Håller på att göra en damm på tomten, cirka 10x6m och 1,5m djup på djupaste stället.

När jag nu grävt så är det tjock lera i botten som håller tätt, tänkte då att använda leran som jag gräver upp även till kanterna men börjar bli osäker... Dels därför att jag inte vet om den räcker och dels därför att jag är osäker på om det blir tätt.

Dammduk är då ett alternativ men vad händer om det kommer vatten under duken, mellan leran och duken? Risk att vattnet trycker upp duken?
Skulle man kunna ha dykt enbart på sidorna av dammen? Alltså där det inte är lera idag?
 
Du får fylla hela gropen till den nivå som du vill ha och kanske vänta flera veckor för att se om nivån sjunker. Bäst är det om det kommer upp grundvatten, men då ska det fylla till nivå. Lera är ganska tätt men vatten kan öppna upp något så vattnet åker ut. Annars får det bli duk i hela, vatten fråmn undersidan lyfter ingen duk. Glömm då inte att ha ett utlopp som tar hand om överflödig nivå, det kan regna häftigt och fyllla allt till bredden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.