Sitter i min fåtölj och låter blicken vandra upp i taket. Ser då att getingar börjat bygga ett bo på en lampsladd som löper ett par decimeter, från uttaget till där lampan hänger.

Naturligtvis förstår jag att det bara är att riva ner det, det är ju inte ens stort som en pingisboll, men samtidigt undrar jag vad som händer med de getingar som börjar bygga där.

Hittar de nån annanstans att bygga eller dömmer jag dem till döden när jag tar bort deras bo?
 
  • Getingbo lika litet som en pingisboll på en röd lampsladd under ett vitt tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
de kommer att försöka bygga igen på samma plats
 
T tergo skrev:
de kommer att försöka bygga igen på samma plats
Jsg har hört det också. Får väl helt enkelt hålla bättre koll.
 
Vad gör getingarna inne i huset?
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Vad gör getingarna inne i huset?
Glömde fråga innan jag vräkte dom. Sorry.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
RolfoHelena och 22 till
  • Laddar…
Jag förmodar att det bara är drottningen än så länge. Är det något jag kan göra för att undvika att hon kommer tillbaks?
Jag har hört att de gärna bygger nytt/mer på samma ställe
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
wildeside
Stäng dörrar o fönster när den är ute, borde förhindra nybygget
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Det stämmer att det där var ett drottningbo. Då kan du räkna med att drottningen inte var i boet utan ute och letar mer material. Och att hon kommer tillbaka och vill bygga ett nytt. Det enklaste är nog att slå ihjäl ev getingar inomhus men om du inte ser henne får du helt enkelt vänta tills boet är större och hon är inne i boet. Om du då tar bort boet kommer samhället att dö.

Det är inte bra att ha ett getingbo inne. Även om de i regel är fredliga så vill man inte riskera att bli stucken av många getingar samtidigt.

Jag råkade trampa i ett bo förra året och fick åtta stick. Jag blev jättesjuk. Jag är inte allergisk mot getingstick men det blev lite för mycket.
 
  • Gilla
  • Wow
RolfoHelena och 14 till
  • Laddar…
UlrikaSpg UlrikaSpg skrev:
Jag förmodar att det bara är drottningen än så länge. Är det något jag kan göra för att undvika att hon kommer tillbaks?
Jag har hört att de gärna bygger nytt/mer på samma ställe
Du kan testa att hänga upp en bo-attrapp på samma ställe. (Och kanske där de kommer in) Vi provade hos min mamma förra året och det kom inga fler getingar. Men det kan ju ha haft någon annan förklaring.

Idén är i alla fall att de inte vill bygga på platser som är upptagna.

Vi tog en brun papperspåse och knölade i hop till något som såg ut som ett getingbo (om man var lite positivt inställd) i storlek som en honungsmelon ungefär och hängde upp i ett snöre.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Vad gör getingarna inne i huset?
Bygger bo, har du missat trådstarten? 😅
 
  • Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Bo-attrapp funkar superbra enligt min erfarenhet. Har satt upp på diverse olika vindar och i hönshuset och inga fler bon där efter det. Tog en bit markduk och knölade ihop med diverse jox inuti. Får inga stilpoäng men funkar.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Det stämmer att det där var ett drottningbo. Då kan du räkna med att drottningen inte var i boet utan ute och letar mer material. Och att hon kommer tillbaka och vill bygga ett nytt. Det enklaste är nog att slå ihjäl ev getingar inomhus men om du inte ser henne får du helt enkelt vänta tills boet är större och hon är inne i boet. Om du då tar bort boet kommer samhället att dö.

Det är inte bra att ha ett getingbo inne. Även om de i regel är fredliga så vill man inte riskera att bli stucken av många getingar samtidigt.

Jag råkade trampa i ett bo förra året och fick åtta stick. Jag blev jättesjuk. Jag är inte allergisk mot getingstick men det blev lite för mycket.
Drottningen var där och grejade för fullt när jag tog ner boet. Fick med henne ut på köpet. Hoppas hon hittar någon annan stans att bygga.

Förmodligen ett jordgetingbo du trampade i. Dom är aggressiva små gynnare och giftigare än vanliga getingar.
Råkade sätta spaden i ett sådant bo för några år sedan. Det var dumt gjort av mig. Jättedumt.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Du kan testa att hänga upp en bo-attrapp på samma ställe. (Och kanske där de kommer in) Vi provade hos min mamma förra året och det kom inga fler getingar. Men det kan ju ha haft någon annan förklaring.

Idén är i alla fall att de inte vill bygga på platser som är upptagna.

Vi tog en brun papperspåse och knölade i hop till något som såg ut som ett getingbo (om man var lite positivt inställd) i storlek som en honungsmelon ungefär och hängde upp i ett snöre.
Ja, det där med attrapp har jag också hört. Jag har ändå inte lust att ha en melonstor, brun pappersboll hängande i taket i vardagsrummet.

Hoppas drottningen har förstått vinken nu när hon och hennes skapelse åkt ut ur huset.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
UlrikaSpg UlrikaSpg skrev:
Förmodligen ett jordgetingbo du trampade i. Dom är aggressiva små gynnare och giftigare än vanliga getingar.
Råkade sätta spaden i ett sådant bo för några år sedan. Det var dumt gjort av mig. Jättedumt.
Det där är en seglivad gammal myt, men jordgetingar är ingen egen art så de är inte giftigare eller farligare än andra getingar.

Text som förklarar att jordgeting inte är en separat art utan att vissa getingar bygger bon underjordiskt.

https://skadedjursbutiken.se/jordgetingar/
 
  • Gilla
  • Wow
redep och 10 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Bygger bo, har du missat trådstarten? 😅
Om getingar förekommer inomhus, som rubriken lyder, är något fel. Att det kommer in en enstaka som flugit vilse är något annat. Bygger de bo betyder det att de flyger obehindrat både in och ut och de gör de normalt inte i bostadsutrymmet. Såvida "inomhus" inte är ett uthus eller liknande. Ta bort boet när det är litet. Då finns det bara en handfull getingar familjen. Får det växa ökar risken att bli stucken.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.