Hej!

Jag ska snart renovera mitt badrum på 2,25 m2 och har redan börjat riva ut det gamla. Mitt mål är att hålla nere kostnaderna för renoveringen så mycket som möjligt och jag vill därför till den grad det går undvika extra arbete, men samtidigt vill jag att det ska bli "riktigt gjort".

Bakgrunden till renoveringen är att kakelplattorna på flera väggar hade börjat släppa och buktade ut. När detta upptäcktes anlitade jag en besiktningsman som mätte fuktnivåerna, men värdena var normala. Efter rivningen har jag inte heller kunnat se några tecken på fuktskador, men däremot upptäckte jag att det helt saknas tätskikt. Vidare har väggarna ett lager puts bakom kakelfixen som är ganska porös och gissningsvis gammal.

Vad bör man göra med väggarna? Är det nödvändigt att riva bort all puts och bygga upp ny konstruktion på nytt, eller går det att endast riva bort kakel samt fix och behålla väggarna som de är, eller är risken att det släpper igen då? Går det att applicera något bindande material ovanpå putsen för att få den mer stabil?
 
  • Bild på en vägg med gammal, porös puts och spår efter kakelfix, visar renoveringsbehov i badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Riven vägg med gammal puts och rester av kakelfix, synlig skadad och porös struktur utan tätskikt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett badrum under renovering med halvrivna kakelväggar och blottad puts, utan synliga vattenskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det som är löst eller lossnar förhållandevis enkelt bör man alltid ta bort så man inte riskerar att det släpper sen när man lagt en massa pengar och jobb med att renovera.
Knackar man lite på det så hör man ganska lätt om det är bom (löst så där är luft bakom) och då är det bara att peta ner och sen får man se till så man får jämna fina väggar igen.
Jag förespråkar alltid att spackla/putsa upp väggarna men jag vet att vissa primar ytan och limmar upp gipsskivor utanpå.
Man får ju oavsett först köra med en saneringsfräs så man slipar ner ev. knutor av gammalt fix och så till en förhållandevis jämn yta som sen går att spackla/putsa upp eller kamma fix på för att limma gipsskivor mot.

- Glöm inte flytta brunnen till godkänd placering.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
När det gäller tätskikt var det väl så att kring 1990 (klinkern ser ut att vara från den tiden) förekom det väl tätskikt i form av tunna rollade lager och ett sånt lager ser man inte så lätt.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
När det gäller tätskikt var det väl så att kring 1990 (klinkern ser ut att vara från den tiden) förekom det väl tätskikt i form av tunna rollade lager och ett sånt lager ser man inte så lätt.
Korrekt, och många ggr när det var massiva konstruktioner av stenmaterial så "primades" bara ytorna med en form av vattenavvisande skikt så det var inte ens rollbart gummibaserat fuktskydd.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tack för svaren! En anledning till att jag frågar är för att jag har haft två byggfirmor på besök, varav den ena hävdade att putsen samt innertaket bör tas ner och byggas upp på nytt medan den andra trodde det var okej att slipa ner putsen, bredspackla väggarna och behålla innertaket. Om det senare alternativet är "okej" och inte riskerar att leda till problem senare vore det att föredra iom att jag vill hålla renoveringen enkel.

BirgitS BirgitS skrev:
När det gäller tätskikt var det väl så att kring 1990 (klinkern ser ut att vara från den tiden) förekom det väl tätskikt i form av tunna rollade lager och ett sånt lager ser man inte så lätt.
Badrummet renoverades 2005, var ett sådant tätskikt godkänt även då?
 
Taket förstår jag inte vad de ska på och göra mer än att de vill ha mer jobb för att plocka dig på mer pengar. 🙈😉
 
Förklaringen var att väggen troligtvis fortsätter upp förbi innertaket och att putsen behöver tas bort hela vägen upp och att det inte går att komma åt utan att ta ner innertaket. 🤔
 
  • Haha
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
J jbergq skrev:
Förklaringen var att väggen troligtvis fortsätter upp förbi innertaket och att putsen behöver tas bort hela vägen upp och att det inte går att komma åt utan att ta ner innertaket. 🤔
Haha... trams... man åtgärdar det som är i badrummet och inget annat.
Lyser ju om att de behöver merjobb... 🙈
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Haha... trams... man åtgärdar det som är i badrummet och inget annat.
Lyser ju om att de behöver merjobb... 🙈
Jo, offerten blev ganska saftig på 190k med ROT, vilket kändes mycket för det lilla badrummet.
 
  • Wow
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
BirgitS
J jbergq skrev:
Badrummet renoverades 2005, var ett sådant tätskikt godkänt även då?
Det fanns flytande/rollade tätskikt även då, men om det då fortfarande förekom sådana som var tunna vet jag inte. Man kan hitta gamla branschregler på BKR:s sidor.

Efter att badrumsfirman här hade fått bort all fix var det så stora skador på väggarna (inte mycket puts kvar) att de bestämde sig för att sätta upp våtrumsskivor som underlag för kaklet.
 
  • Gilla
jbergq
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.