Tjena… är det nån som kan visa bilder på taklister och vindskivor, hur högt ska man montera från läkt? Även lite detaljer med fotplåt! Ska man lägga plåt också att det blir över renan eller para pannorna?
Mvh
 
Står i färd med att byta vindskivor på en sommarstuga som har haft plåttak men detta är avlägsnat och det ska läggas Icopal Mono efter att de delar av råsponten som farit illa med tiden har bytts ut. I dagsläget finns endast en enkel vindskiva fäst direkt mot råsponten men min tanke är något i stil med följande ritning

Ritning för montering av vindskivor med måttangivelser, inklusive 45 mm överlapp och 140 mm höjd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Jag tänkte att det enklaste sättet är att först fästa ihop de bägge plankorna med 45mm överlapp, sedan skruva 45-regeln mot befintlig råspont med 22mm avstånd från ytterkant och därefter skruva fast vindskivorna mot 45-regeln. Till sist ska trekantslisten skruvas fast.

Är detta ett rimligt sätt att fästa ihop det hela på?

Ska/bör/kan alla bitar grundmålas innan de fästs ihop mot varandra eller vill man ha vissa ytor obehandlade?

Vilken färg bör man använda till vindskivor ifall man önskar vit nyans? Stugan ska i övrigt målas med slamfärg
 
R RocketScienceSmurf skrev:
Är detta ett rimligt sätt att fästa ihop det hela på?
JA
 
  • Gilla
RocketScienceSmurf
  • Laddar…
wildeside
R RocketScienceSmurf skrev:
Står i färd med att byta vindskivor på en sommarstuga som har haft plåttak men detta är avlägsnat och det ska läggas Icopal Mono efter att de delar av råsponten som farit illa med tiden har bytts ut. I dagsläget finns endast en enkel vindskiva fäst direkt mot råsponten men min tanke är något i stil med följande ritning

[bild]


Jag tänkte att det enklaste sättet är att först fästa ihop de bägge plankorna med 45mm överlapp, sedan skruva 45-regeln mot befintlig råspont med 22mm avstånd från ytterkant och därefter skruva fast vindskivorna mot 45-regeln. Till sist ska trekantslisten skruvas fast.

Är detta ett rimligt sätt att fästa ihop det hela på?

Ska/bör/kan alla bitar grundmålas innan de fästs ihop mot varandra eller vill man ha vissa ytor obehandlade?

Vilken färg bör man använda till vindskivor ifall man önskar vit nyans? Stugan ska i övrigt målas med slamfärg
Måla med Faluvapens färg falufasad det är en hybrid färg som andas och kritar inte av sig som traditionell slamfärg.
 
  • Gilla
RocketScienceSmurf
  • Laddar…
R RocketScienceSmurf skrev:
Vilken färg bör man använda till vindskivor ifall man önskar vit nyans?
Linoljefärg
 
  • Gilla
RocketScienceSmurf
  • Laddar…
Två bra förslag på färg. Eftersom jag ska klä om hela stugan med ny ytterpanel och önskar behålla stugans färg som idag är brun funderar jag på ifall det finns fördelar med att köra med Falu Vapens fasadfärg i brun kulör till panelen och den vita i samma serie till vindskivor och knutar eller om man ska ha olika typer av färg på panel och knutar?
 
wildeside
R RocketScienceSmurf skrev:
Två bra förslag på färg. Eftersom jag ska klä om hela stugan med ny ytterpanel och önskar behålla stugans färg som idag är brun funderar jag på ifall det finns fördelar med att köra med Falu Vapens fasadfärg i brun kulör till panelen och den vita i samma serie till vindskivor och knutar eller om man ska ha olika typer av färg på panel och knutar?
Jag kör med Faluvapens fasadfärg genomgående sen 11 år på mina byggnader (även det nya huset som är under uppbyggnad).
Inget av husen är direkt i behov av att målas om ännu på något år.
Jag har målat med faluröd, vit och svart kulör.
 
  • Gilla
RocketScienceSmurf
  • Laddar…
R RocketScienceSmurf skrev:
Två bra förslag på färg. Eftersom jag ska klä om hela stugan med ny ytterpanel och önskar behålla stugans färg som idag är brun funderar jag på ifall det finns fördelar med att köra med Falu Vapens fasadfärg i brun kulör till panelen och den vita i samma serie till vindskivor och knutar eller om man ska ha olika typer av färg på panel och knutar?
Jag rekomenderar slamfärg på icke utsatta delar och linoljefärg på fönster,foder knutbrädor och vindskivor. Kika på Gysinge så får du se många olika slamfärgskulörer.
 
Gjorde en snabb mock-up idag och har inhandlat vad jag hoppas är passande skruv men inte hunnit skruva ihop det än. På bilderna är det bara ställt löst på plats så som jag tänkt montera ihop allt.
 
  • Träbitar löst placerade för att visa tänkt montering av byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mock-up av träkonstruktion löst placerad på marken, bestående av en vertikal och en horisontell träbit.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Elsparv och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.