsvensson skrev:
Jag ska plocka ner ett gammalt timmerhus den här sommaren och sedan timra upp det igen nästa sommar. Huset är 17x6 meter och 1,5 våningar.

Nu undrar jag hur mycket plats timret från huset kommer ta?

Jag behöver nämligen hitta en lämplig plats att förvara timret på men har svårt att uppskatta hur mycket plats jag behöver. Är det någon som har en bra uppskattning eller erfarenhet?
Ca 35-40 kbm
 
  • Gilla
jpsvensson
  • Laddar…
Du är medveten om att bara plocka ner ett timmerhus för att sätta ihop det igen, är en vetenskap. Allt måste märkas upp efter en viss plan, blir det bara ett litet fel på märkningen så är det kört. Det med plats, tja det blir ingen vanlig parkering precis. Det är många m3, du får räkna på hur många det blir.
Tog en sida bara 17 meter X 0,30X0,30 stocktjoklek och ca 15 lager = ca 23 m3 Och det ska vara fritt från marken med underslag och jämt samt ströas mellan minst varannat lager. Sen tillkommer dom andra sidorna + takbjälklag. Sen ska det täckas med något tak och inget på sidorna, så det luftas genom högen/arna. Det kommer att vara ett helt sommarjobb och lite till. och inget direkt ensamjobb med stockarna.
 
J jonaserik skrev:
Du är medveten om att bara plocka ner ett timmerhus för att sätta ihop det igen, är en vetenskap.
Det är ingen vetenskap att flytta en timmerkåk, det behövs sunt förnuft ett par kofötter och en del jävlaranamma om man saknar kran.
J jonaserik skrev:
0,30X0,30 stocktjoklek
Knappast, om en bilad stock är 7*14 tum i storänden är det grovt och bra.
 
Timret är 5 tums, byggnadshöjd 4,3 m och nockhöjd 5,8 m så det går ju att räkna ut exakt i volym. Jag vet bara inte rent praktiskt hur många lager stockar man kan trava på varandra eller om man behöver ta hänsyn till någonting annat.
 
F fribygg skrev:
Det är ingen vetenskap att flytta en timmerkåk, det behövs sunt förnuft ett par kofötter och en del jävlaranamma om man saknar kran
Vetenskapen är att märka alla stockar så dom kommer på samma plats igen och hur dom lägges med rätt sida ner och upp. Det går inte att lägga med uppsida ut, då blir det helt fel, annars är det kört. Stockarna måste placeras exakt som dom ligger idag när återuppbyggnad sker. Och det är märkningen som talar om riktningen på stockens rotation. Sunt förnuftt fungerar bara lite och är i arbetsmomentet för att inte skada sig. Det med jävlaranamma är det fysiska delen på personen i fråga.
F fribygg skrev:
Knappast, om en bilad stock är 7*14 tum i storänden är det grovt och bra.
I övrigt så vet ingen grovleken på timmret, det var bara ett exempel på vad det kan bli i m3 med dom måtten, är det grövre så växer m3 avsevärt.
 
J jonaserik skrev:
Vetenskapen är att märka alla stockar så dom kommer på samma plats igen och hur dom lägges med rätt sida ner och upp. Det går inte att lägga med uppsida ut, då blir det helt fel, annars är det kört. Stockarna måste placeras exakt som dom ligger idag när återuppbyggnad sker. Och det är märkningen som talar om riktningen på stockens rotation. Sunt förnuftt fungerar bara lite och är i arbetsmomentet för att inte skada sig. Det med jävlaranamma är det fysiska delen på personen i fråga.

