Jag har två kablar för belysning som hänger på fasaden. De har varit där i fem år nu och det är dags att sätta upp ett par lampor. Jag började med att mäta på kablarna och det är ingen spänning alls och problemet är att jag har ingen aning var de andra ändarna är dragna/kopplade. Alla säkringar är på och jag har provat slå på alla lampswitchar jag har i huset men till ingen nytta. Provade med en stud finder men väggen är en halvmeter betong och den skriker överallt och då kabeln inte är strömsatt så hittar den ingen el heller.

Finns det några bra knep att ta till här?
 
  • Hängande kablar på fasad väntar installation av lampor, intill betongvägg och gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tommty
svårt att se på bilden, men den ser väldigt klen ut? inte så att det är en telekabel?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det är en vanlig 10A elkabel 3g 1.5mm2.
 
B
Ser ju nästan ut som en signalkabel till en utomhustempmätning. Är det verkligen en 1.5mm2 kabel?

Självklart ska det inte vara spänning på, oavsett hur kampknapparna står. Har man lämnat det så där så borde man kopplat ur den i andra änden av kabeln.

Leta i dosor på insidan, kanske hittar man dem urkopplad där. Kanske något skymningsrelä som är urkopplat? Kolla även om det finns lösa ej inkopplade kablar i centralen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Den behöver ju inte vara inkopplad i centralen, det kanske ligger löst där och måste kopplas in.
 
B BSOD skrev:
Ser ju nästan ut som en signalkabel till en utomhustempmätning. Är det verkligen en 1.5mm2 kabel?

Självklart ska det inte vara spänning på, oavsett hur kampknapparna står. Har man lämnat det så där så borde man kopplat ur den i andra änden av kabeln.

Leta i dosor på insidan, kanske hittar man dem urkopplad där. Kanske något skymningsrelä som är urkopplat? Kolla även om det finns lösa ej inkopplade kablar i centralen.
Ja det är en 1.5mm2-kabel, det står även på sladden. Jag har gått igenom de flesta dosorna som är "i närheten" men inte hittat någon lös kabel. Dessa kablar är dessutom vita medan de som är inomhus är gråa och har inte hittat något spår av dess vita kablar så vet inte hur jag ska kunna spåra hur kabeln går för att få en ledtråd vart den tar vägen.
 
D Dilato skrev:
Den behöver ju inte vara inkopplad i centralen, det kanske ligger löst där och måste kopplas in.
Har tre centraler i huset, en per våning, men har inte hittat något löst där heller.
 
Kabeln är troligen skalad inne i väggen så i dosan har du bara tre trådar. är det någorlunda nytt så har du svart/brun+blå+ gul/grön är den äldre kanske svart+vit+röd.
Ps
Det är rätt vanligt med dosor som är dolda av tex tapeter, byggskivor osv. och jag tror att kabeln går till en takdosa eller en kopplingsdosa på insidan väggen.
 
Den är brun(fas), blå(N) och gul/grön (jord). Samma som alla andra kablar. Alla andra kablar verkar gå fram och enbart skalas precis där de når kopplingsdosan så man ser färgen på kabeln precis där de kommer in. Har letat i de dosor som är närmast. Några takdosor finns inte utan bara dosor högt upp på innerväggarna. Ute finns inga dosor.
 
Ett första enkelt tillvägagångssätt att att någon står på utsidan och rycker i kabeln medan någon går runt på insidan med spetsade öron. Lämpligtvis på kvällen om det är lite tystare då, och fungerar förstås bara om kabeln är lagd i rör.
 
  • Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
Har du kollat även i dosor för brytare? Jag är rätt säker på att kabeln slutar i en dosa och att dra oskalad kabel någon längre sträcka brukar man inte, det brukar gå för tungt inte minst om det finns en eller två böjar.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Svårt att tro att den går till en brytare, finns ingen i närheten heller men ska kolla. Kabeln sitter stenhårt, men kanske kan man höra något om man rycker, det kan vara värt ett försök.
 
Svensk installation? Byggår?
 
Rumänien, 2018.
 
Glöm allt jag har skrivit, jag har inte den blekaste aning om hur det kan vara.
Det är en helt annan värld Sverige.
 
  • Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.