Jag håller på med ett litet projekt och ska gjuta en platta. 1m3 betong kommer gå åt. Tyvärr ligger plattan dumt vilket gör att köpa färdig betong inte är ett alternativ. Tänkte hyra en riktigt cementlandare, ca 150 liter. Kommer köpa färdigblandad betong på 25 kg säck.

Någon som har erfarenhet av att blanda själv 1m3 betong? Tidsåtgång? Andra erfarenheter?

150 l blandare, hur många liter betong kan jag räkna med per sats?
 
Tre säckar borde va lagom att blanda, ger väl 12L/säck färdig betong.
 
  • Gilla
cbrolin och 2 till
  • Laddar…
RoTe
En bekant gjöt ett enbilsgarage betongplatta men det var det väl inte riktigt värt då det tog över tolv timmar. Dom hade köpt en pall cement och sedan köpt grus från bergtäkt. Borde väl bli betydligt billigare för dig också att köpa bara cement i säck och resten löst?
 
  • Gilla
MöIIer och 4 till
  • Laddar…
D
jag brände igenom en pall med 20 kg:s säckar på 1 1/2 timme själv, så det löser du nog
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
D Drburr skrev:
jag brände igenom en pall med 20 kg:s säckar på 1 1/2 timme själv, så
D Drburr skrev:
jag brände igenom en pall med 20 kg:s säckar på 1 1/2 timme själv, så det löser du nog
En pall är väll 40 säcker så för mig blir det 80 säcker (räknade ut att det behövs 80 säcker för 1m3). Dvs 3h tidsåtgång.

Jag tänkte först fylla voten och sedan golvet/resten. Ser du någon risk att voten har hinner brinna för mycket?
 
  • Gilla
Pillpipp och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
En bekant gjöt ett enbilsgarage betongplatta men det var det väl inte riktigt värt då det tog över tolv timmar. Dom hade köpt en pall cement och sedan köpt grus från bergtäkt. Borde väl bli betydligt billigare för dig också att köpa bara cement i säck och resten löst?
12 h låter jobbigt. Hur många m2 var den plattan på? Min är på 15m2.
 
RoTe
M Marcus127 skrev:
12 h låter jobbigt. Hur många m2 var den plattan på? Min är på 15m2.
Vanligt enbilsgarage.
 
  • Gilla
Marcus127
  • Laddar…
N
Hyr en sån blandare, den är 120 liter, det räcker.
https://www.cramo.se/sv/category/by...2/bruksblandare-snabb--150l-230v-soroto120l30
Dom har även en likadan på 80 liter.
Jag blandade för ett tag sen en pall betong med en 90 liters blandare, tog väl lite över 1 timme.
Men räkna med 10 minuter per blandning, 5 min att fylla och 5 minuter att blanda.
Undvik att gjuta när solen ligger på, och eftervattna och lägg plast på.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
D
M Marcus127 skrev:
En pall är väll 40 säcker så för mig blir det 80 säcker (räknade ut att det behövs 80 säcker för 1m3). Dvs 3h tidsåtgång.

Jag tänkte först fylla voten och sedan golvet/resten. Ser du någon risk att voten har hinner brinna för mycket?
Tror jag inte du behöver oroa dig för. Ta hjälp av fru/kompis/ granne så går det rätt fort. Brukar väll vara ett ton per pall.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
R
M Marcus127 skrev:
En pall är väll 40 säcker så för mig blir det 80 säcker (räknade ut att det behövs 80 säcker för 1m3). Dvs 3h tidsåtgång.

Jag tänkte först fylla voten och sedan golvet/resten. Ser du någon risk att voten har hinner brinna för mycket?
Ingen risk att det brinner ifrån dig om det är i skugga och max grader ute, hemblandad grov och finbetong brinner inte till lika snabbt som levererad beton ifrån en station.

Vill minnas att en säck ger ca 13L så det går ca 2pall..
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Blandade ca 2,5 m3 för några veckor sen. Tog knappt 5h inräknat diskande och lite logistik.
Inga konstigheter egentligen, men tänk på att lyfta rätt, böjda knän rak rygg osv. Även om inte varje säck är tung så är det många nog lyft blir man rätt sliten.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
N
R Rejäl skrev:
Ingen risk att det brinner ifrån dig om det är i skugga och max grader ute, hemblandad grov och finbetong brinner inte till lika snabbt som levererad beton ifrån en station.

Vill minnas att en säck ger ca 13L så det går ca 2pall..
M Marcus127 skrev:
En pall är väll 40 säcker så för mig blir det 80 säcker (räknade ut att det behövs 80 säcker för 1m3). Dvs 3h tidsåtgång.

Jag tänkte först fylla voten och sedan golvet/resten. Ser du någon risk att voten har hinner brinna för mycket?
Weber och andra tillverkare har gått från 25kg säckar, till 20 kg säckar.
Dock verkar betong fortfarande vara på 25 kg.
Men får man 20 kg säckar får man tänka om lite, och då är det 48 säck/pall.
Tror inte det blir problem med voten om du har en bra blandare och är lite kvick.
 
  • Gilla
Marcus127
  • Laddar…
Om du kan så ställ pallen ovanpå några tompallar så blir det trevligare att lyfta. Var gärna fler personer så kan en börja blanda så fort blandaren är tömd och en kan få ut betongen i formen osv.
Två palkar är inte så tungt om man turas om med de tyngsta delarna.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Max 4 säck är vad du kan blanda i en 150 l tombola. Alltså 50 liter betong i taget.
Sliter man som ett djur kanske det går att få ut 5 blandningar i timmen.
Det är lätt att vara överoptimistisk. Och ett par medhjälpare är ett måste om allt ska gjutas i ett svep.
Det finns ju "retard" att sätta till som ger mer tidsmarginal.
Eller så kan man sektionera golvytan, men det blir ju inte lika fint och hållbart med skarvar.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jag har gjort det ngn gång. Är man hyffsat ung och stark är det inga problem, som ngn skrev ca 15-20 säck i timmen är rimligt om man är två och har preppat lite innan. En blandar, en kör kärran och tippar i och fixar.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.