Hej
Hade tvättat fasaden och skulle stänga vattenutkastaren; vi vred på kranen men den slöt inte helt tätt tro utan fortsatte mata ut vatten i slangen (fungerade igår, dålig packning?). Jag skruvade ytterligare lite på vredet och då slutade det rinna men spojljudet, som när vatten går i ledning/kran, fortsatte ljuda. Misstanke om läckage i fasad/innervägg. Sprang ned och stängde huvudkranen före och efter vattenmätare och noterade då även att det droppade från kranen innan vattenmätaren. Kontaktade Nodra, vattenledningaägaren för att stänga av vatten till fastigheten från gatan.

Hur ska vi ta problemet vidare? Kontakta försäkringsbolag och informera om potentiell vattenläcka i innervägg (badrum+tvättstuga), ringa vvs imorgon när det inte är helgdag?

Tacksam input!
 
Att det droppar från inkommande kallvatten beror troligen på kondens.
Kondensen uppkommer när det är "varm" fuktig luft som träffar kall yta.


Kan vara lämpligt att ringa och prata med försäkringsbolaget.

Jag hade troligen gjort följande:
Ta handduk(ar) och torka av inkommande kallvattenledning.
Öppna ventilen ute i gatan.
Kontrollera om det kommer vattendroppar på inkommande kallvatten.
Öppna ventilen innan vattenmätaren.
Öppna sakta ventilen efter vattenmätaren och samtidigt hålla koll på vattenmätaren för att se om den indikerar flöde.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Att det droppar från inkommande kallvatten beror troligen på kondens.
Kondensen uppkommer när det är "varm" fuktig luft som träffar kall yta.


Kan vara lämpligt att ringa och prata med försäkringsbolaget.

Jag hade troligen gjort följande:
Ta handduk(ar) och torka av inkommande kallvattenledning.
Öppna ventilen ute i gatan.
Kontrollera om det kommer vattendroppar på inkommande kallvatten.
Öppna ventilen innan vattenmätaren.
Öppna sakta ventilen efter vattenmätaren och samtidigt hålla koll på vattenmätaren för att se om den indikerar flöde.
Tack för svar! Det är bekräftat droppläckage från ventil innan mätare. Den byts på 15 minuter av vvsare imorgon.


Det som skrämmer mig är spolljud inne i fasaden vid utkastet - de är alltså två skiljda problem där läckande huvudkran/ventil var ett bifynd.

Bifogar bilder på fasad/utkastare/koppling inne i huset där oron finns.

Utkastet är draget/kopplat från toalett genom yttervägg utan ballofix eller annan avstängningskran.
 
  • Rörkopplingar bakom en toalett utan avstängningskran, med spår av tidigare läckage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy genom ett fönster till en toalett inne i ett hus med synlig rörkoppling och ett utkast utanför på en träfasad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenutkastare kopplad genom yttervägg med synlig läckage och insamlingskärl.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.