I övrigt så vet ingen grovleken på timmret, det var bara ett exempel på vad det kan bli i m3 med dom måtten, är det grövre så växer m3 avsevärt.
Det är som jag tidigare skrivit ingen vetenskap, jag har flyttat timmerstomme själv.
Husflyttar har landsbygdsbefolkningen gjort i århundraden utan att kalla det vetenskap.
Timmer som är 0,3* 0,3m är knappast troligt att man använt. (15*30cm är rimligare att räkna med)
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det är som jag tidigare skrivit ingen vetenskap, jag har flyttat timmerstomme själv.
Och du har då bara plockat ner ett timmerhus utan märkning, troligtvis inte, annars du ett otroligt fotografisk minne att veta varje stocks position efter kanske ett halvår eller mer.
Varför inte tillstå att det ska märkas på ett visst sätt och inte bara surra om att jag har gjort det flera gånger. Och disa andras info om hur det måste görs för att bli bra. Du måste då veta att det inte är BARA att plocka ner och sätta upp. Det är inget LEGO med alla bitar lika.
Tala om för TS att det ska märkas upp på ett visst sätt för att fungera, du som vet ( jag vet det med ) men nu har du bollen för avspark
 
J jonaserik skrev:
Och du har då bara plockat ner ett timmerhus utan märkning, troligtvis inte, annars du ett otroligt fotografisk minne att veta varje stocks position efter kanske ett halvår eller mer.
Varför inte tillstå att det ska märkas på ett visst sätt och inte bara surra om att jag har gjort det flera gånger. Och disa andras info om hur det måste görs för att bli bra. Du måste då veta att det inte är BARA att plocka ner och sätta upp. Det är inget LEGO med alla bitar lika.
Tala om för TS att det ska märkas upp på ett visst sätt för att fungera, du som vet ( jag vet det med ) men nu har du bollen för avspark
Jag vet att allt ska märkas upp och dokumenteras och det kommer givetvis att göras. Min fråga var hur stor plats ett nertimrat hus tar.
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd och 1 till
  • Laddar…
J jpsvensson skrev:
Jag vet att allt ska märkas upp och dokumenteras och det kommer givetvis att göras. Min fråga var hur stor plats ett nertimrat hus tar.
Som jag skrev tidigare, så är det ingen liten plats som behövs, så det gäller att tänka till ordentligt. Sen det med m3 innehåll är vad det är och fordrar sitt utrymme. I övrigt så är jag införstodd med att du har koll på märkningen. Lycka till i sommar.
 
J jonaserik skrev:
Och du har då bara plockat ner ett timmerhus utan märkning, troligtvis inte, annars du ett otroligt fotografisk minne att veta varje stocks position efter kanske ett halvår eller mer.
Varför inte tillstå att det ska märkas på ett visst sätt och inte bara surra om att jag har gjort det flera gånger. Och disa andras info om hur det måste görs för att bli bra. Du måste då veta att det inte är BARA att plocka ner och sätta upp. Det är inget LEGO med alla bitar lika.
Tala om för TS att det ska märkas upp på ett visst sätt för att fungera, du som vet ( jag vet det med ) men nu har du bollen för avspark
Givetvis märkte jag stockarna, det är ingen vetenskap.
 
Det finns två olika sätt. Antingen lägger du allt i en trave som väl blir kring 12x5 meter i bottnen eller så delar du upp det på 4-6 mindre travar på 6-12 meter gånger 2 meter per styck med olika väggar i olika travar.
Jag rekommenderar fler mindre travar för då hittar du lätt rätt stock till rätt plats när du timrar upp huset igen.

Kom håg att lägga ordentliga bottnar till exempel barkborregranar under travarna så de kommer upp från marken. Gammalt torrt trä suger markfukt som en svamp. Täck ordentligt mot regn.

Kom också ihåg att mäta ner vid varje knut (också mellanväggsknutarna) från överkant på väggbandet till nedersta friska stocken. Där kan du slå in till exempel en fyratumsspik med påträdd bricka som höjdmarkering. När man sedan monterar timran och kanske byter syllvarvet som ofta är ruttet är det enklare att få allt att stämma när man får ställa in nedersta gamla stockvarvet så alla höjdmarkeringar är på exakt samma höjd.
Förr var det vanligt att man började timra på sluttande grund men väggbandet försökte man få plant. Därför är det från väggbandet man skall mäta ner. Samma mått från väggband till höjdmärke överallt. Då blir också väggbandet exakt plant precis som höjdmärkena.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.